Jablanica – Posušje, 21. stoljeće: Cesta kojom se vozi 'na vlastitu odgovornost'
Četiri mjesec ignoriranja obnove
Četiri mjeseca nakon katastrofalnih poplava koje su pogodile Jablanicu, magistralni put od ovog gradića do Posušja preko Blidinja i dalje je zatvoren za promet.
Mještani naselja Doljani, koje obuhvata zaseoke Kosne Luke, Sovići i Visovac, prisiljeni su koristiti ovu dionicu jer nemaju alternativu. Cesta je, kako tvrde, u sve lošijem stanju i predstavlja opasnost za sve sudionike u prometu, pa od nadležnih zahtijevaju žurnu sanaciju. Ogorčeni su zbog prebacivanja odgovornosti između institucija.
- Najlakše je zatvoriti put i ograditi se. Onda, ako nekoga pogodi kamen, nitko nije kriv. Mi prolazimo kao da put nije zatvoren, ali to radimo na vlastitu odgovornost jer nemamo izbora, izjavio je Zoran Mijić iz Sovića.
Apeli
Aldin Zukić iz Doljana istaknuo je da svaka kiša izaziva nove odrone, dodatno otežavajući situaciju. Predstavnici Mjesne zajednice Doljani uputili su apel Vladi Federacije BiH zbog, kako navode, nemara firmi odgovornih za održavanje ceste.
- Djeca nam uskoro trebaju krenuti u školu, ali nitko ne želi preuzeti odgovornost za njihov siguran prijevoz. Održivost ove ceste je već odavno dovedena u pitanje, rekao je Dževad Kukić, predsjednik MZ Doljani.
Berislav Soldo, predsjednik podružnice Kosne Luke, dodao je kako mještani više ne vide nikakve radove na terenu.
- Stalno nam govore da se radi na projektima za obnovu, ali ne vidimo nikoga. Mi samo tražimo sigurnost i neki razuman rok do kada će ovo trajati, poručio je.
Iz Općine Jablanica potvrđeno je da je u tijeku projektiranje puta prema Posušju, čija je procijenjena vrijednost oko 14 milijuna maraka.
- Na sastanku s JP Ceste FBiH dogovoreno je da se što prije krene sa sanacijom kritičnih točaka, uključujući i tunel Crnaja, izjavio je načelnik Emir Muratović.
Mještani Doljana naglašavaju da je njihovo strpljenje pri kraju i pozivaju nadležne da počnu rješavati problem. Ovaj put nije siguran i pitanje je vremena kada će se desiti nesreća. Tada će biti kasno, poručili su, apelirajući za žurnu reakciju.
Nigdje stroja, ni radnika
Naime, na početku oštećenog dijela ceste koji se proteže u dužini od nekoliko kilometara, sa obje strane stoji znak da je promet zabranjen za sva motorna vozila. Znak je postavljen pored ceste, a na samom kolniku ne postoji nikakva fizička zabrana ulaska, niti bilo tko kontrolira tko ulazi na ovaj oštećeni dio magistrale.
Osim toga, na cijelom “zabranjenom” dijelu magistrale nema nijedne kontrole, odnosno nijedne službe osobe bilo koje vrste, pa se čini da se radi o prešutnom dogovoru da vozači ipak koriste ovu cestu ali na vlastitu odgovornost i rizik.
Sama cesta je teško oštećena pa je vožnja njome vrlo neugodna. Dobar dio je pod makadamom. Ima puno zemlje, prilično velikog kamenja, rupa itd. Kolnik je na više mjesta sužen. Posebnu opasnost predstavljaju odroni, odnosno kamenje koje i dalje pada po cesti. Jedan dio ceste se čini naročito opasnim. Na tom dijelu klizište je odnijelo polovinu ceste. Ostala je samo jedna traka na čije su rubove poredani veliki betonski blokovi kako neko ne bi sletio u kanjon rijeke.
Zanimljivo je da se na cijeloj cesti trenutno ne izvode nikakvi radovi, donosno nema nijednog radnika ili stroja. Ono što se može vidjeti jeste da je neko “zakrpio” cestu onoliko koliko je bilo nužno da se omogući fizički prolaz vozila, ali dalje od toga se nije otišlo.
S. Ž.