Dnevni.ba - PRELOADER

"Kada napustite Izrael i uđete u Gazu, vi ste Bog": Zastrašujuća svjedočanstva vojnika IDF-a

24 Pro 2024


"Kada napustite Izrael i uđete u Gazu, vi ste Bog": Zastrašujuća svjedočanstva vojnika IDF-a
Izrael

Izraelski vojnici u sukobima često se suočavaju s moralnim dilemama. Istraživanja lista Haaretz otkrivaju kako vojna služba, posebno u Gazi, može izazvati dehumanizaciju, eroziju etike i brutalno ponašanje, dok stručnjaci pozivaju na reforme i odgovornije društvene standarde.

Briga za sigurnost članova porodice koji služe u vojsci dio je porodičnog života u Izraelu. Kao i mnogi drugi, Yoel Elizur je bio zabrinut otac dok su njegova djeca služila u Izraelskim odbrambenim snagama (IDF), a sada je još zabrinutiji kao djed.

Užasnut je masovnim ubijanjem civila u Gazi i zabrinut za utjecaj ove brutalnosti na mentalno zdravlje vojnika. Vojnici su ugroženi zapaljivom retorikom vlade i slabljenjem civilnih i vojnih pravosudnih sistema. Ove politike podrivaju kodeks ponašanja IDF-a, podržavaju zločine i povećavaju rizik od moralnih povreda.

Moralna povreda nastaje kada vojnici djeluju protiv svojih moralnih vrijednosti i uvjerenja ili sudjeluju kao posmatrači. Oni koji pretrpe takvu povredu osjećaju krivicu i sram, skloni su depresiji, anksioznosti i suicidalnim porivima. IDF pruža intenzivni jednomjesečni tretman traumatiziranim vojnicima, od kojih su neki moralno povrijeđeni, u centrima za rehabilitaciju u pozadini (RRC). Nakon toga, polovina tih vojnika se otpušta kao nesposobni za vojnu službu.

Izraelsko društvo smatra IDF moralnom vojskom. Rasprava o zločinima izaziva emocionalni otpor, iako se intelektualno razumije da zločini postoje u svakom civiliziranom društvu i da su ratni zločini počinjeni od strane vojnika svake vojske. Razvojni psiholozi su identificirali bešćutne osobine kod male djece, dok su socijalni psiholozi pokazali da autoritativne direktive i društveni pritisak dovode obične ljude do štetnog ponašanja.

Ipak, teško je suočiti se s nasiljem bešćutnih vojnika i brutalizacijom običnih vojnika. Stoga nije utješno kada unuk autora kaže: "Ne brini, djede, odbit ću ilegalnu naredbu." Elizur želi zaštititi njega i sve druge koji riskiraju tijelo i um dok služe u IDF-u. Želi da znaju koliko je teško oduprijeti se bezosjećajnom zapovjedniku i pritisku vršnjaka koji potiču brutalnost.

Želi da razumiju klizavu stazu brutalizacije i da budu obrazovani o moralnim dilemama s kojima će se suočiti tokom rata. Ova želja ga je motivisala da napiše ovaj esej, kako kao djed, tako i kao psiholog koji je istraživao iskustva vojnika s brutalizacijom.
 
Nuphar Ishay-Krien bila je oficirka za socijalnu zaštitu u dvije mehanizirane pješadijske jedinice stacionirane u južnom pojasu Gaze tokom prve intifade (1987-1993). Razgovarala je s vojnicima koji su joj se povjeravali. Četiri godine kasnije, Elizur je nadzirao njenu magistarsku istraživačku studiju o brutalizaciji tih jedinica. Koristila je povjerljive intervjue kako bi istražila moralni pomak, brutalnosti i s tim povezane probleme mentalnog zdravlja. Njihov naučni članak kasnije je objavljen kao prvo poglavlje u knjizi "Blot of a Light Cloud: Israeli Soldiers, Army, and Society in the Intifada" 2012. godine, prenosi Klix

Istraživanje Nuphar Ishay-Krien otkrilo je kako vojnici koji ulaze u Gazu često iskuse moralni pomak. Ona je zabilježila izjavu jednog vojnika koji je rekao: "Kada napustite Izrael i uđete u Gazu, vi ste Bog. U početku se bojite, ali brzo shvatite da možete raditi šta želite, i ništa vam se neće dogoditi." U kontekstu Gaza pojasa, vojnici su osjećali da ih štite njihov položaj, snaga i tišina njihovih nadređenih. Ovo stanje često vodi do dehumanizacije lokalnog stanovništva i erozije moralnih standarda, čak i kod vojnika koji su prije službe smatrani osjetljivim i empatičnim.

Njena studija identificirala je nekoliko oblika brutalnog ponašanja, od psihološkog zlostavljanja do fizičkog nasilja. Neki vojnici su prijavili osjećaj krivice i srama zbog svojih postupaka, dok su drugi izrazili frustraciju zbog nesposobnosti vojne komande da sankcioniše ili zaustavi takvo ponašanje.

Ishay-Krien je zaključila kako vojni komandni lanac, društveni pritisak unutar jedinica i normalizacija brutalnosti stvaraju "moralni vakuum" u kojem vojnici djeluju izvan svojih standardnih moralnih okvira.

Uprkos naporima IDF-a da obučava svoje trupe o zakonima ratovanja i etici, očigledno je da postojeći mehanizmi nisu dovoljni da se spriječe moralni zločini. Studije poput ove ukazuju na potrebu za širim društvenim i institucionalnim promjenama kako bi se osiguralo da izraelski vojnici ne budu samo operativno spremni, već i moralno pripremljeni za izazove sukoba.

Elizur, kao i mnogi drugi, smatra da se ovakvi problemi ne mogu riješiti jednostavnom vojnom obukom. Potrebna je duboka promjena u društvenom diskursu i političkom vodstvu koje bi prioritiziralo humanost i odgovornost čak i u teškim okolnostima rata. "Moramo stvoriti sistem koji neće samo kazniti one koji krše moralne standarde, već će ih i prevenirati kroz obrazovanje i vođenje primjerom," piše Elizur.
 
Dok izraelsko društvo nastavlja balansirati između sigurnosnih izazova i očuvanja moralnog integriteta svojih vojnih snaga, ovakvi tekstovi i studije služe kao podsjetnik na kompleksnost problema i važnost neprestane introspekcije i reforme.

Vijesti iz svijeta


Brazil planira osnovati fond od 125 milijardi eura za zaštitu tropskih šuma

BRAZIL planira osnovati međunarodni fond za financiranje zaštite tropskih šuma na s...

07 Srp 2025

Rusi pokušavaju udariti Ukrajince tamo gdje ih sad najviše boli

RUSKI dronovi napali su urede za novačenje u ukrajinskim gradovima Harkivu i Zaporižju danas u ju...

07 Srp 2025

Vapaj ljekara: Milioni ljudi, rođenih između 2008. i 2017. godine, mogli bi umrijeti zbog uobičajene bakterije

Vodeći naučnici upozoravaju da bi uobičajena bakterija, odgovorna za gotovo polovinu slučajeva ra...

07 Srp 2025