Kako su Boeing, Starbucks i Nike izgubili tržišne pozicije
Strateška dilema
Tri poznate kompanije sa sjedištem u SAD – Boeing, Starbucks i Nike – trenutno dijele zajednički problem. Svaka od njih ima novog izvršnog direktora na čelu sa misijom da riješi velike probleme. Osnovni cilj je vratiti nekadašnji sjaj njihovu brendu. Zasigurno, nikoga od njih ne očekuje lak zadatak. Na samom početku suočili su se s bolnom činjenicom, ocjenjuje CNN u svom komentaru.
Starbucks muku muči s padom prihoda
Preliminarno izvješće o prihodima je otkrilo da su u Starbucksu pali prihodi za 25%, treći put po redu. Pad je bio posebno snažan u SAD-u, gdje je prodaja pala 10%; i u Kini, gdje su pali za 14%. U osnovi, potražnja nije bila ovako mala od prve godine pandemije. Brojke su bile toliko ružne da je Starbucks poduzeo neobičan korak obustavljajući svoje investicijske i financijske smjernice do kraja godine. u teoriji bi ovaj potez trebao osigurati novom šefu vremena da smisli plan spasa.
Brian Niccol preuzeo je uzde kompanije prošlog mjeseca i postao treći izvršni direktor Starbucksa u tri godine. Ali čak i za Niccol, poznatog u cijeloj industriji kao spasitelja za rastuće kompanije, ovo će biti herkulovski zadatak. On je kazao da želi pojednostaviti jelovnike i optimizirati broj zaposlenih.
“Moramo iz temelja promijeniti našu strategiju kako bismo se mogli vratiti rastu”, rekao je. “Ljudi vole Starbucks, ali čuo sam od nekih kupaca da smo se udaljili od naše srži.” Ukratko: vratite opuštenu atmosferu barova u zajednici iz 90-ih. I možda prestanite pokušavati da nas natjerate da pijemo maslinovo ulje.
Nike više nije cool
Nike je u sličnom problemu. Njegove dionice su ove godine pale nekih 25%, a prihodi su pali 10% u prošlom tromjesečju u odnosu na godinu ranije. Poput Starbucksa, Nike je imenovao novog izvršnog direktora Elliott Hill-a za kojeg se svi nadaju da će briljantnim idejama vratiti brendu nekadašnji sjaj.
Lakše reći nego učiniti, naravno. Nike-ovi problemi proizlaze iz vlastitih strateških grešaka. Jedna od takvih je nedovoljno fokusiranje na pravljenje cool sportske obuće. Pored toga, tu je i sve veća konkurencija mlađih brendova kao što su Hoka i On.
Novi čelnik kompanije, Elliott Hill, na poziciji je tek nekoliko tjedana. Već je osigurao produžetak Nikeovog partnerstva sa NBA i WNBA za 12 sezona. Osigurao je da će nadaleko poznati “štrihir” ostati na profesionalnim košarkaškim uniformama i službenoj odjeći.
Boeing – priča o desetljeću agonija
I konačno, tu je Boeing. Stvari su već bile u kaotične kada je Kelly Ortberg preuzela dužnost izvršnog direktora tijekom kolovoza, a postale su još i gore.
U srijedu su sindikalni radnici koji su štrajkali posljednjih šest tjedana odbili Boeing-ovu ponudu da se vrate na posao. Ovo znači da će se obustava rada koja izvlači oko milijardu dolara mjesečno iz kompanije nastaviti. Da stvari budu gore, istog dana Boeing je prijavio gubitak od 6 milijardi dolara u trećem kvartalu, jedan od najvećih kvartalnih gubitaka u povijesti kompanije.
Sve se to dešava nakon godine koja je počela tako što je jedan od čepova na vratima njegovog aviona eksplodirao u zraku. To je došlo nakon šestogodišnjeg poglavlja obilježenog dvostrukim tragedijama, otkrićima o sustavnim neuspjesima kompanije i skoro potpunoj eroziji Boeingove reputacije za kvalitet i sigurnost.
Poput Nikea i Starbucksa, Boeing gleda u svoju prošlost, sa željom za uspjehom u budućnosti. Nažalost po Kelly Ortberg, loše poslovanje seže više od jednog desetljeća. A Boeing neće moći napraviti vremenski stroj koji mu je toliko potreban bez 33.000 strojara koji su trenutno u štrajku, zaključuje komentator CNN-a, piše Fena.