Kordić najavio borbu za javna preduzeća: Koristili su ih za izvlačenje novca…

Mario Kordić
Na sjednici mostarskog Gradskog vijeća zakazanoj za četvrtak, trebao bi se konačno naći i Nacrt budžeta Grada za 2025. godinu. O tome, ali i drugim aktuelnim temama iz grada na Neretvi u "Danu uživo" govorio je Mario Kordić, gradonačelnik Mostara.
Koliko će iznositi budžet grada Mostara za ovu godinu?
Nacrt budžeta bi se trebao naći na sjednici u četvrtak, danas smo imali dodatne konsultacije jer imamo izvjesne izazove kada je budžet Grada Mostara u pitanju. Prvo imao novi saziv Gradskog vijeća koji malo drugačije radi nego dosadašnji i pokušavamo ispuniti sve vizije razvoj Grada za 2025. Budžet bi trebao biti preko 150 miliona KM.
Pojavile su se priče da je i pored tog iznosa, postojala budžetska rupa, da razlika između prihoda i rashoda iznosi 4.344.462 KM. Može li to napraviti problem u funkcionisanju?
Ne bi trebalo. Grad Mostar je u prošloj godini radio dobro posao i imao suficit. Deficit se pojavio zbog odluke Vrhovnog suda oko ukidanja pojedinih prihoda lokalnih zajednica i to se vidi. Uz one planove koje imamo oko povećanja prihoda i racionalnog trošenja novca u prošloj godini, ta budžetska rupa će se popraviti.
Postoje li u gradskoj kasi hrvatske i bošnjačke pare, odnosno novac odvojen za projekte sa jedne i druge strane Neretve?
Možete to tako kolokvijalno zvati, hrvatski ili bošnjački projekti, ali ja funkcioniram i zagoravam da je Mostar jedan jedinstven grad. Meni je važno da se grad ravnomjerno razvija, imamo šest gradskih područja po kojima se prihodi raspoređuju. Isto tako prihodi od rente koji se ubiru na tim područjima vraćaju se na njih što predstavlja izvjesnu anomaliju u Statutu Grada kada je u pitanju razvoj grada. U pojedinim gradskim općinama imate više potencijala za razvoj grada od nekih, ali pokušavamo kroz druga budžetska sredstva tu stvar iskompenzirati i to je uvijek u dogovoru s vijećnicima. Prevažno nam je da se grad ravnomjerno razvija.
Hoće li se konačno u ovoj godini usvojiti Statut Grada Mostara? Sporazum je davno postignut.
Zadnje četiri godine komuniciram vrlo jasno. Statut Grada Mostara koji je donesen kao dio političkog doogovra je po meni loš. Vidjeli smo sve anomalije koje su ugrađene i bilo bi normalno i pristojno da vijećnici o njemu raspravljaju i popravimo ono što je bio politički dogovor i kao takav usvoji u Gradskom vijeću. Nadam se da ćemo u ovom mandatu usvojiti Statut.
Centralna izborna komisija donijela je odluku da srpski mandat u Gradskom vijeći Mostara koji je pripadao HDZ-u BiH dodijeli Koaliciji za Mostar (SDA-BPS-Zeleni), te je tako umjesto Ines Sulić u Gradsko vijeće ušla Ena Dizdarević. Kako to komentarišete?
Očito je u BiH moguće sve i svašta i apsurdno je da CIK donosi takve odluke koje su protuzakonite. Postavlja se priča zašto bi se neko borio za dobar rezultat i mandate ako CIK to može pomnožiti s nulom i dati nekome drugom. Nemam nikakv pozitvan komentar, tužno je da se to dešava.
Već godinu dana Mostar ima ujedinjeno komunalno preduzeće. Pitanje je što na istom principu ne bi bilo riješeno i pitanje niz drugih paralelnih institucija u Mostaru?
Nadam se da će biti. Zadnje tri godine pokušavamo ujediniti komunalna preduzeća, imali smo brojne izazove, prije svega političke. Ne vide svi u Mostaru politiku jednako, nisu svi za to da imamo jedinstven grad i kao svaki drugi grad da imamo jedinstveno komunalno preduzeće koje će se brinuti o čistoći i drugim poslovima. Uspjeli smo prevladati opstrukcije do sada, imamo i danas izvjesne izazove jer pojedine političke stranke vide komunalna preduzeća kao svoj politički plijen i kroz javna preduzeća pokušavaju naturiti političke ambicije, da ne kažem grublje, izvlačenje novca i sve ono što se dešavalo. Moja obaveza kao gradonačelnika je da to zaustavimo i napravimo komunalna preduzeća koja neće biti politička i baviti se politikom već raditi ono što im je zadatak – isporučiti građanima ono za što plaćaju. Doći do tog rezultata je vrlo ozbiljan posao s obzirom na sastav Gradskog vijeća, minimalne i maksimalne kvote, ali nadam se da će biit dovoljno razumijevanja jer svih zadnjih 30 godina su ta preduzeća funkcionisala kako jesu, ali dok sam ja gradonačelnik to neće ići u tom smjeru. Morat će se transparentno raditi i polagati računi za sve što se troši javni novac i na tome ću ostati do kraja.
Zahtjev Mostarskog muftijstva za izgradnju Interkulturnog centra Mevlana na nekadašnjem lokalitetu Lakišića harema, koji se nalazi u centralnoj zoni grada, na mjestu gdje se sada gradi Hrvatsko narodno kazalište, nije naišao na odobravanje Grada Mostara. Iz vašeg ugla, šta je sporno u ovom projektu?
Stvar je vrlo jednoistavna. Neko ima ptorebu da to stavlja u politički kontekst ili tobože da gradonačelnik ne da da Islamska zajednica gradi bilo kakv objekat u Mostaru – to su politčiki spinovi. Da bi se gradilo nešto u Mostaru moraju se poštovati prostorni i regulacioni planovi koji se usvajaju na Gradskom vijeću. Trenutno ne postoji ni formalni ni pravni uvjeti za izgradnju objetka na lokalitetu na kojem se želi graditi i tu je kraj priče i tačka.
Na ruševinama vile Nardelli početkom februara našle su se teške mašine. Je li investitor dobio sve potrebne dozvole od grada za gradnju na toj lokaciji?
Na mjestu nekadašnje vile koja je nažalost u ratu uništena do temelja je zadnje 23 godine privatni posjed i jedan od investitora je prošao havariju kroz strukturu urbanizma Grada pokušavajući dobiti pravo na građenje. Pokrenuli smo skupa sve, prošli zakonske proceduru i investitor je dobio građevinsku dozolvu. Prema mojim saznanjima ubrzo će početi s radovima. Tu će niknuti moderan objekat kakav Mostar zaslužuje. Do sada je to bila ruševina na kojoj se ilegalno stvorio parking. Veselim se tom projektu, to će biti veliki doprinos Gradu Mostaru. Na tom mjestu će se izgraditi javna garaža sa 400 parking mjesta.
Da bi ovaj objekat dobio prilaz, moralo bi se izmještati groblje u Liska ulici. Ovo groblje nedavno je devastirano. Porodice onih koji su tu sahranjeni pitaju može li groblje biti ograđeno i adekvatno zaštićeno?
Liska park, svojevremeno park, je zbog nesretnih 90-ih pretvoren u privremeno groblje jer je preeko puta parka bila bolnica u vrijeme rata. Ljudi su sahranjivani tu odlukom iz 1993. gdje se park Liska stavlja privremeno u funkciju groblja kako bi se nakon završetka rata pokapanjem žratava na svojim grobljima park vratio u prvobitnu funkciju. Postao je nažalost politička tema. Dobar dio groblja je izmješten i bližnji su ih pokopali tamo gdje je trebalo, dio je ostao. Moja ideja je bila da se uradi slično po uzoru na Grad Sarajevo gdje je Spomenik ubijenoj djeci Sarajeva, predložio sam Gradskom vijeću da se izmjeste i ispoštuje odluka iz 1993., razumijevajući i poštujući sve žrtve i osjećaje ljudi koje su izgubili najbliže 90-ih nisam hito praviti veliku temu, ali išli smo da idemo na to da se pravi da se zaštiti taj dio, napravi memorijalno groblje svih civilnih žrtava rata, ali to nije bila ideja koje je došla na plodno političko tlo. Očito nekome treba taj prostor da bi ga svako malo izvlačio i stavljao u dimenziju u kojoj ne treba biti.
Kad smo kod grobalja, zašto grad Mostar ne može zaštititi Partizanski groblje?
Radili smo puno na zaštiti posljednje četiri godine. Nažalost su vandali skrnavili nekoliko puta. Rasvjetu smo završili, stavili videonadzor, napravili ulaznu portu, ali smo nailazili na more problema jer je Partizansko groblje spomenik 1. kategorije BiH i sve zavrzlame oko Komisije za zaštitu nacionalnih spomenika i dozvola je usporilo proces. To će se riješiti. Ne vidim nikakvog razloga da takav arhitektonski spomenik ne bude stavljen u funkciju i mislim da je nakon Starog mosta najveća turistička atrakcija.
Mostar je turistički grad. Aerodrom u Mostaru tokom predstojeće ljetne sezone će biti povezan direktnom linijom s Istanbulom. Tu je još 10 direktno povezanih gradova. Kolio je to značajno za turizam u Hercegovini?
To je jedna od projekata kojim se posebno ponosimo, jako puno smo radili posljednje četiri godine da bismo aerodrom pozicionirali tamo gdje mu je mjesto – to je regionalni aerodrom. Možemo se pohvalti s izuzetno velikim porastom brojem putnika. Ponosni smo što smo s Mostarom povezali i Zagreb i Beograd. Potpisali smo sporazum sa kompanijom za baziranje aviona u Mostaru. Razgovarali smo s niskobudžetnim kompanijama. Aerodrom Mostar je uspješno javno preduzeće koje se ne bavi politikom već radi svoj posao za koji je osnovano i dovest će nam ove godine malo manje od 100.000 putnika u Mostar.
Red Bull skokovi vraćaju se u Mostar ovo ljeto. Zbog čega je Mostar zaobiđen prošle godine i je li bilo teško vratiti ovaj događaj u grad na Neretvi?
Ponosimo se da smo jedna od 4 svjetske destinacije koje su počašćene tim svjetskim prvenstvom u skokovima. Prošlu godinu su najavili svoju pauzu i znali smo da ih nećemo imati. Ovu godinu se vraćaju još snažniji s još boljim programom koji će trajati par dana. Mostar je vjerovatno zbog atraktivnosti zadnja destinacija od koje će odustati Red Bull skokovi jer je taj događaj nagledaniji na njihovoj listi. Sjesni su važnosti grada i UNESCO-vog spomenika. Veselimo se i ove godine, piše N1.