Međunarodni dan školskih obroka: Šta je važno za rast i razvoj učenika?

Međunarodni dan školskih obroka
Dok školsko zvono označava kraj časa, za mnoge učenike širom svijeta ono znači i da je vrijeme za obrok koji im daje energiju za učenje, igru i rast. Međunarodni dan školskih obroka, koji se ove godine obilježava 13. marta, podsjeća nas na to koliko je uravnotežena ishrana ključna za djecu, ne samo kod kuće već i u školi. Stručnjaci ističu da dobro izbalansirana ishrana pomaže mališanima da se lakše nose sa školskim obavezama, ali i grade zdrave navike za cijeli život.
„Doručak je najvažniji obrok koji se djeci treba osigurati svaki dan, a ovisno o tome koliko dijete dugo boravi u školi, treba uz jedan kvalitetan obrok osigurati i užinu. Djeca koja redovno doručkuju imaju značajno bolje kognitivne sposobnosti, postižu bolje rezultate tokom školskog dana, bolje su koncentrirana i generalno lakše izdrže školski dan“, kaže Koraljka Novina-Brkić, regionalna nutricionistkinja kompanije Nestlé.
Posebno naglašava važnost unosa dovoljno tečnosti, prvenstveno vode radi hidriranja organizma. Dodaje da imajući u vidu koliko dugo dijete boravi u školi i šta je doručkovalo ujutro, mogu se planirati ostali obroci.
„Užine mogu sadržavati jednostavnije i priuštive namirnice: jogurt, sendvič i čaj pripremljen kod kuće. Djeci možemo spakovati neku voćku ili orašaste plodove. Tako će nadoknaditi energiju, zasladiti se i kroz užinu dobiti potrebne nutrijente. Kada govorimo o ugljikohidratima, najbolje je da je to hljeb ili pecivo od cjelovitih žitarica, ili tortilja. Proteine će osigurati namirnice poput kvalitetnog sira, jogurta, pureća šunka, sirni namaz, a voće i povrće se osigurati mikronutrijente. Brza rješenja mogu biti izuzetak, a ne pravilo“, navodi Koraljka Novina-Brkić.
Prema istraživanjima koje je provedeno u okviru Zdravo! programa kojeg u Bosni i Hercegovini provodi kompanija Nestlé, prekomjerna tjelesna masa i pretilost postali su ozbiljan problem u Bosni i Hercegovini, gdje je čak 17,5 posto djece pretilo. Uvođenjem nutritivno bogatijih obroka u školskim menzama i organizacijom edukativnih aktivnosti, škole mogu značajno doprinijeti smanjenju pretilosti. Ukoliko djeca nemaju organiziranu ishranu u školi, roditelji trebaju, u dogovoru s djecom, pripremiti adekvatan doručak i užinu kako bi dijete izdržalo školski dan.
„Šarenilo na tanjiru je recept! Kompanija Nestlé ima Nutriporciju koja prikazuje namirnice raspoređene na tanjiru. Boje namirnica govore o nutritivnom sastavu namirnice, što više boja znači da unosimo različite nutrijente i makro i mikronutrijente. I mala i velika djeca vole boje. Ne mora svaki obrok sadržavati sve boje, mogu biti četiri boje po obroku, ali tokom dana se može postići da se unesu sve boje, odnosno sve vrste namirnica. Tanjir odnosno nutriporcija određuje i količinu namirnice. Tako se unesu svi nutrijenti potrebni za optimalan rast i razvoj“, objašnjava prof. dr. Irzada Taljić, predsjednica Udruženja za primijenjeni nutricionizam u Bosni i Hercegovini.
Dodaje da je u martu 2024. godine usvojen Pravilnik o ishrani učenika u osnovnim i srednjim školama Kantona Sarajevo koji propisuje sadržaj obroka koji se serviraju i kupuju u osnovnim i srednjim školama.
„Škole su usvojile Pravilnik i ukoliko postupaju prema navedenom, obroci u školama su nutritivno adekvatni i prilagođeni uzrastu i vode ka optimalnom zdravlju učenika. Cilj je i ja se iskreno nadam da će Pravilnik usvojiti i drugi kantoni u Federaciji BiH, Republici Srpskoj i Brčko distriktu“, izjavljuje prof. dr. Irzada Taljić.
U Bosni i Hercegovini se već više od 14 godina provodi Zdravo! program, kao dio globalne inicijative Nestlé for Healthier Kids. Cilj projekta je promocija izbalansirane ishrane i zdravih životnih navika među osnovnoškolcima. Tako su prošle godine, u saradnji s iskusnim nutricionistkinjama iz Udruženja za primijenjeni nutricionizam u Bosni i Hercegovini održane edukativne radionice Zdravo! programa o pravilnoj i zdravoj ishrani djece. Na radionicama u Tuzli, Sarajevu, Mostaru i Banjoj Luci učestvovalo je 140 učitelja i nastavnika iz 66 osnovnih škola koji sada djeci prenose naučeno.
„Nakon što smo educirali nastavnike i učitelje, imaju punu slobodu da odluče kako će provoditi program prema zadanim smjernicama unutar svojih razreda ili škola. Vjerujem da svako dijete zaslužuje priliku za zdrav razvoj i zato me raduje tako veliki odaziv prosvjetnih radnika na naše Zdravo! edukacije, čime se potvrđuje posvećenost zdravlju budućih generacija“, zaključuje Koraljka Novina-Brkić.