Mostar ima punionicu za električne automobile

Na platou Gradske vijećnice Mostara od jučer je dostupna dvostrana punionica električnih automobila. Riječ je o dvostranoj punionici koja uporedo može puniti dva vozila, kao i električne bicikle i skutere, snage dva puta po 22 kilovata, uz tip utičnice - “model tri”.
Nakon što tijekom probnog rada nije utvrđena nijedna nepravilnost ili evidentiran bilo kakav problem, Grad Mostar zvanično je od nadležnih zatražio elektroenergetsku saglasnost, čime su se stekli uvjeti za početak rada punionice. Vrijednost projekta je 35.000 KM, a financirali su ga Fond za zaštitu okoliša Federacije BiH i Grad Mostar.
Cilj je smanjenje emisija štetnih gasova kroz uvođenje novih tehnologija i prilagođavanje vozila gradskog prevoza na prihvatljiv pogon, te poticaj uvođenja inovativnih rješenja.
Svjetski trend
Mostar se opredijelio za razvitak na načelima energetske učinkovitosti, održive gradnje i korištenja obnovljivih izvora energije. U planu su još dvije punionice ove vrste u gradu.
Problem zagađenja zraka unutrašnjim sagorijevanjem posebno je primjetan u gradskoj zoni u kojoj se kreće veliki broj automobila i ostalih vrsta vozila koja ispuštaju velike količine štetnih gasova. Gradonačelnik Mario Kordić istaknuo je kako mu je kao gradonačelniku jako bitno da Mostar ide ukorak s modernim gradovima kada su u pitanju nove tehnologije.

- Možda nekima ova punionica nije velika stvar, ali meni osobno jeste, i može nam svima biti na ponos. Shodno našim mogućnostima, pokušat ćemo od grada napraviti i lijepu ekološku priču, a u sklopu kredita koji tražimo, zamišljeno je da Mostar dobije audit izrade takozvanog zelenog grada, kazao je Kordić.
Pojasnio je da se radi o akcijskom planu koji bi trebao pokazati u kojem smjeru bi se Mostar treba kretati u budućnosti. To je dokument koji će reći koji su to projekti koji bi jamčili ekološki osviještenu budućnost i razvoj grada primjeren današnjem vremenu.
- Moja obveza, a i obveza svih koji radimo u Gradskom vijeću, je da brinemo o čistoći grada, o obnovljivim izvorima i praćenju svjetskih trendova, kazao je Kordić.
Ravnatelj prodaje tvrtke Guma-M Davorin Vidačković naglasio je kako je iznimno bitno što su mostarske gradske vlasti prepoznale važnost elektromobilnosti, kao i da je naša zemlja daleko od normaliziranja i uvođenja elektromobilnosti.

- Do danas je u ovoj godini u BiH registrirano tek nekih tridesetak novih električnih vozila. Što se tiče hibrida, oni su više zastupljeni, ali i to je mala brojka. Glavni problem je državni poticaj. U Hrvatskoj je to popularno i izraženo, i ti poticaji su veliki, tako da tko god želi kupiti električno vozilo od države dobije oko 18.000 maraka poticaja. Nedostatak poticaja je prva prepreka za uvođenje električnih vozila u BiH, a sve ostalo dolazi popratno, kazao je Vidačković.
Besplatno korištenje
Dodao je i kako je glavna značajka i prednost električnog vozila ta što ne zagađuje okoliš.
- Velika je razlika i između hibrida i električnog pogona. Mnogi proizvođači krenuli su s hibridima jer im je to bio povoljniji način transfera prema potpunoj elektrifikaciji u vozilima. Glavna značajka električnog vozila je što nema emisije CO2, također nema nikakvog zvuka, puno je lagodniji, njegov je obrtni moment vrhunski, ljepše ga je voziti, a o potrošnji da ne govorim. Prosječna potrošnja jednog malog gradskog električnog vozila može iznositi tri-četiri marke na 100 kilometara, a danas je litra benzina dvije i pol marke, kazao je Vidačković.
Električni automobili proizvode manje buke i ne emitiraju stakleničke plinove. Ipak zbog problema poput ograničenog kapaciteta baterija, nedostatka punionica i visokih cijena, automobila na struju u našoj zemlji je još uvijek jako malo. Predviđa se da bi u narednih deset godina njihov broj mogao biti desetak puta veći nego danas.
Inače, vlasnicima ovakvih automobila u Bosni i Hercegovini dostupno je tek nekoliko javnih punionica, a ova će biti prva ove vrste u Mostaru. Korištenje će u početku će biti besplatno, ali će se nakon izvjesnog vremena ipak započeti s naplatom.
Ključan uvjet za značajno povećanje udjela električnih vozila u cestovnom prometu na području Mostara je izgradnja javne infrastrukture za punjenje električnih vozila odnosno mreže punionica. S. N.