NIJE DOVOLJNO: Poduzete ograničene mjere u cilju sprečavanja korupcije u parlamentu i sudstvu u BiH

Grupa država protiv korupcije (Group of States against Corruption - GRECO) koja prati usklađenost zemalja članica s instrumentima Vijeća Europe protiv korupcije objavila je privremeni izvještaj o procjeni mjera koje su vlasti Bosne i Hercegovine poduzele u cilju provođenja preporuka vezanih za sprječavanje korupcije među članovima parlamenta, sucima i tužiteljima.
Kako je navedeno u tom izvješću BiH poduzela je samo ograničene mjere u cilju ispunjavanja neprovedenih preporuka iz Četvrtog kruga evaluacije. Nijedna od 15 preporuka iz Izvještaja nije provedena, a djelomično je provedeno osam preporuka dok je neprovedeno ostalo njih sedam.
Niz nedostataka
Što se tiče članova parlamenta, nije bilo novih poteza u pravcu jačanja sustava integriteta. Još uvijek nisu uvedena pravila za zastupnike o njihovoj interakciji s trećim stranama, a članovi parlamenta i dalje nemaju priliku da se posavjetuju ili obuče o sprečavanju korupcije.
- Nisu dostavljene nove informacije u vezi sa izvještajima o praćenju praktične primjene Kodeksa ponašanja parlamentaraca. Pat-pozicija je evidentirana i o pitanju novog Zakona o sukobu interesa, koji više nije predmet razmatranja, navodi GRECO.
Također, kažu da nije uspostavljen vjerodostojan i nezavisan mehanizam za sprječavanje i rješavanje pitanja sukoba interesa ili osiguravanje provjere izjava o imovini, koje daju članovi parlamenta na državnoj razini. Kada su u pitanju suci i tužitelji, izmjene i dopune Zakona o Visokom sudskom i tužiteljskom vijeću (VSTV) sada su proslijeđene Parlamentu, ali još nisu usvojene, a u okviru struktura VSTV-a još nisu uspostavljeni zasebni sudski i tužiteljski odjeli i podpovjerenstva.
Kriteriji za ocjenjivanje rada sudaca i tužitelja iz 2018. sada su stavljeni van snage, a novi kriteriji formirani u cilju prevladavanja tog nedostatka nisu dovoljno sveobuhvatni u pogledu kvalitativne evaluacije. Još uvijek ne postoje ni jamstva da se izvršna i zakonodavna vlast neće miješati tijekom evaluacija, a GRECO također navodi da nije provedena nijedna proračunska i kadrovska analiza vezana za probleme zaostalih predmeta. Ipak, napravljeni su obećavajući inicijalni koraci u pravcu uvođenja povjerljivog savjetovanja za nositelja sudskih funkcija, a usvojena je i Komunikacijska strategija, ali ona još uvijek nije materijalizirana.
Imajući u vidu da od Drugog izvještaja o usklađenosti nije bilo općeg napretka u provođenju GRECO preporuka, u ovom izvještaju se zaključuje kako je vrlo nizak nivo usklađenosti s preporukama i nadalje 'globalno nezadovoljavajući' u smislu revidiranog člana 31. stav 8.3. Poslovnika. GRECO se stoga odlučio primijeniti član 32. vezan za članove za koje se utvrdi da ne djeluju u skladu s preporukama iz Evaluacijskog izvješća, ali i zatražiti od voditelja delegacije BiH da izvještaj o napretku u provođenju neriješenih preporuka dostavi što prije, a najkasnije do 31. prosinca 2022.
Pozvan je predsjedavajući da voditelji delegacije BiH dostavi pismo kojim bi mu se skrenula pažnja na neusklađenost s relevantnim preporukama te iskazala potreba da se što prije poduzmu odlučni koraci ka postizanju opipljivog napretka u borbi protiv korupcije.
Financiranje stranaka
Uz ovo, GRECO navodi da BiH nije postigla nikakav opipljiv napredak od usvajanja Dodatka Drugom izvješću o usklađenosti. Od ukupno 22 preporuke, samo deset je provedeno na zadovoljavajući način. Osam preporuka ostaje djelomično provedeno, a četiri nisu provedene.
Što se tiče inkriminacije, BiH je poštivala većinu preporuka sadržanih u Izvješću o evaluaciji. GRECO podsjeća da se krivično zakonodavstvo zemlje sastoji od četiri krivična zakona na različitim nivoima vlasti: državna razina, Federacija, Republika Srpska i Brčko Distrikt.
Pozitivno je to što je izmjenama Kaznenog zakona RS-a ukinuta odredba o stvarnom kajanju, uveden pojam korisnika trećih strana u odredbe koje se odnose na aktivno podmićivanje i usklađene sankcije za neke odredbe o pasivnom podmićivanju s onima uključenim u Kazneni zakon FBiH i Brčko Distrikta.
Nadalje, Kazneni zakoni RS i Distrikta Brčko inkriminiraju podmićivanje privatnog sektora u posebnim odredbama, koje se razlikuju od onih o podmićivanju u javnom sektoru.
To, međutim, nije slučaj za Kazneni zakon FBiH. Zatim, ostaju i neki drugi nedostaci, posebno u pogledu usklađivanja sankcija na cijelom teritoriji države. Vlasti u BiH su pozvane da nastave s reformskim procesom kako bi se osigurao potpuno usklađen i dosljedan pravni okvir za kriminalizaciju krivičnih djela korupcije na cijeloj teritoriji države, u skladu s Kaznenopravnom konvencijom o korupciji (ETS 173).
Što se tiče transparentnosti financiranja stranaka samo je jedna preporuka provedena na zadovoljavajući način o pitanju objavljivanja podataka o financijama političkih stranaka i političkih subjekata koji sudjeluju na izborima.
Osim toga, tražena su samo djelomična rješenja kao odgovor na nedostatke utvrđene u Izvješću o evaluaciji. Na primjer, političke stranke su bile obavezne voditi evidenciju o članarinama i dobrovoljnim prilozima te izdavati potvrde o tome, uključiti primanja od povezanih subjekata u financijske račune i uspostaviti mehanizme interne financijske kontrole.
Međutim, potrebno je dodatno promovirati korištenje bankarskog sustava za doprinose političkim strankama, uvesti princip jedinstvenog računa kampanje, postići povećanu transparentnost računa i aktivnosti subjekata povezanih s političkim strankama, po pitanju kršenja pravila financiranja izbora, uvesti definirane i djelotvorne, razmjerne i odvraćajuće sankcije u oblasti političkog financiranja za sva povezana kršenja i za sve uključene osobe.
Iako je pri Središnjem izbornom povjerenstvu BiH osnovana nova Služba za reviziju financiranja političkih stranaka, nema dokaza o povećanju financijskih i kadrovskih sredstava dodijeljenih SIP-u za obavljanje nadzornih funkcija koje se odnose kako na stranačko tako i na financiranje izbora, niti je saradnja i koordinacija između SIP-a, poreznih tijela i agencija za provedbu zakona ojačana na operativnoj i izvršnoj razini.
Proces reformi potrebno je energično provoditi kako bi se dodatno povećala transparentnost političkog financiranja i uloga političkih stranaka kao temeljnog elementa demokratskog sustava. GRECO je još jednom pozvao vlasti u BiH da u potpunosti provede osam (od devet) preporuka na temu transparentnosti financiranja stranaka koje ostaju neriješene.