Ograničeno povećanje cijena električne energije za gospodarske subjekte na 20 posto

Piše: Dragan Bradvica
Federalna vlada izmijenila je član 18c Uredbe o pomoći stanovništvu uslijed rasta indeksa potrošačkih cijena, a u dijelu koji se odnosi na pomoć nezaposlenima, čime su županijske službe za zapošljavanje obavezane da najkasnije do 21. studenog Vladi FBiH dostave zahtjeve za isplatu jednokratne novčane naknade, uz konačni popis njenih korisnika za koje imaju valjan podatak o transakcijskom računu.
Na osnovu zahtjeva, Vlada će utvrditi konačan iznos sredstava za isplatu jednokratne novčane naknade koji će biti uplaćen svakoj od kantonalnih službi za zapošljavanje.
Nadležna županijske služba za zapošljavanje će, najkasnije do 20. prosinca ove godine, isplatiti jednokratnu naknadu uplatom na transakcijske račune korisnika. Ako županijska služba za zapošljavanje ne posjeduje podatak o transakcijskom računu ili taj podatak nije valjan (npr. naveden je pogrešan broj računa ili je on u međuvremenu zatvoren), osoba koje polaže pravo na naknadu je dužna, najkasnije do 4. studenog dostaviti nadležnoj županijskoj službi valjan podatak o svom transakcijskom računu, a ako to ne učini u navedenom roku, gubi pravo na jednokratnu novčanu naknadu. Županijska služba za zapošljavanje obavezna je, najkasnije do 15. siječnja 2023. godine, vratiti sredstva koja ne budu utrošena za isplate naknada.
Cijena električne energije
Vlada FBiH je, na prijedlog Federalnog ministarstva energije, rudarstva i industrije, donijela Odluku kojom ograničava tijekom 2023. povećanje cijena snabdijevanja električnom energijom za kvalificiranog kupca do 20 posto maksimalno u odnosu na prethodnu godinu, pri čemu se to odnosi za ugovore sa godišnjim trajanjem ili dulje.
Federalno ministarstvo energije, rudarstva i industrije je zaduženo da tri mjeseca od stupanja na snagu ove odluke napravi analizu efekata njene primjene, te eventualno predloži neke korekcije i dostavi Federalnoj vladi, a kako bi to bilo upućeno Parlamentu FBiH na raspravu i izjašnjavanje ili, po potrebi, i ranije.
Odluka stupa na snagu narednog dana od dana objavljivanja u Službenim novinama FBiH. Kako je navedeno u obrazloženju, ova odluka je donesena u skladu sa Zakonom o dopunama Zakona o električnoj energiji koji je usvojio Parlament FBiH, a koji je na snagu stupio 6. siječnja 2022.Shodno tom zakonskom rješenju, Vlada FBiH je 7. siječnja 2022. donijela isto ograničenje povećanja cijena snabdijevanja električnom energijom za kvalificiranog kupca u FBiH tijekom ove godine, zbog enormnog povećanja tržišnih cijena na burzama električne energije.
Odluka je usuglašena i sa Zaključkom Zastupničkog doma Parlamenta FBiH od 30. prosinca 2021., da se nakon tri mjeseca od primjene Odluke napravi analiza njenih efekata. Tako je Vlada FBiH već ranije razmatrala i prihvatila Informaciju Federalnog ministarstva energije, rudarstva i industrije o efektima primjene Odluke o ograničavanju povećanja cijena snabdijevanja električnom energijom od 7. siječnja 2022. Kako se situacija u odnosu na period kada je donesena ova odluka nije promijenila, bilo je neophodno njeno donošenje i za 2023.
Program javnih investicija
Vlada FBiH donijela je Program javnih investicija FBiH za razdoblje od 2023. do 2025., te zadužila Federalno ministarstvo financija, kao predlagača, da ovaj dokument objavi na svojoj web stranici.
Program sadrži 135 projekata s ukupnom vrijednosti od 17.398,23 milijuna maraka. Od ovog iznosa se 8.604,88 milijuna maraka ili 49,5 posto odnosi na 71 kandidirani projekt.Od ukupnog broja, najveći broj kandidiranih projekata su podnijeli JP Elektroprivreda BH d.d. Sarajevo (16), zatim JP Autoceste FBiH (11), Ministarstvo okoliša i turizma (10), JP Međunarodni aerodrom Sarajevo (6), Ministarstvo poljoprivrede, vodoprivrede i šumarstva (6 + 1 posredstvom Ureda za koordinaciju projekata u poljoprivredi), JP Željeznice FBiH, dok ostali podnositelji imaju manje od tri projekta.
Iznos od 6.691,88 milijuna maraka ili 38,5 posto odnosi se na 57 projekata u implementaciji. Od njihove ukupne vrijednosti su za razdoblje 2023.-2025. planirana ulaganja od 2.256,71 milijuna maraka.
Od toga je u 2023. planirano ulaganje od 754,84 milijuna maraka, te u 2024. ulaganje od 789,5 milijuna maraka i u 2025. 712,37 milijuna maraka. Od ukupno 754,84 milijuna maraka u 2023. najviše ulaganja planirano je za projekte iz sektora prometa (375,13 milijuna maraka) i proizvodnja i opskrbe energijom (321,24 milijuna maraka).
Raspored novca od prihoda po osnovu naknada za priređivanje igara na sreću
Vlada FBiH je, na prijedlog Federalnog ministarstva financija, donijela Uredbu o izmjenama i dopunama Uredbe o kriterijima za utvrđivanje korisnika i načinu raspodjele dijela prihoda ostvarenih po osnovu naknada za priređivanje igara na sreću.
Prema novom rješenju, Federalnom ministarstvu rada i socijalne politike pripada 20 posto (umjesto dosadašnjih 50 posto) ukupno raspodijeljenih sredstava, Federalnom ministarstvu kulture i sporta 40 posto (dosad se radilo o 15 posto), Federalnom ministarstvu razvoja, poduzetništva i obrta 10 posto (dosad se radilo o 5 posto), dok za federalna ministarstva obrazovanja i znanosti, te zdravstva ostaje dosadašnja razina od 15 posto.
Nadležna ministarstva će, u roku od 30 dana od početka primjene Uredbe, donijeti i objaviti na svojim web stranicama upute o podnošenju prijava na javni konkurs i dostaviti ih Federalnom ministarstvu financija.
Prema obrazloženju izmjena i dopuna, od početka primjene Uredbe, do kraja prošle godine, izvršena je raspodjela sredstva u iznosu većem od 21,7 milijuna maraka za programe i projekte, a u tijeku je raspodjela još 3,8 milijuna maraka za ovu godinu, što ukupno iznosi više od 25,5 milijuna maraka.
Od ukupno raspodijeljenih sredstava u ovom razdoblju najveći iznos je dodijeljen za programe Federalnog ministarstva rada i socijalne politike, i to 13,4 milijuna maraka, kojem je, prema odredbama dosadašnje uredbe, pripadalo 50 posto sredstava za programe iz oblasti socijalne politike.
SKB-u Mostar 20 milijuna maraka
Vlada FBiH je, na prijedlog Federalnog ministarstva zdravstva, donijela odluke o financijskoj konsolidaciji i/ili restrukturiranju Sveučilišne kliničke bolnice Mostar (SKB Mostar), te Kliničkog centra Univerziteta u Sarajevu (KCUS), kao i odluke o usvajanju programa financijske konsolidacije i/ili restrukturiranja za ove dvije javne zdravstvene ustanove.
U Proračunu FBiH za 2022. predviđena sredstva za ove namjene u prvoj fiskalnoj godini iznose 75 milijuna maraka. Inače, za provođenje ovog zakona planirano je ukupno 225 milijuna maraka u tri fiskalne godine za kliničke centre, kao i za opće i županijske bolnice u FBiH.
U ovoj fiskalnoj godini za SKB Mostar predviđeno je 20 milijuna maraka.Kako je, između ostalog, navedeno u Programu, SKB Mostar je dugi niz godina u stanju nelikvidnosti.
Pored ostalog, ukupne obveze za poreze i doprinose su na dan 31. prosinca 2021. iznosile oko 59,2 milijuna maraka i odnose se na dugovanja od 2008. do 2021., a značajna su i dugovanja prema dobavljačima lijekova i medicinskog i ostalog materijala.
SKB Mostar treba provesti financijsku konsolidaciju i zbog neadekvatnosti kapitala. Naime,akumulirani gubici su premašili ne samo polovicu već i ukupan iznos osnovnog kapitala i na dan 31. prosinca 2021. su iznosili oko 86,3 milijuna maraka iznad visine kapitala.
Za KCUS je, na osnovu ove Odluke, predviđeno 10 milijuna maraka u ovoj fiskalnoj godini.