Dnevni.ba - PRELOADER

Pojačane kampanje javnim sredstvima, sve više predizbornih 'stoja', pojačani javni radovi i obećanja novih…

01 Ruj 2022


Pojačane kampanje javnim sredstvima, sve više predizbornih 'stoja', pojačani javni radovi i obećanja novih…

Piše: Dragan Bradvica

U protekla dva mjeseca promatrači Transparency International u Bosni i Hercegovini zabilježili su preko 1300 primjera korištenja javnih resursa za promociju stranaka i kandidata i značajno povećanje javne potrošnje u predizbornom razdoblju.

Središnjem izbornom povjerenstvu BiH upućeno je 36 prijava zbog preuranjene kampanje, kršenja Zakona o financiranju političkih stranaka i zloupotrebe javnih resursa koja nažalost nije adekvatno regulirana ni najnovijim izmjenama Izbornog zakona koje je nametnuo OHR.

- Tako je SIP odbacio prve prijave TI BIH, jer se zabrana zloupotrebe javnih resursa odnosi samo na period zvanične izborne kampanje koja kreće 2. rujna, tako da će sve ono što se događalo u proteklom razdoblju proći nekažnjeno. SIP je za sada sankcionirao samo pojave preuranjene kampanje, a po prijavama TI BIH izrečeno je osam sankcija, navodi se u priopćenju TI BiH.

Kampanja javnim sredstvima

Iz TI BIH navode kako već dugo upozorava da se izborna kampanja vodi javnim sredstvima, a jedan od najskorijih primjera je plaćena promocija dokumentarnog filma 'Od vizije do pobjede' koji emitira RTRS, a za čiju promociju je postavljeno desetine bilborda sa likom direktora UKC-a RS Vlade Đajića koji je i kandidat za narodnog zastupnika.

Isti slučaj su i plaćeni bilbordi JU 'Nacionalni park Drina' na kojima se promovira direktor ove ustanove Radomir Pavlović koji je također kandidat za zastupnika, a oba slučaja su prijavljena SIP-u. Iako kampanja traje 30 dana, političke stranke odavno su počele sa otvorenim održavanjem predizbornih skupova, od kojih je najveći broj održala SDA. Na velikom broju njih primijećeno je sudjelovanje zaposlenih u javnih institucijama, te čak i policijskih službenika.

- U proteklom razdoblju zabilježen je i veliki broj primjera zloupotrebe događaja koje organizira javne institucije za promociju stranaka i kandidata, ali nažalost i ova pojava je zabranjena zakonom samo u vrijeme službene izborne kampanje. Promatrači TI BIH ispratili su 350 javnih događaja u organizaciji institucija, a na 67 posto prisustvovali su kandidati na izborima. Čak 32 događaja u protekla dva mjeseca odnose se na koncerte koje organizirale lokalne zajednice a na jednom od njih tijekom 'Zenica Summer Fest' gradonačelnik Fuad Kasumović držao je političke govore i neizravno pozivao na glasanje, navodi se.

Na koncertima povodom 'Zvorničkog ljeta' korištena su grafička rješenja u bojama SNSD-a dok je na jednom od koncerata u Banjaluci okupljenima prikazan spot sa ispunjenim predizbornim obećanjima aktuelnog gradonačelnika. U Banjaluci i okolnim lokalnim zajednicama održana je serija manifestacija 'Krajiško veče' na kojima je rađena direktna promocija kandidata SNSD-a, a ove događaje organizira agencija koja preko natječaja dobiva značajna javna sredstva.

Predizborna jednokratna pomoć

- Nažalost, za razliku od zemalja okruženja, BiH nije uvela ograničenje javne potrošnje u predizbornom razdoblju, što je i ove godine ključni resurs koji se zloupotrebljava za kupovinu glasova i promociju kandidata. Zbog toga je TI BIH objavio  predizbornih radova čiji je početak ili završetak promoviran u protekla dva mjeseca. Podaci pokazuju da je u cijeloj BiH od 1. srpnja započelo 249 radova vrijednih 845 milijuna maraka, završeno je 227 radova vrijednih 175 milijuna maraka, a ukupna vrijednost javnih radova u ova dva mjeseca već je premašila godišnju vrijednost svih radova koji su po podacima Agencije za javne nabavke ugovoreni cijele prošle godine.

 Dodatna praksa koja je uvedena je predstavljanje planova gradnje infrastrukturnih objekata, za koje još nisu ni pokrenute procedure, a u prethodna dva mjeseca vrijednost ovakvih obećanih projekata je preko 500 milijuna maraka, naglašava se.

Zabilježeno je i značajno povećanje jednokratnih davanja usmjerenih na razne grupe stanovništva, gdje se u većini slučajeva radi u indirektnoj kupovini podrške birača javnim sredstvima.

 Tako je od 1. srpnja kroz jednokratna davanja svih razina vlasti žiteljima podijeljeno preko 200 milijuna maraka, a najznačajnija su izdvajanja entitetskih vlada od preko 100 milijuna maraka za jednokratnu pomoć umirovljenicima, braniteljima, mladima i socijalnim kategorijama.

Osim ovih, o kojima je TI BiH već izvještavao, izdaju se jednokratne subvencije struje od 100 maraka za 70 tisuća korisnika u FBIH, pomoć Vlade TŽ svim umirovljenicima od po 100 maraka, pomoć Vlade HNŽ-a nezaposlenima od 100 maraka, pomoć općine Prnjavor mladima za odlazak na ekskurziju i jednokratnu pomoć medicinskim radnicima u Banjaluci, Drvaru i Prijedoru. Zabilježeno je i 17 slučajeva povećanja plaća zaposlenima u javnom sektoru kao i 41 primjer povećanog zapošljavanja u javne institucije i poduzeća.

TI BiH ističe da svi ovi primjeri kao i značajno povećanje javne potrošnje u predizbornom periodu pokazuju da u BiH nisu stvoreni uvjeti za fer i poštene izbore, jer značajnu prednost imaju kandidati i stranke koji raspolažu sa javnim resursima.

TI BiH će i nakon službenog početka izborne kampanje nastaviti pratiti aktivnosti funkcionera, stranaka i kandidata, posebno se fokusirajući na kršenje pravila ponašanja u kampanji, zloupotrebe javnih resursa, pritiske na birače i druge pojave, te će pratiti i troškove kampanje pojedinačnih stranaka.

DNEVNI


U novom broju donosimo

Novi broj

11 h 8 min

U novom broju donosimo

Novi broj

05 Srp 2025

U novom broju donosimo

Novi broj

04 Srp 2025