Postignuća učenika ispod međunarodnog prosjeka u znanju matematike i prirodnih znanosti
Agencija za predškolsko, osnovno i srednje obrazovanje (APOSO) BiH objavila je rezultate i preporuke međunarodnog istraživanja TIMSS 2023 za BiH, koji pokazuju da su postignuća učenika iz BiH ispod međunarodnog prosjeka. Istraživanje je u BiH provedeno 2023. godine na uzorku od 3.391 učenika četvrtih razreda iz 120 osnovnih škola a, slično prethodnim istraživanjima, rezultati i ovaj put pokazuju da su postignuća učenika iz BiH ispod međunarodnog prosjeka.
Tako su učenici 4. razreda u BiH na testu iz matematike ostvarili 447 bodova, a na testu iz prirodnih znanosti 448 bodova. Postignuće ostvareno na oba testa pozicionira BiH ispod prosjeka TIMSS skale, koji iznosi 503 boda za matematiku i 494 bodova za prirodne znanosti, a razlika u odnosu na prosjek je statistički značajna.
U BiH, djevojčice ostvaruju bolja prosječna postignuća iz prirodnih znanosti od dječaka i razlika u postignućima je statistički značajna, dok, na međunarodnoj razini, djevojčice ostvaruju bolja prosječna postignuća iz prirodnih znanosti od dječaka, no razlika nije statistički značajna.
Dječaci u BiH ostvaruju bolja prosječna postignuća iz matematike, ali razlika nije statistički značajna, dok, na međunarodnoj razini, dječaci ostvaruju bolja prosječna postignuća iz matematike i razlika je statistički značajna. Rezultati TIMSS 2023 opet su pokazali da svega 1% učenika u BiH, tj. svaki stoti, ostvaruje rezultat u naprednoj referentnoj vrijednosti iz matematike, dok naprednu referentnu vrijednost iz prirodnih znanosti doseže njih nula posto. Bitno je napomenuti da je istraživanje TIMSS 2023 provedeno bez sudjelovanja Republike Srpske i Zapadnohercegovačke županije, zbog čega rezultati bh. učenika nisu zabilježeni u međunarodnim trendovima. Trend će moći pratiti samo one nadležne obrazovne vlasti čiji su učenici sudjelovali u zadnja dva ciklusa TIMSS istraživanja.
Preporuke za unaprjeđenje kvalitete obrazovanja i ubrzavanje kurikularne reforme
Rezultati i preporuke istraživanja bit će, kao i dosad, distribuirane svim razinama obrazovnih vlasti u zemlji kako bi se poduzelo konkretne korake u cilju unaprjeđenja kvalitete obrazovanja i ubrzavanju kurikularne reforme. Samo uz prilagodbu obrazovnih sustava funkcionalnim znanjima, vještinama i kompetencijama, uz praćenje trendova postignuća učenika na globalnoj razini, može se omogućiti našoj djeci da ne zaostaju za svojim vršnjacima u drugim zemljama i da budu kompetentni na tržištu rada. Učenici iz BiH u ovom istraživanju sudjeluju po treći put, iako ne u kontinuitetu.
Prvi put, 2007. godine, u istraživanju su sudjelovali učenici osmih razreda osnovne škole, a rezultati koje su ostvarili bili su ispod međunarodnog prosjeka. U istraživanju 2019. godine su sudjelovali učenici četvrtih razreda osnovne škole, a ostvareni rezultati pokazali su da 24% testiranih ne može doseći čak ni nisku razinu postignuća u oblasti matematike, dok svega 1%, tj. svaki stoti, ostvaruje rezultat u naprednoj referentnoj vrijednosti iz matematike i prirodnih znanosti.
TIMSS je međunarodno istraživanje trendova u znanju matematike i prirodnih znanosti koje omogućava podatke o učeničkim postignućima iz navedenih oblasti i o elementima koji na to utječu.