VATROGASCI Potrebnije je uložiti u ljude i vozila, nego u letjelice
Skupština Hercegovačko-neretvanske županije na posljednjoj sjednici usvojila je Prijedlog zakona o zaštiti od požara i vatrogastvu, koji je, kako je navedeno, krucijalno važan za reguliranje ove oblasti.
U prošlosti je postojalo mnoštvo praznina i nedefiniranih situacija kada je riječ o požarima u županiji, koja je odavno najugroženije područje u Federaciji, u kojemu se svake godine bilježi veliki broj požara.
Novim zakonom detaljno će se nastojati regulirati ustroj profesionalnih vatrogasnih postrojbi i njihov status, kao i status dobrovoljnih vatrogasnih društava. Jasno je precizirano prije svega tko će ih i pod kojim uvjetima osnivati.
Što se sve ispravlja?
Zakonom se definiraju i odnosi Županijske uprave za vatrogastvo i općina i gradova te njihove obveze, s druge strane.
- Vatrogasne postrojbe, kako je Zakon predvidio, funkcioniraju na način da ih osnivaju jedinice lokalne samouprave, odnosno da su gradonačelnici i načelnici ti koji su u funkciji da aktima definiraju ostala statusna pitanja, kaže zamjenik predsjedavaućeg Skupštine HNŽ-a, Tomislav Martinović.
Novi zakon će definirati i dio koji se odnosi na status vatrogasaca.
- Riješeno je pitanje dodataka na plaću. Predviđeno je da to može biti do 30 posto od ukupnog iznosa plaće. Dobra stvar je i to što će vatrogasci imati bolji status. Između ostalog, riješeno je i pitanje protupožarnih procedura kao što su projektiranje i izgradnja objekata, nadzor i financiranje vatrogasnih postrojbi, navodi Martinović.
Ravnatelj Uprave za civilnu zaštitu i vatrogastvo HNŽ-a Eugen Ćubela naglašava kako se na zakonu radilo proteklih deset godina, te da su u kreiranju sudjelovali svi zapovjednici i stručna lica iz ove oblasti.
- U jednom dijelu spominje se i mogućnost izdvajanja financijskih sredstava za opremanje vatrogasnih postrojbi i službi. Posljednjih godina najviše polemike vodilo se o nabavci letjelica za protupožarnu zaštitu. Samim usvajanjem imat ćemo mogućnost da iz vlastitih sredstava možemo nabaviti letjelice i formirati eskadrilu, ističe Ćubela.
Eskadrila na aerodromu
Čak 60 posto požara u Federaciji BiH događa se na prostoru HNŽ-a. Sjedište protupožarnih letjelica bilo bi u Zračnoj luci Mostar.
- Trebali bismo uposliti osoblje za održavanje. Hladni pogon bio bi oko pola milijuna za održavanje letjelica i plaćanje ljudi. Jedna letjelica bi bila oko 6,5 milijuna maraka i ako se usvoji zakon, mi bismo pomalo svake godine širili brojku, izjavio je Ćubela.
Proteklih godina Uprava za civilnu zaštitu i vatrogastvo nabavila je 21 vatrogasno vozilo, drugu opremu i dronove za rano otkrivanja požara. Sve općine pokrivene su videonadzorom i u svakom momentu se zna gdje je požar. Za gašenje na nepristupačnim terenima potrebne su letjelice.
Predsjednik Sindikata vatrogasaca Grada Mostara Marinko Petrić smatra kako se više sredstva treba uložiti u ljude i vozila.
- Od 2009. tražimo da HNŽ donese ovaj zakon. Mnogi mediji su se osvrnuli na nabavku aviona, mislim da je potrebnije uložiti u ljude i vozila, jer bilo kakva letjelica zahtjeva obuku i djelovanje. Također, zakon je važan i definira prava i obveze vatrogasaca, kaže Petrić.
H. Ž.