Prijevoznici, ali stranke i vlasti i oporbe prst krivnje upiru u Fortu, on nastavlja sa samohvalisanjem

Piše: Dragan Bradvica
dragan@dnevni-list.ba
Kako je i bilo najavljeno u ponedjeljak su počeli prosvjedi prijevoznika iz Bosne i Hercegovine u vidu blokada carinskih terminala i puteva. Prijevoznici su blokirali carinske terminale i puteve kod Bosanske Gradiške, Bosanskog Broda, Bosanskog Šamca, Travnika, Zenice, Živinica, Jajca, Tešnja, Tomislavgradu, Viteza, Šepka, Sarajevu, Banjoj Luci, Doboju, Tuzli, Mostaru i drugim bh. gradovima.
Glavni koordinator Konzorcija 'Logistika' BiH Velibor Peulić kazao je kako u svakoj lokalnoj zajednici BiH, 'od rijeke Une do rijeke Drine, od Save do mora', prijevoznici prosvjeduju do ispunjenja zahtjeva. Kaže kako su se nadali da neće doći do ovog dana i blokade.
- Naša četiri osnovna zahtjeva su: prvi i osnovni je: 'Prestanite nas uhićivati u Europskoj uniji'. Vozač je uredno zaposlen, ima ugovor o radu, plaća doprinose i nadamo se da sporazum koji je najstariji sporazum između EU i BiH. To je ART sporazum. Ako je vozač zaposlen u BiH, on radi u našoj transportnoj kompaniji, a ART sporazum, najstariji između EU podrazumijeva da daje pravo BiH da može obavljati transportne zadatke na teritoriji EU. Mi smo imali sastanak s predstavnicima Europske komisije, kazao je Peulić i naglasio da je Savezni sud države Austrije potvrdio da je vozač iz BiH u pravu i da je boravak samo kad je vozač na tlu EU.
Zahtjevi
On je poručio da ukoliko se ne riješi problem u ART sporazumu, taj sporazum pruža 2.160 sati i da nemaju ništa protiv biometrijskih otisaka, ali da tri odlazak iz Mostara u Ploče tijekom jednog dana, ne mogu računati kao tri dana boravka.
- Naš drugi zahtjev je da ne ostanemo posljednja zemlja u Europi u kojoj se ne može vratiti 50 posto trošarine. Dva entitetska premijera su nam dala svoja suglasnost. Pozivamo Povjerenstvo za ekonomska pitanja Parlamentarne skupštine BiH da radi na tome, poručio je Peulić.
Rekao je da je od nove godine 48 mladih ljudi provelo po 48 sati u zatvoru, samo zato jer su radili svoj posao u transportnim kompanijama iz BiH. Zatražio je da se smanji zadržavanje na carinama i upozorio da su prijevoznici iz drugih država favorizirani na granicama BiH u odnosu na domaće prijevoznike.
- Tražili smo da se poveća sigurnost cestovnog prometa tako što ćemo koristiti autoceste i da se može koristiti jedan tag, kazao je Peulić. Poručio je da su prijevoznici imali desetine sastanka s državnim ministrom prometa i veza Edinom Fortom i da jedini u ponedjeljak nije zvao nijednog od prijevoznika.
- Gospodine ministre ovdje ste izjavili 'pravilnik je u mojoj ingerenciji'. Rekli ste 'ja ću da popravim sve u pravilniku', 12. svibnja. Dvadeset riječi smo tražili. Kada se vozač iz EU vraća u svoju državu da radi nosi kod 95 iz Austrije i Slovenije. On po ovom pravilniku ne može početi raditi. U ovom pravilniku ministar je definirao koliko mora biti televizora, koliko sijalica. Koliko znamo na državnoj razini nemamo ministarstvo obrazovanja. Šta smo kazali da je preskočeno iz Povelje kvaliteta. Tamo fino piše IRU certifikat s QR kodom, nema falsifikata, nema ničeg. Ministar to nije ugradio. Praktička nastava 240 sati, da osoba mora obaviti nastavu. Taj pravilnik će nama uzeti 10 milijuna maraka, proračun BiH će biti nula maraka. Naša ruka državnom ministru je uvijek ispružena. Zar vam nije čudno da ministar koji je zakazao konferenciju za medije u 13 sati nema vremena za 47 tisuća ljudi koji su u 6 sati zaustavili prometne jedinice, kazao je Peulić.
Naglašava kako od Forte očekuje da popravi pravilnik koji je samo u njegovoj nadležnosti i da doda 20 riječi, za što mu ne treba nikakva suglasnost. Neke od tih 20 riječi su da Centar izvrsnosti postane transportna kompanija i da se tu radi praktična nastava
- U čemu je razlika po ovom pravilniku ministar je donio cjenik i mi ćemo za jednog vozača platiti 1.400 maraka, a u našoj kompaniji će dobiti najjaču moguću potvrdu, ističe Peulić.
Kao drugu riječ naveo je da piše 'Kod 95 dođe iz EU počinje raditi odmah'. Treća riječ je 'učionica ili online' za nastavu. Naveo je i starosnu dob za vozače kamiona da bude 18 godina itd.
- Ne znamo na čijoj je strani ministar Edin Forto, danas samo na jednom graničnom prijelazu stoji 20 tona robe, ustvrdio je Peulić.
Fortina reakcija
A nakon njega javnosti se obratio i Forto, čovjek kojeg odgovornim za ovo stanje ne drže samo prijevoznici nego stranke i vlasti i oporbe. On ističe kako razumije nezadovoljstvo sektora, ali je podsjetio da se ključni problem na koji se prijevoznici pozivaju – ograničenje boravka vozača u šengenskoj zoni na 90 dana – ne može riješiti na domaćoj razini.
- Položaj prometnog sektora u BiH popravit će se onog trenutka kada BiH uđe u EU. Šengen propisuje da možete boraviti 90 dana, ali unutar EU tog ograničenja nema. To se može promijeniti samo kada BiH postane članica EU ili kroz regionalnu inicijativu svih zemalja zapadnog Balkana. Nijedan ministar prometa u EU ne može samostalno mijenjati šengenske propise, poručio je Forto. Dodao je kako je već pokrenuta inicijativa na regionalnoj razini te da su sve zemlje zapadnog Balkana potpisale zajednički zahtjev kojim se traži da EU razmotri izuzeće vozača kamiona iz šengenskih pravila, poput izuzetaka koji postoje za pilote i mornare.
Isto tako, odbacuje tvrdnje iz Konzorcija 'Logistika' da Ministarstvo prometa i veza BiH nije ispunilo nijedan od njihovih 17 zahtjeva.
- Od famoznih 17 točaka, Ministarstvo je ispunilo 11 potpuno, pet je započeto i bit će okončane u narednih 45 dana, a jedna – ona o šengenskom režimu – zahtijeva regionalni i europski pristup. Dakle, tvrdnje da ništa nije urađeno su neistinite, naglasio je. Među već završenim aktivnostima izdvojio je regionalni ministarski sastanak pod okriljem Prometne zajednice EU o pitanju boravka vozača u šengenskoj zoni, inicijativu za povrat trošarina na gorivo, mjere za skraćivanje čekanja na granicama, ukidanje monopola na izdavanje ATP certifikata, olakšice pri registraciji i korištenju autocesta te pripreme za uvođenje digitalnog CEMT sistema od 2026. godine.
- Ono što radimo jeste da sve pokušamo ubrzati. Ali blokirati tvrtke zbog pitanja koje se rješava u Bruxellesa – ne znam je li to rješenje, kazao je Forto. Naglašava kako ne bježi od odgovornosti, ali da se radi o kompleksnom problemu koji ne može biti usmjeren samo na jedno ministarstvo. Ponovio je poziv prijevoznicima da sjednu za sto i nastave razgovore.
- Spreman sam da zajedno s njima sjednem u kamion, krenemo od utovara pa do granice i izmjerimo kašnjenja. Nijednu minutu tog procesa nije odgovorno Ministarstvo prometa i veza BiH, naglasio je. Na kraju je poručio da mu je važno da se pronađe rješenje, bez obzira na političke pritiske.
- Prijevoznici su mi važniji od onih koji se sada kače. To je nezadovoljstvo koje traje 20 godina i nemoguće je da su odjednom nezadovoljni ministrom koji je tu tri godine, zaključio je Forto.