Prijevoznici iz regije najavljuju i moguću blokadu granica EU-a
U svjetlu boravišnih pravila EU-a
Predstavnici prijevozničkih firmi iz zemalja van Schengenskog područja nedavno su dobili negativan odgovor Europske unije na zahtjev da profesionalni vozači budu izuzeti iz Uredbe prema kojoj u zemljama članicama EU-a ne smiju boraviti dulje od 90 dana u okviru 180 dana.
Nova prilika da se odluku promjeni bit će 15. siječnja, na Dan vozača, kada će zasjedati Povjerenstvo EU-a za transport. Na sastanku će jedno od pitanja biti hoće li vozači iz zemalja Zapadnog Balkana ubuduće biti izuzeti iz uredbe o ograničenju boravka u zemljama EU-a.
No, kako je ministar komunikacija i transporta BiH Edin Forto nedavno već dobio negativan odgovor Bruxellesa, odluka Povjerenstva će, najvjerojatnije samo biti formalno potvrđena. Podsjetimo, Ministarstvo komunikacija i prometa BiH zaprimilo je odgovor iz EU u kojem je poručeno da neće biti moguće izuzeće za vozače iz naše zemlje, kako je to bilo zatražilo Ministarstvo.
Iz Europske komisije su ponovili da je jedini način za produženje boravka vozača taj da se podnese zahtjev pojedinačno državama članicama koje mogu samostalno odlučiti hoće li ga prihvatiti ili ne. Stoga ni vozači ne očekuju da će odluka Povjerenstva biti pozitivna.
Diskriminacijska uredba koja pogađa cjelokupno gospodarstvo
Predsjednik Udruženja prijevoznika za unutarnji i međunarodni transport RS-a Nikola Grbić rekao je za Radio RTRS da je sve otišlo predaleko te cijeni da je trebalo reagirati daleko ranije. On je najavio i određene mjere.
- Već sam razgovarao s Udruženjem za međunarodni transport iz Srbije i dogovorili smo održati zajednički sastanak, na kojem ćemo pokušati okupiti sve zemlje koje su obuhvaćene ovom diskriminatorskom uredbom te zajedno utvrditi daljnje korake. Moguće je da ćemo ići i u blokadu granica Europske unije, rekao je Grbić.
I u Udruženju za međunarodni transport iz Srbije drže da je uredba neprihvatljiva. Predsjednik Neđo Mandić kaže da su oni negativan odgovor dobili još prije dva mjeseca te smatra da se nešto mora poduzeti.
- Mi smo se dogovarali da, potvrdi li se ovo što nam je namijenjeno, idemo u prosvjede na granicama Europske unije i da zatvorimo tokove kretanja robe. Ako mi ne možemo raditi, zašto bi oni koji su uložili u našu zemlju trpjeli tu istu situaciju,? pita Mandić.
Koordinator konzorcija logistika BiH Velibor Peulić ukazao je da će, ostane li uredba na snazi, cijena prijevoza porasti za 25 posto. On je za sutra najavio sastanak predstavnika prijevozničkih firmi iz zemalja koje su diskriminirane uredbom, a koji će predvoditi Turska.
- Ako vi eliminirate domaću transportnu industriju, gubite svoju sigurnost. U vrijeme korone samo je domaća transportna industrija funkcionirala. Ovdje niste mogli vidjeti nijedan kamion ni iz Njemačke ni iz Poljske. Država je onoliko snažna koliko je snažan njen transportni sustav, ističe Peulić, dok potpredsjednik Vanjskotrgovinske komore BiH Zdravko Marinković podsjeća da je duljina boravka profesionalnih vozača u EU problem star oko dvije godine.
On procjenjuje da bi, ne bude li uskoro riješen, cjelokupno gospodarstvo BiH moglo biti u problemu budući da bi izostanak rješenja samo mogao ubrzati odlazak domaćih radnika. Peulić je iznio i podatak da je u pitanju 40 milijuna tona roba u nabavnom lancu, u strukturi takvog lanca.
- To je problem i za EU, smatra on.
Predsjednik Udruženja poslodavaca FBiH Adnan Smailbegović ističe da je problem nastao ulaskom Hrvatske u Schengen, a problem će biti i ako vozači stupe u prosvjede.
Vjekoslav Vuković, predsjednik Vanjskotrgovinske komore BiH, navodi da vozači koji imaju kompanije u BiH te svoje firme često registriraju izvan granica zemlje jer si tako stvaraju bolje uvjete, a olakšavaju si i međunarodne dozvole te se snalaze na svoj način.
- Iako i dalje rade za BiH, porezi, pristojbe a, u budućnosti, i njihove obitelji bit će smješteni izvan granica BiH, naveo je.
- Načela Berlinskog procesa u pogledu otvorenog tržišta, približavanje svih zemalja oko tzv. VB6 i Plan rasta trebaju zajedničkim snagama riješiti ovaj problem. U suprotnom, sve zemlje CEFTA-e su u problemu, upozorava Vuković.
Iz Ministarstva komunikacija i prometa BiH su, također pojašnjavajući moguće posljedice nastavka ove politike EU-a, ukazali da bi, ostane li na snazi sadašnje stanje u pogledu ograničenja boravka vozača, to imalo negativne učinke, ne samo na prijevozničku djelatnost, već i na druge privredne grane u BiH. U konačnici, izvjesno je i daljnje iseljavanja radne snage, kao i gašenje postojećih firmi, što bi imalo dugoročne posljedice za cijelu ekonomiju.
BiH inicira regionalni pristup u rješavanju problema
Iz Ministarstva komunikacija i prometa BiH su, odgovarajući na upit portala Klix.ba, naveli da se priprema potencijalno rješenje a koje bi uključilo cijelu regiju.
- Obzirom da se navedena odredba EU-a odnosi na vozače zemalja Zapadnog Balkana, ministar Edin Forto u više navrata potencirao je regionalan pristup rješenju predmetnog problema, te se očekuje da će aktivnosti u vezi rješenja predmetnog pitanje biti jedno od najvažniji u narednom periodu, stoji u odgovoru uz najavu da će ministar Forto pokrenuti inicijativu za regionalni pristup, tj. zajednički zahtjev za izuzeće profesionalnih vozača iz zemalja regije iz rečene uredbe a tu inicijativu on planira aktualizirati na narednom sastanku resornim ministara iz zemalja regije, koji bi trebao biti održan koncem siječnja u Beogradu.