Što nam znače novi kilometri ako njima nitko ne vozi?
Nova suvremena cesta na jugu Grada Mostara dugo već je vidna iz svih kutova, ali nažalost još uvijek bez vozila.
Problematično je sedam kilometara koliko nedostaje između dva kraja asfalitranih dijelova. Sedam kilometara – reklo bi se rutina, međutim cesta sasvim sigurno u bliskoj budućnosti neće zaživjeti, jer s jedne strane radovi nisu ni započeli.
U strankama oporbe tvrde kako je sve stalo, ponovno zbog političkih nesuglasica. Natječaji su višestruko poništavani, a samo izbor izvođača radova otgenuo se na četiri godine.
- Pored toga što nemamo izgrađenih trasa, nažalost plaćani su i višemijunski penali za kreditna sredstva koja nisu iskorištena. Šteta je apsolutno višestruka, tvrdi federalni zastupnik i poslanik u Skupštini HNŽ-a Aner Žuljević.
Od Počitelja starom cestom
Neiskorišteni kilometri koji čekaju na vozila, naravno, ne donose ni prihode od cestarina, a održavanje je istovremeno također nužno. Potpuno uređena dionica autoceste iz pravca Mostara nakon nekoliko kilometara postaje slijepa, jer dalje čekaju stijene i kamenje.
I sama trasa bila je upitna, jer su kada se planirala, postojali prijepori. Postojalo je, vjerovali ili ne, 14 varijanti. Konačna je utvrđena prije pet godina, a onda su pogađate započele nesuglasice i problemi oko izvođača radova.
Krajem iduće godine obale Neretve spojit će prezahtijevni most u Počitelju, jedan od najvažnijih objekata na Koridoru 5c. Promet iz pravca mora on će dovesti do Počitelja, ali iz Počitelja će se dalje do Mostara još izvjesno vrijeme morati starom, postojećom cestom.
Trenutno se i kompletan promet iz zapadne Hercegovine prema putu M-17 odvija kroz uže gradsko središte Mostara. Za spajanje s magistralom M-17, potrebno je izgraditi dionicu koja će ići od vijadukta Rodoč do čvorišta magistralne ceste.
Veliko gradilište
Taj dio predviđen je kao brza cesta s četiri trake i dva rotora, te će omogućiti vezu na južnom izlazu iz Mostara s autocestom na koridoru 5C, kao i rasteretiti promet kroz gradsko područje.
Realizacija projekta predviđena je programom modernizacije magistralnih cesta u Federaciji BiH, a financiranje je osigurano iz kreditnih sredstava EBRD-a.
Vrijednost ugovora iznosi 7.625.528 KM bez PDV-a. Prvi dio Južne mostarske obilaznice od Pologa do Miljkovića, u dužini od 6,7 kilometara, završen je krajem 2019.
Još uvijek nije poznato kada će biti izgrađena dionica autoceste tunel Kvanj - Mostar jug, kojom će autocesta od granice s Hrvatskom stići do Mostara, istovremeno kad do petlje Mostar jug stigne i južna mostarska obilaznica.
Hercegovina je, evidentno veliko cestovno gradilište. Ljetos je okončana cesta Stolac – Neum.
H. Ž.