Što stoji iza povijesnog vojnog saveza Njemačke i Britanije?

U muzeju Victoria and Albert u Londonu njemački kancelar Friedrich Merz i britanski premijer Keir Starmer potpisali su takozvani sporazum o prijateljstvu: 27 stranica koje ne bi trebale samo potvrditi, nego i proširiti njemačko-britansko partnerstvo.
Kao cilj sporazuma formulira se da su obje zemlje "vođene željom da, u svjetlu temeljnih promjena u geopolitičkom okruženju, udruže svoje snage kako bi svojim građankama i građanima, kao i svojim otvorenim, demokratskim društvima, osigurale budućnost obilježenu blagostanjem, sigurnošću i održivošću", piše Deutsche Welle.
Što stoji u sporazumu?
Nakon Brexita, Njemačka i Velika Britanija žele ponovno tješnje surađivati. Što predviđa takozvani sporazum o prijateljstvu i koja područja obuhvaća?
Evo pregleda glavnih točaka:
Sigurnost
Njemačka i Velika Britanija potvrđuju blisku suradnju na tom području. Uočljivo je da se ugovara klauzula o međusobnoj pomoći, koja bi bilateralno trebala dopuniti članak 5. NATO ugovora. Tamo stoji:
"Svjesne bliske podudarnosti svojih temeljnih interesa i u uvjerenju da ne postoji strateška prijetnja za jednu stranu koja ne bi bila i strateška prijetnja za drugu, ugovorne strane kao bliski saveznici potvrđuju svoju duboku predanost međusobnoj obrani i pružaju jedna drugoj pomoć u slučaju oružanog napada na drugu ugovornu stranu, uključujući i vojna sredstva."
To bi se trebalo odnositi i na nova područja poput kibernetičke sigurnosti.
Politika naoružanja
Dogovorena je, na primjer, izrada rakete s dometom većim od 2.000 kilometara. Taj cilj Njemačka i Velika Britanija već su objavile sredinom svibnja. Takav sustav naoružanja još ne postoji u europskoj proizvodnji.
Također se planira tješnja suradnja u razvoju bespilotnih zračnih sustava, projektima poput oklopnog transportnog vozila "Boxer", na istočnom krilu NATO-a i na području podvodne sigurnosti u Sjevernom moru. Suradnja u izvozu oružja trebala bi se proširiti.
Izvoz zajednički proizvedene vojne opreme trebao bi biti olakšan. Njemačka je dosad, zbog vrlo strogih pravila, često kočila takve projekte. Britanci se nadaju da će promjena smjera donijeti dodatni izvoz u vrijednosti od više milijardi.
Ukrajina
Obje zemlje obvezale su se da će nastaviti podržavati Ukrajinu – u njezinoj obrani od Rusije, ali i u obnovi.
Zapadni Balkan
Velika Britanija također želi sudjelovati u tzv. Berlinskom procesu, koji treba približiti zemlje zapadnog Balkana Europskoj uniji, kroz pojačanu međuregionalnu suradnju.
Migracijska politika
Radi suzbijanja neregularnih migracija, dvije zemlje žele uspostaviti vlastiti akcijski plan. Borba protiv trgovine ljudima bit će unaprijeđena, između ostalog, kroz međusobnu pravnu pomoć, podršku u kaznenom progonu kriminalaca i učinkovitu graničnu kontrolu.
Više od 20.000 izbjeglica prešlo je La Manche od početka godine. Njemačka važi kao tranzitna točka za gumene čamce i drugu opremu, te kao prolazna stanica za migrante.
Također treba pojačati suradnju u borbi protiv prekograničnog kriminala. To se posebno odnosi na pranje novca, nezakonite financijske tokove i trgovinu drogom.
Putovanja
Do kraja godine trebala bi biti omogućena putovanja školskih grupa bez viza između Ujedinjenog Kraljevstva i Njemačke. Trenutno je problem što učenici bez njemačke putovnice – npr. iz Sirije ili Afganistana – moraju tražiti vizu za Veliku Britaniju, što je često komplicirano. Kako ta djeca ne bi bila faktički isključena iz školskih ekskurzija, neke škole trenutno potpuno odustaju od razmjene s Velikom Britanijom.
Od kraja kolovoza bit će olakšano putovanje Britanaca u Njemačku putem tzv. "E-Gates" terminala na graničnim prijelazima. Razlog za trenutačnu regulativu je to što Velika Britanija ne samo da je napustila EU, već nikada nije ni pristupila Šengenskom prostoru – što stvara znatne poteškoće Britancima pri putovanjima u EU.
Gospodarstvo
Dogovoren je njemačko-britanski gospodarski forum. Suradnja bi se trebala proširiti na područjima visoke tehnologije i poslovnih financija.
Energetika
Obje zemlje žele surađivati u opskrbi energijom preko Sjevernog mora i u izgradnji infrastrukture za vodik i CO₂.
Promet
Za deset godina trebali bi prometovati prvi izravni vlakovi iz Njemačke za Veliku Britaniju – ispod La Manchea. Trenutno je to, zbog kontrole putovnica, moguće samo s presjedanjem. Za realizaciju željezničke veze bit će formirana radna skupina.