Stranke na izbornu kampanju dosad potrošile 9,6 miliona KM
U protekla tri mjeseca Transparency International u Bosni i Hercegovini (TI BiH) zabilježio je preko dvije hiljade primjera korištenja javnih sredstava za izbornu promociju, a Centralnoj izbornoj komisiji (CIK) upućene su i prve prijave zbog ove pojave koja je zabranjena najnovijim izmjenama Izbornog zakona BiH - kazala je danas izvršna direktorica Transparency International BiH Ivana Korajlić.
TI BiH je, navodi Korajlić, CIK-u do sada uputio 70 prijava, od čega se 16 odnosi na zloupotrebe javnih resursa koje su regulisane novim nametnutim odredbama Izbornog zakona, koje se primjenjuju samo u vrijeme trajanja zvanične izborne kampanje.
Pojasnila je da su se prijave najviše odnose na zloupotrebe događaja javnih institucija na kojima su pojedini kandidati vodili izbornu kampanju, a koliko je ova pojava rasprostranjena pokazuje podatak da su se na 76 posto od 532 ispraćena javna događaja pojavili kandidati na izborima.
Korajlić je kazala da se dvije prijave odnose na gradonačelnika Zenice Fuad Kasumović koji je tokom službenog predstavljanja nove autobuske linije građanima držao predizborni govor, dok je na otvaranju novog igrališta nakon službene ceremonije i fudbalskog turnira nastavio s predizbornim skupom i koncertom na kojem su predstavljeni kandidati njegove liste.
Zbog sličnog slučaja, istakla je, prijavljen je i gradonačelnik Laktaša Miroslav Bojić koji je organizovao svečanost povodom otvaranja infrastrukturnih radova gdje su Grad i SNSD navedeni kao organizatori događaja.
- HDZ je prijavljen jer su funkcioneri ove stranke tokom službene posjete bolnici u Novom Travniku nosili stranačka obilježja - navela je također Korajlić.
Naglasila je i da su CIK-u prijavljeni slučajevi korištenja opreme javnih preduzeća u kampanji, a izdvojila je primjere iz Drvara gdje je JP Elektroprivreda HZ HB postavljala predizborne plakate SNSD-a, dok je na "Kotlićijadi u Derventi“ koju je organizovala ta stranka, korišteno vozilo vatrogasne jedinice u Derventi.
- PDP je prijavljen zbog zloupotrebe gradskog bilborda na koji je postavljen plakat koji promoviše gradonačelnika Banja Luke i kandidata te stranke, a kojim se građanima obećava besplatna legalizacija objekata. Zbog slične situacije prijavljen je i direktor UKC RS Vlado Đajić nakon postavljanja nekoliko desetina bilborda sa njegovim likom u kojima se promoviše RTRS-ov film 'Od vizije do pobjede' - istakla je Korajlić.
CIK je ipak, dodaje ona, odbacio tu prijavu jer se UKC izjasnio da nije platio bilborde nego da su svi oni donirani od tri kompanije koje pružaju usluge ove vrste oglašavanja. Kazala je da je prijava odbačena i u kontekstu preuranjene kampanje uz objašnjenje da ne sadrži predizbornu poruku koja bi mogla uticati na birače, iako je iste slučajeve CIK kažnjavao u prethodnom periodu.
- Zbog toga je TI BiH ovaj slučaj prijavio i u kontekstu Zakona o finansiranju političkih stranaka - kazala je.
Glasnogovornik TI-a BiH Srđan Traljić kazao je da ono što TI BiH smatra najvećim oblikom zloupotrebe javnih resursa, a što se odnosi na povećanje javne potrošnje pred izbore, i dalje nije kažnjivo Izbornim zakonom.
- U protekla tri mjeseca kroz jednokratne pomoći različitim kategorijama stanovništva, po podacima TI BiH, podijeljeno je 278 miliona KM, a od najnovijih primjera izdvajamo pomoć Vlade FBIH u finišu kampanje svim nezaposlenima od 100 KM, jednokratnu pomoć svim radnicima Željeznica FBIH od 800 KM, kao i dvije nove tranše po 100 KM svim borcima i mladima u Republici Srpskoj. Predsjednik SNSD-a je čak na jednom od predizbornih skupova direktno priznao da se ovaj novac daje zbog izbora, što je također prijavljeno CIK-u u kontekstu zloupotrebe javnih resursa u izborne svrhe - kazao je Traljić.
Naglasio je da je TI BiH objavio i mapu predizbornih radova koja pokazuje da je u protekla tri mjeseca zabilježeno 334 slučaja otvaranja završenih javnih radova pred izbore čija vrijednost iznosi oko 266 miliona KM.
- U istom periodu zabilježeno je i 345 započetih radova vrijednih 1,1 milijardu KM, od čega se preko 900 miliona odnosi na dvije dionice autoputa čiji je početak izgradnje tempiran pred izbore - naveo je.
TI BiH je, kako je rečeno, objavio i rezultate monitoringa troškova izborne kampanje, koji pokazuju da su stranke u prve tri sedmice kampanje potrošile oko 9,6 miliona KM.
- Ovaj iznos potrošen je na bilborde, reklame u medijima, televizijama i štampanim medijima, Facebook oglašavanje i predizborne skupove, a ubjedljivo najveće iznose potrošili su SNSD - 1,6 miliona KM i SDA - 1,5 miliona KM, zatim slijede PDP i SDP koji su na kampanju do sada potrošili po 600 hiljada KM - kaže Traljić.
Iz IT BiH ističu da ti iznosi nisu konačni, jer nisu uključeni troškovi oglašavanja i predizbornih skupova u posljednjoj sedmici izborne kampanje, kao ni drugi oblici oglašavanja koje TI BiH nije pratio, ali da se već sada može reći da se radi o jednoj od najskupljih izbornih kampanja u BiH, jer po podacima CIK-a stranke nikada nisu prijavile veće iznose.