Dnevni.ba - PRELOADER

SUDAC BRANKO PERIĆ: Dodikov cilj je osigurati partnere za političku ideju da je BiH neodrživ projekt koji treba napustiti

06 Velj 2022


SUDAC BRANKO PERIĆ: Dodikov cilj je osigurati partnere za političku ideju da je BiH neodrživ projekt koji treba napustiti

Govoreći za Radio BiH o prošlotjednim zbivanjima u Narodnoj skupštini RS-a te o njezinim posljednjim zaključcima, sudac Suda BiH Branko Perić rekao je da ne smatra  da je Milorad Dodik time što je prvobitno tražio povlačenje Inzkovog zakona, a onda od toga odustao, kapitulirao, već da se situacija usložnjava. “Dodika ne treba potcjenjivati, on je iskusan političar i njegovi ciljevi nisu tako jednostavni kao što mi to ponekad vidimo. Ako pozorno analiziramo situaciju, vidjet ćemo da suština nije u vraćanju nadležnosti. I entitetska Agencija za lijekove i Sudsko i tužilačko vijeće su narativ koji treba skrenuti pozornost s njegovog osnovnog cilja. Ja mislim da su njegove namjere produbiti krizu, koja već dugo traje. Bojkotom državnih institucija proizveo je novu realnost i produbio krizu. Ne zaboravimo da četiri godine nemamo vlast u FBIH a sad imamo i krizu u svezi izmjena Izbornog zakona. Tu krizu nitko, ni državne vlasti, ne rješava već sedam mjeseci i prosto je nezamislivo da država ne pokazuje nikakvu sposobnost tu krizu rješavati, kao da nikoga ne zanima što iz toga može proisteći. Zanimljivo i da međunarodni faktor ne nudi nikakva rješenja. Zanimljivo da se u takvoj situaciji pojavljuje Dodik sa zahtjevima koji su prilično neočekivani. Ja mislim da on koristi tu krizu vlasti da dokaže ono o čemu često javno govori - da je BiH neodrživ i obesmišljen projekt kojeg treba napustiti. To se, na kraju, uklapa u njegovu politiku osamostaljivanja i zato su mu potrebni saveznici koje će uvjeriti u tu ideju i koje će imati uz sebe“, naveo je Perić koji smatra da je Dodik stvaranjem faktičke situacije dobio jedan pregovarački status i pregovaračku prednost.

Sugovornik Radia BiH mišljenja je i da je tzv. Inzkov zakon samo iskorišten kao povod da se homogenizira etnos te da samo politički naivci mogu vjerovati da je Dodiku cilj bio staviti van snage jednu, kako ju je okarakterizirao, prilično besmislenu kazneno-pravnu odredbu koju je nametnuo Incko. “Dodik je znao da od toga neće biti ništa, da nitko neće povući taj zakon.  S druge strane, taj problem s Inzkovim zakonom se moglo jednostavno riješiti u Parlamentu izmjenom Kaznenog zakona nekim dopunama koje oni žele“, pojasnio je ovaj sudac Suda BiH ukazujući da je mnogo toga u igri u procesu, kako to Dodik naziva, vraćanja otetih nadležnosti.

Svi zainteresirani  pravosudni sustav imati pod kontrolom

Odgovarajući na pitanje što u pravnom smislu znači i zašto se entitetska vladajuća struktura odlučila za iznimno rizičan potez u vidu koraka za formiranju entitetskog VSTV-a, Perić ukazuje da su postavljeni vrlo široki i potpuno nerealni zahtjevi. “Nitko ne vjeruje da je moguće vraćati te nadležnosti, kako je to prvobitno postavljeno. Oružane snage i UNO BiH su neki temelji državnosti i nema nikakvog spora da to nije moguće vratiti... Ali kad je u pitanju, sudski i tužilački savjet, mislim da je njihova realna procjena da to mogu ostvariti i da će se u tom pravcu ići do kraja. Mora se imati na umu da su svi u BiH, sve politike, zainteresirani  pravosudni sustav imati pod kontrolom“, kaže Perić uz podsjetnik da je prije nekoliko godina i SDP s koalicijskim partnerima također razmatrao pitanje preuzimanja pravosuđa u smislu imenovanja sudaca i tužitelja. Dakle, dodao je, oni su svi o tome suglasni i o tome će se dogovoriti jednog dana ako se sjedne za pregovarački stol, što je Dodikov cilj. Nemam iluzija da to jest nešto na što Dodik računa, ali sve ostale stvari od kojih se povlači nisu realnost. Govoreći o posljedicama koraka u pravu entitetskog VSTV-a, Perić pojašnjava da, u slučaju da bude donesen Zakon i formirano Sudsko i tužilačko vijeće RS-a, time dovodi u pitanje konfiguraciju državnog pravosuđa. Drugim riječima, državne pravosudne institucije, kao što su VSTV, Sud i Tužiteljstvo BiH, morat će se preoblikovati na nekakav način. Ujedno ističe i da je njihovo ukidanje nerealno i nemoguće jer postoje nadležnosti koje nisu obuhvaćene entitetskim pravosuđem.

Pravosuđe kao kolateralna šteta

Perić je naveo i da ponekad stječe dojam da postoji neka prešutna suglasnost da se nešto uradi jer očigledno ništa ne funkcionira - ni država ni pravosudni sustava osobito mu je neshvatljivo  da se profesionalna zajednica ne bori očuvati neovisnost pravosuđa. Naprotiv, upozorio je ovaj sudac, oni su doprinijeli da se ono uruši i da politika ostvari svoje ciljeve, iako ne može objasniti zašto je tako. Upitan što vidi kao izlaz, Perić je ocijenio da sve ovisi o tome kako će se rasplitati situacija u pogledu izbora. “Sad će se krizu morati rješavati nakon izbora i nekih poslijeizbornih koalicija. Tu dolaze na stol svi problemi i tu će se trgovati, a kako naše politike trguju, to je svima poznato.  Plašim se da će pravosuđe biti kolateralna šteta, da će politička pitanja biti prioritet“, zaključio je Perić.

DNEVNI


U novom broju donosimo

Novi broj

18 Lip 2025

U novom broju donosimo

Novi broj

16 Lip 2025

U novom broju donosimo

Novi broj

13 Lip 2025