Uskoro aktivnosti na svim preostalim dionicama na Koridoru 5c

Javno poduzeće Autoceste Federacije nedavno je objavilo natječaj za izvođača radova za izgradnju dionice Mostar sjever - Mostar jug, odnosno poziv za pretkvalifikaciju za izgradnju autoceste na Koridoru 5C, dionica Mostar sjever - Mostar jug. Rok za predaju ponuda je 13. rujna ove godine.
- Objavom ovog natječaja u predviđenom i najavljenom roku potvrdili smo spremnost da gradimo velike projekte koji su pred nama. U proteklih četiri mjeseca urađen je značajan posao zahvaljujući suradnji i angažmanu Vlade FBiH, resornog ministarstva i JP Autoceste FBiH, kao investitora projekta. Izgradnjom dionice Mostar sjever - Mostar jug ostvarit će se puna prometna funkcionalnost autoceste kroz Hercegovinu od sjevernog ulaza u Mostar, pa sve do graničnog prijelaza Bijača, kazao je nedavno ravnatelj JP Autoceste FBiH Elmedin Voloder.
Građani na jugu nezadovoljni
Projekt izgradnje ove dionice vrijedan je 350 milijuna eura, a planira se financirati iz sredstava osiguranih kod Europske banke za obnovu i razvoj, komercijalnih banaka, bespovratnih sredstava Europske unije i vlastitih sredstava.
Duljina dionice je 14,2 kilometara. Prema idejnom projektu planirana je izgradnja petlje Mostar sjever s bočnim naplatnim mjestom, pet tunela ukupne dužine oko šest kilometara i deset vijadukata ukupne dužine oko dva kilometra. Dužina otvorene trase je oko šest kilometra.
Početak izvođenja radova po planu bi trebao biti u prvoj polovini 2023, a rok za završetak je tri godine. S dva velika infrastrukturna projekta kao što su tunel Prenj i Mostar sjever - Mostar jug prostor Bosne i Hercegovine bit će u potpunosti povezan s europskim cestovnim koridorima, na sjeveru sa koridorom X, a na jugu sa jadransko-jonskom autocestom, što će donijeti direktnu korist za cijelo društvo kroz razvoj područja kojima prolazi, gospodarsku zajednicu, ali i turističke potencijale.
Istina, na jugu Mostara, kako smo nedavno izvijestili, postoji bunt dijela stanovništva, koje nastoji svojim aktivizmom spriječiti gradnju trase preko plodnih oranica, s ciljem izmještanja na obronke Podveležja. Drugostepena presuda u ovom slučaju bila je pozitivna za investitora, pa se očekuje da Autoceste i za ovaj dio ceste uskoro raspišu natječaj, o čemu je nedavno govorio izvršni direktor u Autocestama, Ajman Šoše.
- Naravno, Autoceste imaju pravo na to, kao što i mi imamo nastaviti pravnu borbu za izmještanje trase. Mi smo napisali apelaciju Vrhovnom sudu FBiH. Dakle, obje strane rade svoj posao, a ja se iskreno nadam da će Vrhovni sud uvidjeti da je Općinski sud bio upravu kada je presudio u korist tužitelja. Tako će se spasiti i plodna zemlja, i ljudi i okoliš. Na kraju, ljudi su spremni leći pred bagere. Dugo će sve to trajati, jer samo od raspisivanja natječaja do izbora izvođača može proteći i po dvije godine, kazala nam je aktivistica Amna Popovac, koja je od početka uz građane na jugu Mostara.
Financiranje nije sporno
Trenutno je aktivno osam gradilišta, na kojima se gradi još gotovo 40 kilometara autoceste, a ukupna investicijska vrijednost radova je oko 1,14 milijardi KM. U narednih šest do deset mjeseci planira se ugovoriti i početak izgradnje novih 85 kilometara i to su poslovi vrijednosti 2,5 milijarde maraka, najavljuju iz Autocesta. Financiranje autoceste na Koridoru 5c već je zaokruženo osim dionice od Bradine do Ovčara. Europska investicijska banka pokazala je interes za financiranje 50 posto od ukupnih sredstava, a u tijeku su razgovori s resornim ministarstvom i Vladom FBiH za iznalaženje drugog dijela sredstava. Očekuje se da će Vlada FBiH u skorije vrijeme potpisati sporazume i za tu dionicu, što znači da će se uskoro moći započeti s aktivnostima na svim dionicama na Koridoru 5c koje su ostale da se izgrade. H. Ž.