Za čije je stvarne interese Schmidt nametnuo zabranu financiranja SNSD-a iz proračuna?

Ostaje li Dodik predsjednik stranke?
Schmidt je omogućio Dodiku da ostane barem na čelu SNSD-a i da na taj način i dalje upravlja svim procesima u toj stranci, a preko toga i procesima u društvu i državi
Pravna analiza dr. Milana Blagojevića
Portal Istraga je 4. kolovoza 2025. godine objavio članak u kojem se argumentirano piše o nedavnoj odluci visokog predstavnika u Bosni i Hercegovini Christiana Schmidta. Radi se o Schmidtovoj odluci od 24. travnja ove godine, kojom je obustavio, bolje reći zabranio, sve isplate proračunskih sredstava za Dodikov SNSD. Istina, tom odlukom Schmidt je zabranio isplatu proračunskih sredstava i za političku partiju Ujedinjena Srpska, ali to za temu ovog teksta nije važno. Od važnosti su samo Dodik i njegov SNSD.
Dakle, tom odlukom Schmidt je, prije žalbene presude Dodiku, zabranio sve isplate proračunskih sredstava u svrhu financiranja SNSD-a te je članom 5. svoje odluke naredio da ta odluka 'ne može biti predmet preispitivanja od strane sudova BiH, niti sudova njenih entiteta, niti bilo kojeg drugog tijela, te da se pred bilo kojim sudom ni u jednom trenutku ne može pokrenuti postupak u vezi s obavezama izvršenim suglasno odredbama iz te odluke'.
Schmidt omogućio Dodiku da ostane na čelu SNSD-a
U navedenom članku pravno ispravno se zaključuje da 'zahvaljujući (toj) odluci OHR-a kojom je zabranjeno proračunsko financiranje SNSD-a Milorad Dodik može ostati na čelu Saveza nezavisnih socijaldemokrata' i nakon pravosnažne presude kojom ga je žalbeno vijeće Suda BiH osudilo na kaznu zatvora od jedne godine i zabranu obavljanja funkcije predsjednika Republike Srpske u trajanju od šest godina.
Prema onome što je Schmidt 1. srpnja 2023. godine nametnuo u Kazneni zakon BiH, pravne posljedice koje po sili zakona nastupaju u slučaju pravosnažne zatvorske kazne, što znači i presude kakva je izrečena Dodiku, ogledaju se, između ostalog, i u zabrani osuđenoj osobi da obavlja službene funkcije u organima zakonodavne, izvršne, pravosudne ili upravne vlasti, kao I U BILO KOJEM ORGANU koji se u cijelosti ili djelomično financira iz javnih sredstava. Akcenat u prethodno navedenom tekstu treba staviti na riječi U BILO KOJEM ORGANU koji se u cijelosti financira iz javnih sredstava
Kako vidimo, nije u citiranom dijelu rečeno da se to odnosi samo na organ koji vrši javnu vlast, već se zabrana odnosi na BILO KOJI ORGAN, ako se taj organ u cijelosti ili djelomično financira iz javnih sredstava, što može biti i organ političke partije, ako se ta partija u cijelosti ili djelomično financira iz javnih sredstava.
Stoga bi zabrana iz pravosnažne presude Suda BiH protiv Milorada Dodika značila i zabranu Dodiku da obavlja bilo koju funkciju u organima SNSD-a, ili neke druge stranke, da nije onoga što je Schmidt učinio u travnju ove godine, zabranivši da se SNSD u bilo kojem iznosu finansira iz bilo kojeg proračuna, to jest iz bilo kojeg izvora javnih sredstava.
Dakle, time je Schmidt omogućio Dodiku da ostane barem na čelu SNSD-a i da na taj način i dalje upravlja svim procesima u toj stranci, a preko toga i procesima u društvu i državi.
Kazna SNSD-u i Dodiku ili je posrijedi nešto sasvim suprotno od toga?
Osim toga, ta Schmidtova odluka bila je okidač pomoću kojeg je Dodik ubrzo zatim putem Narodne skupštine RS donio zakon kojim je svim strankama zabranio financiranje iz proračuna. I time ih je, naročito opozicione partije, ostavio bez nasušnih financijskih sredstava, bez kojih one teško da mogu funkcionirati i ostvariti izborne rezultate koji bi im omogućili osvajanje vlasti na narednim izborima.
Sve u svemu, na osnovu rečenog zaista je umjesno postaviti pitanje za čije je stvarne interese Schmidt nametnuo zabranu financiranja SNSD-a iz javnih sredstava, je li to kazna SNSD-u i Dodiku, ili je posrijedi nešto sasvim suprotno od toga? Odgovor na to može dati i vrijeme koje je tek pred nama. Naime, nametnuvši 24. travnja ove godine tu odluku Schmidt je u njoj rekao (član 1. stav 3) da on može i da ukine zabranu financiranja SNSD-a.
To znači da kao što ju je nametnuo može i da je koliko sutra ukine SNSD-u, ali će to onda za posljedicu imati i da zabrana iz pravosnažne presude Suda BiH izrečena Dodiku ima za pravnu posljedicu i zabranu Dodiku da obavlja bilo koju funkciju u bilo kojem organu SNSD-a ili neke druge političke stranke. No, eventualno ukidanje zabrane financiranja SNSD-a neće značiti i ukidanje Dodikovog zakona koji je formalno usvojila NS RS, a kojim je svim strankama ukinuto financiranje iz proračuna. Postojanje tog zakona će i dalje nastaviti da u znatnoj mjeri otežava rad oporbenih stranaka u RS, a time i njihove izglede na izbornu pobjedu i osvajanje vlasti.
Zbog toga i upravo iznijeta argumentacija čini umjesnim pitanje iz naslova ovog teksta.