Za obrazovanje godišnje ode više od milijardu i pol maraka ali rezultati i dalje loši

Piše: Dragan Bradvica
dragan@dnevni-list.ba
Ne treba biti dobar poznavatelj prilika u Bosni i Hercegovini da se zaključi da je naš obrazovni sustav loš, dobrim dijelom zastario, u koliziji s potrebama tržišta rada… Nažalost, tu bi se moglo prišiti čitav niz sličnih 'epiteta'.
Razloga za to je niz – politička šapa nad obrazovanjem, kompliciranost države, korupcija, nestručni kadrovi… Najdeblji kraj ponovno će izvući naši najmlađi koji se teško nose s konkurencijom iz inozemstva.
Ukoliko znamo da svijet korača četvrtom industrijskom revolucijom, a mi nismo izašli iz druge i kako su procjene da će čak 60 posto današnjih osnovnoškolaca raditi poslove koji još ne postoje pitanje je kakvu perspektivu imaju mladi iz BiH. Ovakvim obrazovanjem, ali i svim drugim porama života u ovoj farsi krademo ih priliku za bolju budućnost.
Statistički podaci
Ono što je pak zanimljivo ulaganja u obrazovanje u našoj državi nisu mala. Štoviše. Držimo se otprilike na prosjeku Europske unije. Dakle, ulažemo sličan postotak BDP-a u obrazovanje, ali naše ne da nije 'u istoj ligi' s Austrijom ili Ujedinjenim Kraljevstvom, nego 'ne igramo isti sport'.
Javni izdaci za formalno obrazovanje u BiH, u 2020. godini iznosili su 1 milijardu 476 milijuna maraka ili 4,3 posto bruto domaćeg proizvoda. Javni, privatni izdaci i sredstva iz inozemstva za obrazovne ustanove u 2020. iznosili su 1 milijardu 574 milijuna maraka ili 4,6 posto bruto domaćeg proizvoda. Od ukupnog iznosa izdataka za obrazovne ustanove, javni izdaci bili su 91,4 posto, privatni izdaci 8,2 posto, a 0,4 posto bila su sredstva iz inozemstva.
U strukturi ukupnih izdataka za obrazovne ustanove, izdaci za predškolsko obrazovanje sudjelovali su sa pet posto, osnovno obrazovanje 49,6 posto, srednje obrazovanje 23,6 posto i visoko obrazovanje 21,6 posto, posljednji su podaci Agencije za statistiku BiH. Ulaganja u obrazovanje na razinu EU su oko pet posto BDP-a.
Zanemarivanje problema
Ne trema zanemariti i činjenicu da već godinama imamo sve manje učenika i studenata zbog negativnog prirodnog priraštaja i masovnog iseljavanja.
Iz svega je jasno kako ulaganja nisu mala, iako svakako trebaju biti još i veća, ali kako rezultata nema. Bilo koja iole normalna vlast bi se već poodavno zapitala u čemu je problem, nakon toga ga otklonila i krenula u totalnu reformu sustava. Kako je BiH više farsa, a ne normalna država to se nikada nije dogodilo i veliko je pitanje hoće li u bližoj budućnosti.
Tako ćemo se protiv toga da nam je svaki drugi učenik funkcionalno nepismen boriti tako da ćemo zabraniti PISA testiranja, naša sveučilišta ne mogu niti 'primirisati' Šangajskoj listi '…