Zaustavlja li Slovenija promet zrakoplova iz BiH?

BiH bi se uskoro mogla suočiti s obustavom zračnog prometa zbog sudskog spora između Slovenaca i RS-a. Naši izvori navode da je RS namjerno propustio izvansudsku nagodbu u projektu izgradnje hidroelektrana, piše DW.
Tužba za tužbom nižu se protiv Republike Srpske, kao i naplate ogromnih grešaka koje su napravljene u posljednjih 20 i kusur godina. Arbitražni sporovi padaju jedan za drugim, a u jeku rješavanja onog koji se odnosi na Rudnike i termoelektrane „Gacko" i „Ugljevik", u kojima Slovenci potražuju sto milijuna eura na ime prijeratne izgradnje uz nastavak isporuke električne energije, stiže još jedan šok.
„Viaduct“ iz Slovenije stavio je ruku na račune državne Agencije za pružanje usluga u zračnom prometu (BHANSA), iako nema nikakve veze sa slučajem. Nakon što vlada RS-a nije uplatila dugovanje od preko 100 milijuna maraka na temelju arbitražnog spora koji se odnosi na projekt izgradnje hidroelektrane na rijeci Vrbas, BHANSA se suočava sa zamrzavanjem financiranja iz sredstava Europske organizacije za zračni promet (EUROCONTROL).
Agencija je o zamrzavanju svih isplata zbog sudske presude u koristi Slovenaca i službeno obaviještena, a upozorenje su poslali svim bosanskohercegovačkim institucijama upozoravajući da će blokade isplata dovesti do obustavljanja zračnog prometa.
Tko će platiti troškove?
Dok se čeka sjednica Vijeća ministara o ovom pitanju, traje natezanje između Bosne i Hercegovine i Republike Srpske oko odgovornosti u ovom slučaju i čija je nadležnost da postupi prema arbitražnoj odluci.
„To će platiti entitetski proračun. Kako, to je pitanje. Možda i pljenidbom imovine", rekao je ministar vanjskih poslova BiH Elmedin Konaković.
Za to vrijeme iz RS-a tvrde da je BiH bila strana u postupku jer entiteti nemaju pravo pojavljivati se pred arbitražnim tribunalom.
„Točno, ali RS se obvezala da će ona voditi cijeli postupak i snositi sve troškove", kaže za DW bivši pravobranitelj BiH Mlađan Mandić, koji je spor s kompanijom „Viaduct“ počeo na mjestu pravobranitelja, ali ga je RS udaljila iz postupka.
„Kada smo mi dobili tu tužbu od Slovenaca, ja sam vidio da su vlasti RS-a napravile takve pravne greške da to ne bi uradio ni student druge godine prava“, prisjeća se Mandić, kao i dvojice predstavnika kompanije „Viaduct“ koji su u tom periodu došli kod njega.
„Oni su nudili nagodbu, izvansudsko poravnanje od milijuna eura. Da im se isplati kao odšteta“, kaže Mandić.
Višemilijunska šteta
Ovdje treba podsjetiti da je arbitražni postupak pokrenula slovenska kompanija „Viaduct", odnosno njena firma „HES Vrbas", koja je bila nositelj koncesije za izgradnju hidroelektrana na rijeci Vrbas. Nakon raskida ugovora o koncesiji od strane vlade Republike Srpske 2015. godine „Viaduct“ je smatrao da su mu povrijeđena prava kao investitora, posebno zbog dodjele iste koncesije poduzeću HE „Bočac 2“. Zbog toga je 2016. godine pokrenuo arbitražu protiv Bosne i Hercegovine pred Međunarodnim centrom za rješavanje investicijskih sporova (ICSID) u Londonu, tražeći odštetu za izgubljene investicije i profite.
Vlasničku strukturu tvrtke „HES Vrbas", koja je formirana za potrebe realizacije projekta, činili su „Vijadukt“, kao većinski partner i poznata građevinska firma s iskustvom u infrastrukturnim projektima sa 75 posto udjela te „Hidroelektrane na Vrbasu“ iz Mrkonjić Grada, u vlasništvu Elektroprivrede Republike Srpske (ERS). Osnivanje „HES Vrbas“ dogovoreno je 2003. godine, a formalno je registrirano 2004. godine, uoči potpisivanja ugovora o koncesiji s Vladom Republike Srpske.
Bivši pravobranitelj BiH Mlađan Mandić priča: „Odem ja kod ministra i objasnim da ćemo izgubiti sigurno i kažem idite na vladu i tražite da platimo ovih milijun eura koje traže. Odgovor je bio da se oni ne slažu." On ističe da je nakon toga još nekoliko puta upozorio vladu da će šteta biti višemilijunska.
Prepotentni i nedodirljivi
Postoje špekulacije i tvrdnje iz medija i nevladinih organizacija, poput Centra za životnu sredinu, da su koncesije dodijeljene netransparentno, bez javnog tendera, što je potaklo sumnje u političke i poslovne veze i pogodovanje određenim interesnim grupama u ovom projektu. O tome je najglasnija bila oporba u RS-u, još za vrijeme arbitražnog spora.
„Netko iz institucija Republike Srpske debelo je ugrađen u tih 90 milijuna maraka. To se u nekim poslovima u privredi zove refakcija. Dakle, oni će to platiti, ali će se mnogo novca vratiti prema pojedincima iz Republike Srpske“, rekao je zastupnik ove strane u prošlom sazivu Narodne skupštine RS-a Miladin Stanić, uvjeren da su svi propusti namjerno napravljeni kako bi se realiziralo dogovoreno.
Ministarstvo unutarnjih poslova RS-a podnijelo je nedavno Republičkom javnom tužiteljstvu izvještaj protiv tri fizičke osobe i pravne osobe „Viaduct“ zbog sumnje u zloupotrebu službenog položaja zbog čega je proračun Republike Srpske oštećen za 76 milijuna maraka. Terete se za malverzacije prilikom sklapanja konzultantskih ugovora između pravnih osoba „HES Vrbas" i „Viaduct" Portorož.
Politička presuda
Da se vodi istraga potvrdio je i resorni ministar Petar Đokić, navodeći da su pripadnici MUP-a, kako prenosi poslovni portal Capital, izuzeli određenu dokumentaciju iz Ministarstva. Đokić je ranije rekao da je arbitražna odluka u ovom slučaju politički motivirana.
„Skoro ništa od argumenata Republike Srpske u arbitražnom postupku nije uvaženo, dok su s druge strane uvaženi svi argumenti“, rekao je Đokić, nedugo nakon presude, podsjećajući da je „Viaduct“ raskinuo ugovor i da je za to tražio veliki novac „bez dokaza da su marku negdje uplatili“.
Slovenska kompanija „Viaduct“ najavila je ranije mogućnost pokretanja prinudne naplate duga zbog raskida ugovora za izgradnju dvije hidroelektrane na rijeci Vrbas, Hidroelektrane „Krupa“ i Hidroelektrane „Banjaluka-Niska“. Zahtjev za pokretanje arbitraže podnijet je 2016. godine, nakon raskida koncesijskog ugovora, a čemu je prethodila dodjela koncesije drugoj firmi za izgradnju hidroelektrane „Bočac 2“.
„Sve presude na domaćim sudovima su bile u korist Slovenaca, šta očekujete od arbitraže. Dao si koncesiju jednoj, pa si dao koncesiju drugoj, a u pravu je jača ona prva i to zna svaki pravnik“, kaže Mandić.
Ugovor o koncesiji za izgradnju hidroelektrana na rijeci Vrbas kod Banje Luke bio je vrijedan 165 milijuna eura s trajanjem koncesije od 30 godina. „HES Vrbas" je trebao realizirati projekt, dok je Vlada RS-a bila dužna osigurati uvjete za izgradnju, što nije u potpunosti ispunila. Ugovor je raskinut 2015. godine djelomično zbog otpora građana.
„Građani Banje Luke su jasno tada rekli NE izgradnji. 14 tisuća potpisa upućeno je vlastima. Na kraju, imamo to što imamo, iako smo upozoravali na sve štetne posljedice. Ispaštaju svi“, kaže Vladimir Topić iz Centra za životnu sredinu BiH.
Regresna tužba
Sada je na potezu Vijeće ministara koje bi već danas trebalo zauzeti stav i za početak spriječit moguću blokadu zračnog prometa ako Slovencima ne bude isplaćen kompletan iznos po arbitraži. S pravne točke u smislu međunarodnog prava „Viaduct" prepoznaje samo Bosnu i Hercegovinu jer je država nastupala kao strana u postupku, bez obzira što je postupak vodila Republika Srpska. Ipak, na kraju će svi troškovi biti naplaćeni od RS-a.
„Ja sam ih upozorio, to ne možete raditi. Nije BiH na Marsu. Pokušavaju na ilegalan i potpuno nefer način provesti ovo“, kaže Mandić za DW, uvjeren da će RS platiti dug.
„BiH će isplatiti iznosi koji se traži arbitražom, a onda putem regresne tužbe iste sekunde skinuti s računa RS-a taj iznos. To zna svaki pravnik koji je položio građansko pravo", kaže Mandić, podsjetivši da Vijeće ministara i vlada RS-a imaju potpisan sporazum koji ovo omogućava, a kojim se vlada RS-a obvezuje da će voditi i snositi troškove postupka i izvršiti isplatu u slučaju gubitka arbitraže.