‘Američki kruzeri koriste nas kao WC školjku. Dok nam sa smiješkom mašu s palube, prazne spremnike pune fekalija‘
U komfornom kruzeru tipično putovanje na Aljasku nudi odličan pogled na ledenjake i nacionalne parkove, kao i posjete neobičnim primorskim gradićima. Godinama je to činilo putovanja kruzerima do Aljaske vrlo popularnim odmorom za stanovnike SAD-a, piše The Guardian.
Ali putovanje u ova nedirnuta područja, što uključuje dvodnevnu ili trodnevnu plovidbu uzduž kanadske zapadne obale, ostavlja za sobom trag toksičnog otpada, kojeg se pronalazi i u zaštićenim područjima, saznaje se iz novog istraživanja, prenosi Jutarnji list.
Više od 31 milijarde litara otpada godišnje se prema procjenama ispusti sa kruzera na zapadnu obalu Kanade na putu do Aljaske i nazad, kaže se u izvještaju organizacije za zaštitu okoliša Stand.earth i West Coast Environmental Lawa (WCEL).
- Postoji perverzna sklonost da se Kanadu tretira kao zahodsku školjku. Koriste nas samo kao autocestu i bacaju smeće na sve strane, kaže Anna Barford iz organizacije Stand.earth.
Uzduž kanadske obale koja je duga 243,042 km brodovi izbace 147 milijardi litara štetnog otpada svake godine, što je ekvivalent sadržaju 59.000 olimpijskih bazena, kaže se u izvještaju organizacije WWF-Canada iz ožujka 2022.
Prema podacima iz više od 5.000 plovila, otkriveno je da su kruzeri najveći zagađivači iako čine samo dva posto analiziranog pomorskog prometa.
Zagađenje koje proizvode kruzeri uključuje velike količine otpadnih voda iz zahoda, otpadne vode iz sudopera, tuševa i strojeva za pranje robe - masnu tekućinu koja se nakuplja na dnu broda. Daleko najveći izvor zagađenja, koje se spominje u izvješću WWF-a, dolazi iz ispirača plinova - uređaja instaliranih da uklone ispušne plinove poput sumpornog oksida i nitrogen oksida, kao i čestice ložnog ulja. Ispirači plinova stvaraju kiselu otpadnu vodu koja sadrži koktel kemikalija.
Na jednotjednom putovanju do Aljaske i nazad uzduž kanadske obale kruzer će proizvesti skoro 200 milijuna litara otpada iz ispirača plinova, kaže se u Stand.earth and WCEL izvještaju.
Dok brodovi mogu odlučiti hoće li otpad izbaciti na moru ili u luci, većina otpada iz ispirača plinova se izbacuje u trenutku kad je proizvedena.
Globalno kruzeri se neujednačeno drže odredbi o čuvanju okoliša, što uključuje i Aljasku, ali su pacifičke vode uz obalu Britanske Kolumbije posebno zagađene.
Razlog je u tome što ondje prolazi veliki broj kruzera, ali također i to što Kanada ima regulaciju izbacivanja otpada koja je manje stroga od američke, posebno u usporedbi s regulacijom koja postoji u Washingtonu i na Aljasci, kaže Michael Bissonnette, odvjetnik iz WCEL-a.
U Washingtonu je više od 6.000 km kvadratnih oceanskog staništa zaštićeno na području Strait of Juan de Fuca i Puget Sound, blizu kanadske granice i to je sad određeno kao zona u kojoj se ne smije odbacivati otpad. Aljaska zahtijeva od kruzera da dobiju dozvolu da bi se oslobodili otpadnih voda.
Ove regulacije ohrabruju brodove da zadrže svoj otpad kad su u američkim vodama i da ga onda odbace kad su u kanadskim vodama, kaže Bissonnette.
U kanadskim vodama neprerađena voda s kruzera može prema regulaciji otpada s plovila biti legalno izbačena izvan ograničenja od 12 nautičkih milja, što često može zahvatiti ugrožena staništa. Osim toga, obrađene otpadne vode, što uključuje vodu iz zahoda i vodu iz sudopera i strojeva za pranje rublja mogu biti izbačene tri nautičke milje od obale.
Sigrid Kuehnemund iz kanadskog WWF-a kaže da svaka federalna jedinica u toj državi ima svoju regulaciju, no vrlo mali broj zabranjuje odbacivanje otpada koji nastaje na brodu kad brod plovi. - Regulative koje imamo trenutno daju brodskoj industriji slobodan prolaz i nema jasnih pravila koja bi ograničila odbacivanje otpada unatar ovih granica.
Postoje napori da se postrože pravila o zagađenju. U travnju, na rubu nove sezone kružnih putovanja, odsjek federalne vlade Transport Canada je najavio nove mjere kojima bi se ograničilo odbacivanje otpadnih voda s kruzera koji prolaze kroz kanadske teritorijalne vode.
Međutim, iako dobrodošao, ovaj potez nije dovoljan, kaže Bissonnette, dodavši da su mjere dobrovoljne i da se ne odnose na ispirače plinova.
Kad se odbaci u ocean, veliki broj toksičnih tvari predstavlja značajnu prijetnju morskim organizmima i staništu i hranidbenim lancima o kojima ovise, uključujući ugroženu populaciju morskih vidri i orki koje žive uz rub obale Britanske Kolumbije.
Oko 10 posto vode iz ispirača plinova koja je otpuštena iz brodova uz Britansku Kolumbiju je izbačena u stanište orki, kaže se u analizi Međunarodnog vijeća za čisti transport. Prema Kuehnemundu najveća prijetnja za biljni i životinjski svijet je u nacionalnom parku Scott Islands, skupini od pet otoka koji se nalaze sjeverozapadno od otoka Vancouver. Ovo zaštićeno područje je izloženo najvećoj količini zagađenja iz kruzera, kaže se u izvješću WWF-a.
U parku koji se nalazi na prometnoj ruti za kruzere, se nalaze neke od najvećih kolonija Stellerovih medvjedica na svijetu. Svakog proljeća, više od milijun morskih ptica se pari na stijenama otoka. Kuehnemund opisuje područje kao ‘centar bioraznolikosti‘.
Postoji strah u nekim primorskim zajednicama da će se, kako se pojačava promet kruzerima, povećati i opasnost za njihove vode. U popularnim lučkim destinacijama, uključujući Victoriju i Seattle, bilo je prosvjeda kad su se kruzeri vratili nakon ukidanja restrikcija povezanih s pandemijom.
Ribarske zajednice jugoistočne Aljaske se također žale na odbačeni otpad u njihovim vodama na granici s Kanadom, a boje se da su ugrožene riblje vrste izložene štetnim tvarima.
Ribar Mark Severson se sjeća da je u ljeto 2019. plovio kroz žutu vodu u Petersburgu, maloj otočkoj zajednici oko 50 km udaljenoj od kanadske granice, koja je i popularna luka na kružnoj ruti prema Aljasci. Otada se Severson i njegova žena Karen zauzimaju za strože nadgledanje odbacivanja otpada s kruzera.
- Putnici kojima se sviđa kružno putovanje do Aljaske ne shvaćaju da brodovi zagađuju nedirnute dijelove svijeta, kaže on.
Nafta i smeće se nakupljaju na pramcu velikih brodova. Da bi spasili obalu, neki brodovi ilegalno po noći ili na otvorenom moru prazne spremnike s otpadnom vodom.
Uz nove mjere koje reguliraju onečišćenje glasnogovornik poduzeća Transport Canada je objavio: - Kanada je sada među državama s najstrožim zahtjevima za odbacivanje otpada. Dodali su da prepooznaju zabrinutost zbog ispirača plinova u kanadskim vodama i rade na tome da razviju pristupe koji bi reducirali pražnjenje otpadnih voda.
Ali Barford kaže da će problem onečišćenja koje proizvode kruzeri biti ozbiljno razmotren jedino ako Kanada uvede obvezna pravila. - To je užasan način da se oprostiš sa zajednicom koju si upravo posjetio, kaže ona. - Mahanje s broda dok brod prazni svoj spremnik. To nije nešto što bih voljela ostaviti iza sebe, kazala je, piše The Guardian.