Dnevni.ba - PRELOADER

CIJENE: Neopravdano divljanje trgovačkih marži

3 h 55 min


CIJENE: Neopravdano divljanje trgovačkih marži

Institucija ombudsmana za zaštitu potrošača BiH u protekloj je godini zaprimila rekordan broj žalbi, a potrošači su se, uz ostalo, žalili i na rast cijena, rekao je u razgovoru za Fenu Saša Marić, ombudsman za zaštitu prava potrošača BiH, napomenuvši da je Institucija izvršila sveobuhvatnu analizu cijena i došla do zaključka da se najveći postotak rasta cijena u BiH odnosi na neopravdano divljanje trgovačkih marži, bez pokrića u rastu globalnih cijena.

- Institucija u svome radu pored rješavanja pojedinačnih žalbi gdje je imala zaprimljenih žalbi oko dizanja cijena, bavi se i kolektivnim zaštitama potrošača, gdje se između ostalog prate medijske aktivnosti, te je tragom medijskih natpisa da cijene divljaju radi rasta globalnih cijena, izvršila sveobuhvatnu analizu cijena i došla do zaključka da se najveći postotak rasta cijena u BiH odnosi na neopravdano divljanje trgovačkih marži, bez pokrića u rastu globalnih cijena, pojasnio je Marić.

Rekordni broj žalbi

Upitan o kažnjavanju trgovca i ugostitelja koji neopravdano dižu cijene, kaže kako je najkvalitetnija kazna bojkot kupnje u istih.

- Potrošači su ti koji imaju snagu odlučivanja. No moraju aktivno pratiti cijene u različitim dućanima i ugostiteljskim objektima, jer postoje velike razlike u cijenama i trebaju trajno kažnjavati one koji ostvaruju ekstra marže i profite na najbolji mogući način, bojkotom trošenja svoji novaca u takvih, smatra Marić. Napominje i kako je Institucija ombudsmana za zaštitu potrošača u prošloj 2024. godini, zaprimila rekordnih 1.400 žalbi, što je najveći broj žalbi ikad zaprimljen u Instituciji i predstavlja kontinuirani trend rasta zadnjih pet godina, s preko dodatnih 200-ak žalbi godišnje.

Potrošači su se, kako kaže, u 2024. godini, slično kao i u prethodnim godinama, žalili na robu široke potrošnje kao što su tehnički uređaji, odjeća i obuća te reklamacije na iste.

Iza ovih žalbi koje su predstavljale trećinu ukupnih žalbi, dodatna trećina odnosila se na isporuku komunalnih usluga, poglavito uslugu grijanja, odvoza smeća i vodoopskrbu. Ostala trećina žalbi odnosila se na žalbe oko rasta cijena, online kupovinu, telekomunikacijski sektor, financijski sektor i turistički sektor.

Isticanje cijena na proizvodima

Kada su u pitanju žalbe na online kupovinu, ombudsman za zaštitu prava potrošača BiH navodi kako takve žalbe rastu iz godine u godinu.

- Od ukupno zaprimljenih 1.400 žalbi u prošloj godini, oko 50 žalbi odnosilo se na online kupovinu. Ovaj broj iako ne velik u ukupnom broju žalbi, ima najveći rast pojedinačnog segmenta budući da se u zadnje dvije godine broj ovakvih žalbi udvostručio, dodatno pojašnjava Marić. On je za Fenu komentirao i praksu pojedinih trgovina koje na neke artikle ne ističu cijenu, tj. ona nije dovoljno vidljiva ili kada je na nekom proizvodu istaknuta jedna cijena, a na blagajni sasvim druga.

- Većim brojem zakona i podzakonskih akata u Bosni i Hercegovini, propisano je da svi proizvodi moraju imati uredno navedene cijene istih kako bi potrošači u svakome trenutku bili upoznati s troškovima. Svako uočavanje neprisustva cijena na policama ili objektima, potrošači trebaju žurno prijaviti inspektoratima i/ili Instituciji, rekao je Marić.

 Što se tiče sniženja, kaže kako su ona u najvećem broju slučajeva uredna i legalna.

- Ostaje upitna njihova moralnost kada se radi o velikim oglašavanjima 'mizernih' popusta od svega 10 posto. Također, iako legalno vrlo je nemoralno kada trgovci računovodstveno povećaju cijene proizvoda, zatim sutradan stave oglase s popustima na iste gdje u biti proizvodi suštinski koštaju isto kao i prije popusta. Ovdje se opet radi o tome da potrošači trebaju voditi računa o kupnji, pratiti cijene proizvoda kako bi bili svijesti koje su dugoročne cijene bile, upozorava Marić.

Kako kaže, rješenje ovog problema postoji u zakonodavstvu zemalja regije, gdje se zakonski propiše da proizvodi moraju imati istaknuti sve izmjene cijena proizvoda s datumima izmjena, upravo kako bi potrošačima bilo lakše vidjeti povijesno kretanje cijena istih.

Biznis


ERIC SIM

Zašto Eric Sim ne podržava prijevremeno umirovljenje

Eric Sim, bivši bankar s 20-godišnjim iskustvom, napustio je karijeru 2017. postigavši financijsk...

3 h 18 min

SVJETSKA BANKA

Svjetska banka – zemlje u razvoju sporije dostizati nivoe dohotka naprednih ekonomija

Prema projekcijama koje je objavima Svjetska banka u najnovijem izvješću Globalni ekonomski izgle...

4 h 2 min

AMAZON

Amazon otpušta oko 200 zaposlenika u svojim trgovinama

Amazon otpušta otprilike 200 zaposlenika u svom odjelu trgovina u Sjevernoj Americi, potvrdila je...

4 h 50 min