Dnevni.ba - PRELOADER

Domljan: Najpoduzetniji mladi poduzetnici Europe i najnepoduzetniji političari svijeta

13 h 29 min


Domljan: Najpoduzetniji mladi poduzetnici Europe i najnepoduzetniji političari svijeta
Riječ stručnjaka… GEM 2024 o BiH

Piše: Prof.dr.sc. Vjekoslav Domljan

mostar@dnevni-list.ba

Globalni osmotritelj poduzetništva (engl. Global Entrepreneurship Monitor (GEM)) objavljuje svake godine u februaru izvještaj o stanju poduzetništva svijeta. Priprema izvještaja iziskuje napor, vrijeme i stručnost nekoliko stotina osoba s raznih strana svijeta, uključujući eksperte i istraživače s najprestižnijih obrazovnih i istraživačkih institucija, posvećene sponzore (uglavnom državne ali i internacionalne kao i one iz privatnog sektora) te visoko kvalitetne eksperte iz cijelog svijeta.

GEM provodi istraživanje stanja poduzetništva svijeta već 25 godina.  Tijekom tog razdoblja istraživanje je provedeno na ukupno 120 zemalja. Tim  upornim i sustavnim radom razvijena je najobimnija baza poduzetništva svijeta, koja omogućava poređenja i otkrivanje trendova i to u najsitnijim detaljima. Zainteresirane strane time mogu dobiti širok i dubok uvid u  stanje poduzetništva svijeta. Zadnji izvještaj se odnosi na 2024/25. godinu, i u njemu je, nakon 11 godina, ponovo zastupljena Bosna i Hercegovina, zahvaljujući nevladinoj organizaciji LINK iz  Mostara koja je financirala istraživanja i uključivanje BiH.

Izvještaj se temelji na dvije ankete: anketi odraslog stanovništva i anketi eksperata zemlje. U svakoj zemlji koja sudjeluje u GEM istraživanju anketira se minimalno 2,000 odraslih osoba, tj. osoba starih 18-65 godina, kojima se postavljaju identična pitanja o socijalnim temeljima poduzetništva. U anketi za 2024. god. postavljena su i s dopunska, tematska pitanja – kako se prakticira svake godine -  a 2024. god.  dopunska tema je bila digitalni marketing i umjetna inteligencija. Onima među tih 2,000 koji su se izjasnili poduzetnicima postavljenja su i specifična pitanja vezana za motivaciju, aktivnosti i strategiju njihova djelovanja. 

Druga anketa, anketa eksperata, sprovodi se sa svrhom upotpunjivanja sagledavanja poduzetništva. Onima koji najbolje poznaju prilike u kojima poduzetnici djeluju, tj. Nacionalnim ekspertima, postavljaju se pitanja vezana za ambijent u kojem poduzetnici djeluju. Minimalno 36 eksperata ocjenjuje 13 uvjeta djelovanja poduzetnika, čije se ocjene sumiraju u jednu jedinstvenu, internacionalno uporedivu ocjenu uvjeta poduzetništva.

Poduzetnici u 2024. godini

U istraživanju stanovništva za 2024. god. sudjelovao je 51 nacionalni tim iz svih dijelova svijeta. Anketirano je više od 150,000 odraslih osoba, čime se brojka ukupno anketiranih za proteklih 25 godina popela na skoro četiri miliona. Kolektivno ove zemlje čini 63% svjetskog stanovništva i više nego 77% globalnog dohotka, pa se rezultati GEMa mogu smatrati reprezentnim stanjem poduzetništva svijeta.

Što se tiče ankete nacionalnih eksperata u njoj je u istraživanju za 2024. god. sudjelovalo 56 zemalja. Eksperti su davali ocjenu stanja ambijenta za prakticiranje poduzetništva. I njima su, kao i svake godine, postavljena dopunska pitanja vezana za specifičnu temu, a u 2024. god. to su bila pitanja vezana za pristup poduzetnica poduzetničkim resursima, prioritetima održivosti novih i rastućih biznisa te o svjesnosti potrebi razvoja i primjene umjetne inteligencije među poduzetnicima i vlasnicima-operatorima biznisa.

Prema istraživanjima GEMa, utemeljenih na anketi odraslog stanovništva, šest je ključnih nalaza glede stanja poduzetništva svijeta u 2024. god: 1. Porast straha od neuspjeha (iako su se uvjeti za otpočinjanje biznisa poboljšali), 2. Žene poduzetnice nemaju isti pristup poduzetničkim resursima kao muškarci, 3. Stvaranje radnih mjesta i inoviranje odražavaju stupanj razvijenosti zemlje, 4. Poduzetništvo je povezano s održivošću, 5. Velika je razlika među zemljama glede poimanja značaja umjetne inteligencije i 6. U velikom je broju zemalja ambijent nepodesan za poduzetništvo.

Sve veći broj odraslog stanovništva diljem svijeta smatra da je sve lakše otpočeti biznis. No, istodobno raste i strah od neuspjeha, što u izvjesnoj mjeri odvraća od otpočinjanja poduzetništva. Stoga je nužno razviti sustavnu podršku poduzetništvu, koja uključuje: financijsku podršku, pristupačnu obuku, mentorske programe i pojednostavljivanje propisa. Ovu podršku treba posebice usmjeriti premda poduzetnicama, koje u polovici zemalja svijeta nemaju jednak pristup poduzetničkim resursima kao muški poduzetnici.

U velikom broju ekonomija poduzetnici ne planiraju zapošljavati nikoga osim sebe. Stoga je nužno transformirati poduzetničku aktivnost tj. od nje napraviti snažniji motor za stvaranje radnih mjesta. To je od iznimne važnosti za postizanje održivog ekonomskog rasta. 

U 78% ekonomija većina ranih poduzetnika daje prednost društvenoj i okolišnoj održivosti u odnosu na profit. U zemljama sa srednjim i visokim dohotkom poduzetnice su one koje predvode ovu promjenu.

Kad se postavi pitanje važnosti u naredne tri godine, postoji značajno pomanjkanje svijesti o važnosti umjetne inteligencije kod novih biznisa. Velik je broj onih koji na to pitanje odgovaraju s „ne znaju“. Tek malo više od četvrtina novih biznisa smatra postoji važnost umjetne inteligencije za njihov biznis u naredne tri godine dok ih tako drži malo manje od četvrtine uhodanih biznisa.

Sve veći broj novih i uhodanih biznisa koristi digitalne tehnologije, među kojima se poseban naglasak stavlja na društvene mreže u odnosu na mrežne stranice i email.

Važnost optimalnog broja novih poduzetnika

Ključna mjera poduzetničke aktivnosti prema GEM-u je udio odraslih osoba (starih 18-64 godine) aktivno uključenih u otpočinjanje poduzetničke aktivnosti tj. broj novih poduzetnika Na to se nadovezuje odnos broja novih poduzetnika (djeluju kraće od 3.5 godine) i broja učvršćenih poduzetnika (djeluju dulje od 3.5 godine).

Broj učvršćenih poduzetnika je iznimno važan jer pokazuje stupanj stabilnosti ekonomije. On objašnjava većinu radnih mjesta ekonomije. Odnos novih i učvršćenih zaslužuje posebnu pažnju.  Vrlo je malo ekonomija u kojima je broj učvršćenih poduzetnika veći od broja novih poduzetnika i to su uglavnom europske ekonomije (Poljska, Grčka, Mađarska, Austrija i Slovenija). Nadalje,  sve su to zemlje, uz izuzetak Poljske, iz skupine bh. zemalja komparatora (male europske zemlje). To kazuje da tok novih poduzetnika nije u stanju zamijeniti postojeći skup učvršćenih poduzetnika.

Kao što nije dobro – kako smatra GEM - kad je odnos novih i učvršćenih poduzetnika manji od jedan, nije dobro ni da je taj odnos veći od četiri. U tom  se slučaju  vjerojatno radi – kako smatra GEM - o neodmjerenom optimizmu, kakav se susreće u nekoliko zemalja svijeta (Jordan, Maroko, Meksiko,  Portoriko i Venecuela). Ako se takav odnos ispoljava dovoljno dugo, moguće je da većina novih poduzetnika neće doživjeti da postanu učvršćeni poduzetnici.

Važnost inovativnosti novih poduzetnika

Inovativnost novih poduzetnika je od iznimne važnosti. Inovativne ideje i tehnologije se pretvaraju u nove proizvode i usluge, proširuju izbor potrošača i stvaraju nova tržišta. GEM je pitao nove poduzetnika jesu li njihovi proizvod novi regiji, ili zemlji u kojoj djeluju (inovacije) ili su novi svijetu (invencije). Novi poduzetnici su u znatnoj mjeri inovativni  vrlo rijetko inventivni.

Inoviranje je rašireno diljem svijeta. Više od 30% novih poduzetnika otpočinje poslovanje s proizvodom/uslugom koji su novi barem regiji. Otpočinjati novo poslovanje s globalno novim proizvodom zaista  je rijetkost. No, ta kombinacija novi poduzetnik-globalno novi proizvod osigurava visok i održiv profit.

Među zemljama komparatorima najinventivniji novi poduzetnici su norveški (12.3%), najneinventivniji srbijanski (0.4%) dok je prosjek bh.  grupe komparatora 5.1%.  Ova bh. grupa komparatora prednjači čak i ispred novih poduzetnika najrazvijenijih zemalja svijeta. Izuzetak je Tajvan, čiji su novi poduzetnici uvjerljivo najinventivniji na svijetu.

Ima li nas tu?

BiH je uvjerljivo najpoduzetnija od svih zemalja komparatora tj. 16 malih europskih ekonomija. Od ukupnog broja odraslih stanovnika BiH 22.7% su novi poduzetnici. Odrasli bh. građani nisu samo najpoduzetniji među malim europskim zemljama nego su najpoduzetniji i u odnosu na građana svih europskih zemalja (vidi sliku). 

Graf gem 2025

Sa stanovišta politike, treba posebno ukazati na transformaciju novih u učvršćene biznise. Taj odnos kod BiH iznosi 3.8 što znači da tek svaki četvrti novi poduzetnik postaje učvršćeni poduzetnik. Prosjek za zemlje komparatore je 70.2%, što znači da kod komparatora od deset novih poduzetnika sedam postaje onim učvršćenim. Po odnosu novih i učvršćenih poduzetnika, BiH je najlošija među zemljama komparatorima.

Nadalje, BiH značajno zaostaje za zemljama po broju novih poduzetnika koji otpočinju poslovanje s globalno novim proizvodima. Na razni  je 43% prosjeka zemalja komparatora tj. više no dvostruko slabija od njih.

Političari u 2024. godini

GEM je utvrdio 13 uvjeta poduzetništva sa stanovišta  je li unapređuju (ili ometaju) stvaranje novih poduzetnika. Ti uvjeti su: 1. financiranje poduzetnika (ima li dovoljno sredstava za početnike?),  2.  lakoća pristupa financiranju poduzetnika (može li se sredstvima za poduzetnike lako pristupiti?), 3. javne politike: podrška i relevantnost (promoviraju li i podržavaju nove poduzetnika?),  4. javne politike: porezi i birokracija (jesu  li novi poduzetnici opterećeni?), 5. poduzetnički programi (jesu li dostupni kvalitetni programi podrške?), 6.  poduzetničko obrazovanje u školama (uvode li škole poduzetničke ideje? ), 7.  poduzetničko obrazovanje poslije škole (nude li fakulteti predmete o pokretanju biznisa?), 8. pretvorba istraživanja i razvoja (rezultira li istraživanje novim poduzetnicima?), 9. komercijalna i profesionalna infrastruktura (je li dostatna i pristupačna?), 10.  lakoća ulaska - dinamika tržišta (jesu li tržišta slobodna, otvorena i rastuća?), 11. lakoća ulaska: opterećenje i regulacija (ohrabruju li ili ograničavaju ulazak?), 12. fizička infrastruktura (je li je dostatna i pristupačna?) i  13. društvene i kulturne norme (ohrabruju li i slave poduzetništvo ili ne).

Ovih 13 uvjeta poduzetništva GEM je  2018. god. sažeo u jedan pokazatelj: nacionalni indeks poduzetničkih uvjeta (NIPU). Ocjenjuje se prosječno stanje 13 uvjeta poduzetništva preko 11-bodovne Linkertove skale (pet loših i pet dobrih stanja s peticom u sredini kao razmeđem loših i dobrih stanja).

Najveći NIPU tj. najbolje poslovno okruženje na svijetu za nastanak novih poduzetnika imaju UAE (skor 7.1), a najgore poslovno okruženje na svijetu za nastanak novih poduzetnika ima BiH (skor 3.4). Ostale ekonomije imaju NIPU unutar raspona 3.4-7.1. Od bh. zemalja komparatora zadovoljavajući NIPU, tj. NIPU≥5, imaju svega tri zemlje: Švicarska, Estonija i Latvija. 

Ako može tješiti, nijedna balkanska ekonomija nema NIPU ≥5. Balkan je loše mjesto za nove poduzetnike, a najlošija od balkanskih zemalja (i svih drugih)  je BiH. Šta znači da BiH ima najviše novih poduzetnika u Europi, kad im političari sasijeku krila tj. kad im ne daju da postati razvijenim poduzetnicima, onima koji stvaraju produktivna radna mjesta i osigurava stabilnost ekonomije i društva?

GEM za BiH, kao i za ostale zemlje, daje mapu puta politike tj. navodi kako se uvjeti poduzetništva mogu popraviti. Ističe da je u slučaju BiH država odgovorna za najmanje pet od 13  uvjeta poduzetništva te da stoga mora predvoditi u popravljanju stanja. Pri tome fokus treba staviti na popravljanje političkog ambijenta, poduzetničko obrazovanje i poduzetničke programe.

Biznis


NJEMAČKA

Vikendom rade i Nijemci, najviše u jednoj djelatnosti

Više od četvrtine zaposlenih u Njemačkoj, odnosno 27 posto, radi i vikendom. U ugostiteljstvu je ...

2 h 24 min

U FBiH (ni)je došlo do pada broja zaposlenih: Nikšić vs analitičar

Premijer entiteta Federacija Bosne i Hercegovine objavio je na društvenim mrežama najnovije podat...

11 h 3 min

ELISSA BUTTERFIELD

Žena iz sjene Elona Muska sada ulaže u njegove najvrijednije tvrtke

Početak u sjeni Elona MuskaElisa Butterfield danas je investitorica s velikim ambicijama, no njez...

12 h 46 min