Dnevni.ba - PRELOADER

Hoće li 16. lipnja čak 300 tisuća kamiona iz regije blokirati putne pravce ka EU?

4 h 46 min


Hoće li 16. lipnja čak 300 tisuća kamiona iz regije blokirati putne pravce ka EU?
Nikšić ignorira bh. prijevoznike?

Piše: Dragan Bradvica

dragan@dnevni-list.ba

Problemi prijevoznika iz regije zapadnog Balkana s Europskom unijom ne jenjavaju, a cijela situacija uskoro bi mogla polako početi izmicati kontroli. Naime, lideri vodećih prometnih asocijacija naše regije (WB6), održali su regionalni summit u Bijeljini koji je rezultirao usvajanjem jednoglasnih zahtjeva i zaključaka koji se odnose na zaštitu prava na rad profesionalnih vozača i poštovanje međunarodnog prava od strane institucija EU. 

Dali su podršku inicijativi Ministarstva prometa i veza Bosne i Hercegovine, a snažno su podržali zajednički institucionalni nastup ka EU kako bi se spriječila dalja diskriminacija vozača iz WB6 i osiguralo poštovanje međunarodnog prava.

- Podržavamo zajedničku regionalnu blokadu 16. lipnja 2025. godine, kao zajednički snažan odgovor vlasti i transportnih operatera, navodi se u zaključcima.

Jasni zahtjevi 

Podsjeća se kako su BiH i druge zemlje WB6 punopravne članice AETR sporazuma – međunarodnog ugovora koji je stariji i pravno jači od bilateralnih SSP sporazuma i šengenskih pravila boravka. Taj sporazum jasno definira dnevni i tjedni odmor, vrijeme vožnje i odmora, vrijeme utovara/istovara, uporabu digitalnog tahografa kao službenog dokaza aktivnosti vozača.

- 2160 sati = 90 dana rada u EU: uz pravilno očitavanje iz pametnog tahografa druge generacije, vozači dokazivo ne krše režim 90/180 dana, jer su u statusu radno angažiranih osoba – ne turista, azilanata ili migranata. U razdoblju od 1. lipnja do 16. lipnja 2025., zahtijevamo da države WB6 obavijeste sve relevantne institucije EU da: vozači iz BiH i regije imaju ugovor o radu, licencu, dozvole i tahografske kartice, nisu migranti, već profesionalci koji održavaju međunarodne lance snabdijevanja, njihove aktivnosti su u potpunom skladu sa AETR režimom, koji mora imati prednost u tumačenju boravka nad schengenskim pravilima. 

Nadalje, da EU i njene članice prepoznaju AETR kao obavezujući dokument za države članice i kontrole na terenu, obustave diskriminatorsko tumačenje boravka profesionalnih vozača, izmjene uputu graničnim i kontrolnim organima u skladu sa ovom normom, navode prijevoznici. Nadalje, ukoliko do 16. lipnja ne dođe do pismene potvrde o prihvaćanju ispravnog tumačenja AETR-a i zaštite radnog statusa vozača u skladu sa međunarodnim pravom, blokade će početi u istom trenutku u svim zemljama WB6. Planirana je zajednička i koordinirana akcija sa preko 300 tisuća transportnih jedinica, kojom će se blokirati svi pravci snabdijevanja ka i iz EU – uzvodno i nizvodno.

Nikšićeva odgovornost

Istovremeno, Konzorcij 'Logistika' BiH koji okuplja sve prijevoznike uputio je pismo premijeru Federacije Nerminu Nikšiću te su naveli kako je do sada ignorirao sva njihova upozorenja. 

Tako iz Konzorcija su podsjetili Nikšića kako će 16. lipnja, kao rezultat ignoriranja i institucionalne šutnje, prometne kompanije iz FBiH i šire regije zapadnog Balkana bit će primorane na organiziranje prosvjeda, koji će se, nažalost, negativno odraziti na funkcioniranje lanaca snabdijevanja u cijeloj BiH.

- Ne tražimo privilegije, tražimo dijalog, zakonsku sigurnost i poštovanje fiskalne pravde. Tražimo da povrat trošarina na gorivo bude omogućen, kao što je već urađeno u RS-u. Izvozno orijentirane tvrtke u sektoru prometa dobiju status koji im pripada - jer 90 posto prihoda dolazi iz EU. Prestane praksa paralelnih tumačenja zakona u različitim kantonima FBiH. Da se konačno krene u strukturne fiskalne reforme koje će omogućiti održiv rad i zapošljavanje, naveli su. 

Uz to, navode kako je Nikšić do sada ignorirao sve zahtjeve i sastanke te da je odbio da zauzme stav o reformama.

- Ukoliko nećete dijalog - birate blokadu. Ako ni na ovo pismo ne odgovorite, javnost treba znati. Vi snosite izravnu odgovornost za prosvjed 16. Lipnja. U proglasu prosvjeda će stajati: 'Premijer Nermin Nikšić nas je natjerao na francuski model' (potpuna blokada op. a.). Žitelji FBiH, umjesto normalnog snabdijevanja, moći da se zahvale onome ko je propustio posljednju šansu da problem riješi - mirno, odgovorno i institucionalno, zaključili su.

BIH


FDM

Umjesto Lidla, Mostar dobiva još jedan veliki stambeno-poslovni kompleks

Ruševine nekadašnje Fabrike duhana Mostar uklonjene su s parcele površine skoro 20.000 četvornih ...

3 h 37 min

Stari dug(ovi) za struju: BiH prijeti višemilijunska međunarodna arbitraža

Bosna i Hercegovina bi se mogla suočiti s najvećim međunarodnim arbitražnim sporom u povijesti zb...

4 h 43 min

Kupujemo manje prehrambenih proizvoda u trgovinama

Piše: Dragan Bradvica dragan@dnevni-list.ba Padovi prometa u bh. trgovinama nisu ne&scar...

4 h 47 min