OGROMAN PROSTOR ZA KORUPCIJU Sve više javnih poduzeća prestaje provoditi javne nabavke
Ceste d.d, Mostar već godinu dana ne primjenjuju zakon
Tužiteljstvo Županije Sarajevo donijelo je naredbu o neprovođenju istrage protiv uprave Sarajevoputeva d.d. koja godinama nije provodila Zakon o javnim nabavkama, zbog čega je Transparency international u BiH (TI BiH) podnio krivičnu prijavu još 2019. godine, piše transparentno.ba.
U međuvremenu ovo javno poduzeće počelo je primjenjivati zakon i raspisivati tendere, a nakon četiri godine Tužiteljstvo je zaključilo da u ranijim postupcima Sarajevoputeva nema elemenata krivičnog djela iako su samo u 2018. godini poslovi vrijedni preko 5,3 milijuna KM podijeljeni bez tendera.
Agencija za javne nabavke odbija dati jasno tumačenje
U tužiteljskoj odluci navodi se da Zakonom nije jasno i nedvosmisleno definirana obaveza da ga primjenjuju i javna poduzeća koja posluju na komercijalnoj osnovi, a da Agencija za javne nabavke (AJN) odbija dati jasno tumačenje.
-Imajući u vidu takvo činjenično stanje te ponovo ističući suzdržanost Agencije za javne nabavke da se jasno i eksplicitno izjasni da li je privredno društvo Sarajevoputevi d.d. bilo obveznik primjene Zakona o javnim nabavkama jedini zaključak koji se u ovom trenutku može donijeti jeste da se prijavljena kretala u okviru svojih ovlaštenja, uključujući i ovlaštenje da utvrdi da li je ovo privredno društvo bilo u obavezi da provodi postupke javnih nabavki. Tužiteljstvo na ovom mjestu ističe manjkavost takvog sistema i potrebu donošenja propisa kojim bi se ova materija definirala jasno i nedvosmisleno, navodi se u tužiteljskoj odluci.
TI BIH je izjavio pritužbu na ovu odluku jer nekažnjavanje ovakvih pojava može imati dugoročne s obzirom da su i Ceste d.d. Mostar nedavno donijele sličnu odluku i posljedice prestale provoditi tendere a ovakve poteze mogu povući i druga javna poduzeća.
U BiH postoji preko 3000 ugovornih organa, od čega preko 450 javnih poduzeća koja provode ovaj zakon, među kojima se nalaze i rudnici, građevinska, komunalna i putarska poduzeća. Zato Sarajevoputevi definitivno ne mogu biti izuzetak posebno jer je Vlada FBiH u ranijem periodu donosila odluke kojima je zaduživala upravitelje cesta da ovom društvu osiguraju ustupanje poslova održavanja cestovne mreže, neposredno bez nadmetanja.
Po mišljenju TI BIH, zakon je jasno propisao da javno poduzeće koje nema sticanje profita kao osnovni cilj, nema konkurenciju na tržištu, a država može intervenirati radi sprečavanja komercijalnog pritiska, nema komercijalni ili industrijski karakter i ima obavezu da primjenjuje Zakon o javnim nabavkama.
To je i mišljenje Ureda za reviziju institucija FBiH koji je u ranijem izvještaju naveo da učešće državnog kapitala u Sarajevoputevima iznosi 77,32%, a da vlast vrši nadzor nad upravljanjem i imenuje više od polovine članova uprave.
–Iz navedenog proizilazi da se Zakon o javnim nabavkama odnosi na DD „Sarajevoputevi“ Sarajevo, i da je ono dužno primjenjivati ovaj Zakon1, navedeno je u revizorskom izvještaju 2018. godine.
Od 2019. Sarajevoputevi primjenjuju Zakon o javnim nabavkama i provode tendere što je i konstatirano u prošlogodišnjem revizorskom izvještaju kao ispunjena preporuka.
Ceste d.d, Mostar već godinu dana ne primjenjuju zakon
TI BiH je i ranije upozoravao da ovakav slučaj može dovesti do lančane reakcije, a svakako zabrinjava činjenica da je i skupština javnog poduzeća Ceste d.d. Mostar donijela sličnu odluku da prestane primjenjivati Zakon o javnim nabavkama.
O svemu je obaviještena i AJN, a prema podacima s portala javnih nabavki, tenderi se ne provode duže od godinu dana. Gotovo ista argumentacija navodi se i u odgovoru uprave Cesta d.d. Mostar dostavljenom na adresu TI BiH gdje se tvrdi da poduzeće ne obavlja djelatnost od javnog interesa, da ima komercijalni karakter i da nema monopol na tržištu, jer do poslova održavanja cestovne infrastrukture dolazi na javnim nadmetanjima pa stoga nije dužno provoditi tendere.
TI BIH smatra da ovakav stav pravosudnih institucija i nedorečenost mišljenja AJN potencijalno može dovesti do niza sličnih odluka javnih poduzeća koja mogu nesmetano prestati s provođenjem tendera, čime bi se otvorio ogroman prostor za korupciju i izvlačenje novca iz javnog sektora.