PURIVATRA: Bez obzira na to što smo bili izolirani i poniženi, ratno kino donijelo nam je osjećaj ponosa
Sarajevo Film Festival (SFF) čije ovogodišnje 29. izdanje je počelo sinoć ceremonijom u Narodnom pozorištu, jedan programski segment posvetio je obilježavanju 30. godišnjice od osnivanja prvog ratnog kina Apollo, izvjesnom fenomenu i mjestu stvaranja paralelne i ljepše stvarnosti tokom opsade Sarajeva.
O nastanku ideje, svim preprekama te mukotrpnom procesu realizacije ratnog kina govorio je u intervjuu za Fenu predsjednik Udruženja Obala Art Centar i dugogodišnji direktor Sarajevo Film Festivala Mirsad Purivatra.
On navodi da je Obala Art Centar od 1984. postojala kao laboratorija Akademije scenskih umjetnosti (ASU) Sarajevo i sve do opsade Sarajeva slovila je kao jedan od najznačajnijih kreativnih prostora u bivšoj Jugoslaviji koja je producirala brojne projekte, posebno izdvojivši svjetske uspjehe pozorišnih predstava "Tetovirano pozorište", "Mjesečeva predstava" ili neke komercijalno uspješne projekte kao što su bili "Audicija" i "Mriješćenje šarana".
Istovremeno, naveo je, na Obali je bio raznoliki programski sadržaj u okviru kojeg su bile organizirane projekcije filmova i retrospektive režisera koji su označili 80-e godine kao što su Wim Wenders, Werner Herzog, Jim Jarmusch te brojne muzičke koncerte ex Yu punk i New wave scene.
- Obala je tokom opsade Sarajeva nastavila sa svojim aktivnostima ali se morala prilagoditi uvjetima u kojima smo živjeli, dakle pod svakodnevnim granatiranjem i bez struje, grijanja i hrane. Od 1992. godine sa svojim najbližim suradnicima iniciram nekoliko projekata. Nakon nekoliko izložbi koje smo radili s lokalnim autorima, krenuli smo i u organizaciju izložbi istaknutih međunarodnih umjetnika, kao što su Christian Boltansky, Anthony Gormley i još neki koji su došli u grad pod opsadom i bili hrabri da podijele sudbinu stanovnika Sarajeva. Razgovarajući o tome šta bismo još mogli uraditi u gradu bez vode, hrane, struje, gasa i bez ikakvih energenata, krajem 1992. godine iniciram pokretanje ratnog kina, naglašava Purivatra.
Dva sata sigurnosti
Prisjeća se da je ideja bila imati mjesto okupljanja na kojem bi stanovnici Sarajeva mogli provesti sigurna dva sata, pogledati film i nakon toga susresti se i razgovarati o filmu. Jednostavno, podvlači Purivatra, pobjeći od surove realnosti života pod opsadom i osjetiti bar dašak dostojanstva u susretu sa umjetnošću.
- Krenuli smo od onoga što je na samoj Akademiji scenskih umjetnosti već bilo moguće naći, a to je bila jedna vrlo vrijedna filmoteka klasičnih filmova iz istorije filma. Tada se još uvijek sve radilo na VHS trakama. Ali osnovni problem su naravno bili projektor i struja. Zahvaljujući ljudima iz UN-a i našim prijateljima novinarima, uspjeli smo dobiti jedan generator za proizvodnju električne energije i popraviti projektor koji je već bio na Akademiji. Tako smo stvorili uslove da se u podrumu ASU mogu odvijati projekcije. To postaje istinsko mjesto okupljanja svih generacija. Dolazili su borci u pauzama između odlazaka na front, penzioneri, profesori, a imali smo i značajan broj mladih ljudi koji su dolazili pomagati i biti dio ratnog kina. Neki od njih su promijenili svoje studije i svoje životne puteve i ostali do današnjeg dana vezani za film i za Sarajevo Film Festival, podvukao je on.
Komentirajući kako s današnje vremenske distance gleda na taj potez i koliko je to značilo ljudima u opkoljenom gradu, taj trenutak neke nužno potrebne normalnosti, Purivatra je mišljenja da je to za ljude u Sarajevu bilo nasušna potreba. Nakon nekoliko mjeseci opsade, kazao je, postajali smo svjesni da fizički možda i možemo preživjeti, ali počeo se javljati problem kako mentalno preživjeti jer bilo je jasno da se to neće završiti ni za tri, ni za šest, a vjerojatno ni za 12 mjeseci.
- Bilo je fascinantno vidjeti različite generacije koje dolaze na projekcije, gledaju različite žanrove filmova i ostaju da pričaju o tome šta su vidjeli. Bez obzira na to što smo bili izolovani, poniženi i opkoljeni, osjećali smo se na neki način ponosno, svi zajedno koji smo dolazili na te projekcije, osjećali smo se kao ljudi koji pripadaju ostatku svijeta, naveo je.
Veliki timski rad
Dodaje kako se to onda vrlo lako prepoznalo kroz nekoliko novinskih članaka koji su otišli iz Sarajeva, i tako u ovaj grad dolaze gosti i pokloni od svjetskih filmskih režisera, kao što je Phil Alden Robinson, zatim direktora Locarna Marca Muellera, direktora filmskog festivala u Edinburghu Marka Cousinsa, kojemu ove godine Počasnim Srcem Sarajeva tim SFF-a koristi priliku da se zahvali što je 1994. godine napravio retrospektivu edinburškog festivala u Sarajevu, došao lično, rizikovao svoj život i podijelio strast prema filmu sa stanovnicima opkoljenog Sarajeva.
- Poslije filma bilo je uobičajeno da do policijskog sata publika ostane još barem sat vremena da se priča o filmu. To pamtim kao jedan od najljepših trenutaka rada našeg ratnog kina, podvukao je.
Prisjećajući se na koji su način ljudi u ratnim okolnostima dolazili do podrumskog prostora Akademije scenskih umjetnosti gdje su održavane projekcije, ocijenio je da je to bilo ključno logističko pitanje. Bilo je potrebno napraviti siguran put do tog prostora jer je ulaz sa Obale bio nemoguć zbog bombardovanja i snajperista.
Stoga se odlučilo da ulaz bude kroz stražnju stranu dvorišta Prve gimnazije a do Akademije se dolazilo kroz veliku rupu koju su prokopali u zidu. O filmovima su ljude obavještavali putem usmenog predanja, nikada vijest nije bila na radiju.
- Ljudi su jedni drugima širili informaciju o radu ratnog kina. Tako počinje s radom kino koje je bilo zamišljeno kao kino u kojem su se projekcije trebale održavati jednom sedmično. Međutim, dešava se nešto što je i nama bilo teško pretpostaviti da se može dogoditi, a to je bio neočekivani interes ljudi da dođu na projekcije, tako da smo završili kao kino koje je imalo projekcije svaki dan. Danas, zaista smo sretni što možemo reći da nikad nitko nije stradao niti je imao ikakve probleme dolaskom na projekciju, naglašava dugogodišnji direktor SFF-a.
Veliki izazov također je bio u takvim okolnostima doći do filmskih traka. Početak je bio zasnovan na bogatoj filmoteci Akademije scenskih umjetnosti, te su počeli sa Buñuelom, Hitchcockom…. No, podvlači Purivatra, potom su brojni novinari koji su dolazili u Sarajevo donosili nove filmove na VHS trakama, a posebnu podršku im je pružio Universal Studio iz Hollywooda i čuveni režiser Phil Alden Robinson, koji je poslao 50-ak novih filmova što je taj veliki holivudski studio tada imao. Potom se i drugim kanalima došlo i do "Basic Instincta" i drugih filmova koji su postali pravi hitovi u ratnom kinu.
- Bio je to veliki timski rad koji je dokazao da možemo sačuvati kozmopolitski duh Sarajeva, da možemo pokazati da smo različiti od onih koji su nas bombardovali u to vrijeme, da je kultura sastavni i neizostavni dio naših života. Bio je početak onoga što je Sarajevo Film Festival danas, mišljenja je on.
Purivatra naglašava da je ratno kino bilo početak onoga što je danas jedan od najvećih brendova ne samo našeg grada, nego filmske industrije jugoistočne Evrope. Sarajevo Film Festival, podvukao je, direktno je rezultat kontinuiteta rada na Obali prije rata, kao i onog tokom opsade – svega što su radili.
- Dakle, Sarajevo Film Festival je projekt Obala Art Centra koji ima svoje korijene u našem radu iz 1980-ih, našem radu tokom opsade uključujući ratno kino. Imali smo jasnu viziju o značaju film festivala za razvoj BiH i regionalne kinematografije. Da, zaista sam ponosan na sve ono što je ovaj Festival danas, zaključio je u intervjuu za Fenu Mirsad Purivatra.