Rat se nastavlja, Peking zabranio kupovinu Boeingovih aviona

Boeing
Kineske vlasti navodno su naredile kineskim aviokompanijama da ne preuzimaju nove isporuke aviona američkog Boeinga. Ovo je odgovor na američke carine od 145 posto tarifa na svu kinesku robu, izvijestio je u utorak Bloomberg pozivajući se na upućene izvore.
Dionice Boeinga, za kojeg je Kina jedno od tržišta s najvećim rastom, i na kojem dominira konkurentski Airbus, pale su za 3 posto u trgovini prije jutarnjeg otvaranja njujorške burze. Peking je tražio i da kineski prijevoznici obustave nabavku avionske opreme i dijelova od američkih tvrtki.
Očekuje se da će odluka kineskih vlasti o obustavi kupovine avionskih dijelova povećati troškove održavanja za postojeće Boeinge u Kini. SAD i Kina su trenutno u trgovinskom ratu potaknutom carinskom politikom američkog predsjednika Donalda Trumpa.
Kina je prošlog tjedna povećala pristojbe na uvoz iz SAD-a na 125 posto. Kao odmazdu na “recipročne” američke carine od 125 posto, koje se zbrajaju s ranije uvedenom Trumpovom carinom od 20 posto na svu kinesku robu.
Kineska vlada sad razmatra oblike pomoći zračnim prijevoznicima koji iznajmljuju Boeingove avione. Oni će zbog toga imati veće operativne troškove. Kineska carina od 125 posto znatno bi mogla povećati cijenu već naručenih Boeinga za kineske avioprijevoznike. Zbog toga bi potencijalno mogli otkazati narudžbe i okrenuti se alternativnim dobavljačima. Opcija je europski Airbus, ali i domaći proizvođač COMAC.
Planirana narudžba 179 aviona
Tri najveća kineska avioprijevoznika – Air China, China Eastern Airlines i China Southern Airlines – planirali su primitak 45, 53, odnosno 81 Boeingovog zrakoplova. Ukupno 179 novih zrakoplova, u razdoblju od 2025. do 2027.
Kina bi u narednih 20 godina trebala činiti oko 20 posto globalnog tržišta za nove zrakoplove. 2018. godine isporuke u Kinu su činile gotovo 25 posto ukupne Boeingove prodaje. Međutim, u posljednjih nekoliko godina nije bilo novih velikih narudžbi iz Kine. Uglavnom zbog napetosti između Kine i SAD-a, te Boeingovih internih problema. Kina je 2019. bila prva država koja je prizemljila nove avione 737 Max nakon što su bili umiješani u dvije nesreće u Indoneziji i Etiopiji.
Eskalacija carinskog rata između ta dva najveća gospodarstva na svijetu mogla bi paralizirati robnu razmjenu između SAD-a i Kine, ističu analitičari. Ta trgovina ukupno vrijedila više od 650 milijardi dolara 2024. godine. Trump je u petak izjavio da je “zadovoljan” uvedenim carinama za Kinu. Također je rekao i da je moguć dogovor s Pekingom, piše financa.