Dnevni.ba - PRELOADER

ŠTO NAM JE DONIJELA 'IZGRADNJA' AUTOCESTA? Virtualne autoceste, novi harač na osiromašeni narod, nove afere i 'nestale' milijarde maraka

09 Lis 2021


ŠTO NAM JE DONIJELA 'IZGRADNJA' AUTOCESTA? Virtualne autoceste, novi harač na osiromašeni narod, nove afere i 'nestale' milijarde maraka

Piše: Dragan Bradvica

'Bosna i Hercegovina će biti najveće gradilište u Europi', 'Intenziviraju se infrastrukturni radovi', 'Bosna i Hercegovina uskoro dobiva desetke kilometara novih autocesta', 'Zamah u izgradnji cestovne infrastrukture omogućiti će veliki rast zaposlenosti'.

Do sada ste permanentno gledali ovakve naslove, domaće vlasti su 'na sva zvona' pokušavale gurnuti priču o velikim infrastrukturnim radovima, rastu BDP-a, plaća i zaposlenosti. Nažalost po sva tri konstitutivna naroda i sve žitelje ove države to se ne događa, ili u najboljem slučaju ne događa u značajnoj mjeri.

Autoput na koridoru Vc gradimo već 20 godina, a do sada smo od ukupno planiranih 335 kilometara izgradili tek nešto više od 114 kilometara što znači kako smo u prosjeku svake godine gradili nešto više od pet kilometara autoceste.

U međuvremenu su uvođeni novi harači na narod od kojih su se bukvalno prikupile nove milijarde i milijarde maraka za koje nitko osim vlasti i ne zna gdje su i što se s njima događa, pojavile su se i sumnje u nelegalnosti god izgradnje, financijska revizija autocesta je negativna…

Dakle, sve ovo ide kao i sve drugo u BiH – žitelji su dobili virtualne autoceste, ako su izgrađene manje dionice one vode 'od ništa do ničega', a zauzvrat su dobile otimanje novca iz njihovih ionako osiromašenih džepova i nove skandale.

Gdje su milijarde maraka?

Svi se još sjećaju famoznog Zakona o trošarinama kojim su se povećale trošarine na naftne derivate, što je izazvalo revolt žitelja. Političke (kvazi)elite, ali i predstavnici međunarodne zajednice tada su nas sve uvjeravali kako će se intenzivirati izgradnja autocesta, a to povući ekonomiju naprijed.

Od svih tih najava dogodila se samo jedna stvar – osiromašenim žiteljima se uzeo novac. Po litru goriva koje se proda na tržištu u BiH se trenutno plaća trošarina od 0,30 do 0,45 maraka te dvije putarine, za održavanje puteva i za izgradnju autoputova i rekonstrukciju drugih puteva.

Za održavanje putova od putarine od 2006. do polovine tekuće godine prikupljeno je gotovo tri milijarde maraka, a za izgradnju autoputova i rekonstrukciju ostalih puteva od 2009. godine prikupljeno je dvije milijarde i 423 milijuna maraka. Gdje su ti novci?

A i gdje je najavljeno intenziviranje gradnje autocesta? Svatko u ovoj zemlji svojim očima vidi da toga nema. Ukoliko su neke od dionica i okončane, one trenutno vode 'od ničega do nikud' pa smo postali predmet ismijavanja u regiji ali i šire. Ostali dio autocesta je i dalje 'živ' samo kao YouTube prezentacije.

Naravno, ovo je samo dio 'harača' koji se uzima od naroda, a tu su i ogromni krediti koji su se uzimali za izgradnju autocesta. Dakle, teško je i zbrojiti sav novac koji se u BiH slio za ove namjere, a još teže znati gdje je on otišao. Sama ta činjenica otvara u najmanju ruku veliku sumnju koji su malo tko i trudi otkloniti.

Na sve to polovicom ove godine dolazi i priča oko tunela Hranjen (koji nije dio koridora Vc nego dio buduće brze ceste Sarajevo – Goražde) gdje je za 37 posto odrađenog posla potrošeno gotovo 100 posto planiranog novca. Naravno da je sve to probudilo sumnju ne samo za ovaj projekt, nego i brojne druge.

Dakle, umjesto da nam se ubrza izgradnja infrastrukturnih objekata, BDP raste po velikim stopama, plaće i zapošljavanje također BiH je i kod izgradnje autoputova uspjela ono što nijedna druga država nije – produbiti negativne trendove u zemlji.

Tako smo došli u situaciju nam je u posljednjih 15 godina potrošaka korpa za četveročlanu obitelj 'skočila' za 700 na 2.150 maraka, u tom razdoblju nam je u najboljem slučaju iselilo više od pola milijuna ljudi, svih tih godina imamo velike minuse u prirodnom priraštaju… U ovoj zemlji i ono što bi trebala biti lijepa i uspješna priča nekako završi time da samo produbljuje moralni, ekonomski i demografski kolaps.

Gromoglasna šutnja

I dok svi narodi i žitelji u ovoj zemlji golim očima vide sve što se događa, većina i dalje gromoglasno šuti. Malo što se problematizira, kada afere tu i tamo i isplivaju u javnost gotovo i nema nikakvih reakcija, pa oni koji su do sada navikli raditi na gore opisani način nemaju niti razloga mijenjati svoj modus operandi.

I dalje će bukvalno haračiti žitelje, sve naravno po zakonu, a ako se ne može po trenutnim zakonima donijet će nove, i dalje će se izgradnja ići puževim koracima, i dalje javnost neće imati apsolutno nikakvu informaciju gdje je njihov novac, a ako je utrošen gdje, kako i zašto, i dalje će obični smrtnici ekonomski propadati a političari i 'politički kapitalisti' biti sve bogatiji i bogatiji.

Narodima i žiteljima pučke kuhinje i kontejneri, političarima milijuni na računima, 'kraljevski' uredi, 'bijesni' automobili, nekretnine na najeminentnijim svjetskim destinacijama, ljetovanja i zimovanja na destinacijama koje obični smrtnici mogu vidjeti jedino na slikama…

Dok svi šute i nijemo gledaju, situacija ne da se neće poboljšati, nego će iz godine u godinu postajati sve gora i gora. Dok god su narodi i žitelji spremni progutati priču da bilo koji političar koji je u politiku ušao s ničim, a sada je milijunaš to radi kako bi njih zaštitio i branio nacionalne interes, od tih i bilo kojih interesa tog istog naroda neće biti ništa.

DNEVNI


U novom broju donosimo

Novi broj

23 Stu 2024

U novom broju donosimo

Novi broj

22 Stu 2024

U novom broju donosimo

Novi broj

21 Stu 2024