Forto: Ako je boravak vozača u zoni Schengena regionalni problem, koga u BiH blokiramo i kome se obraćamo?

U povodu objava Konzorcija 'Logistika BiH', a u kojima se ministra prometa i komunikacija BiH Edina Fortu optužuje za neispunjavanje njihovih uvjeta, iz resornog ministarstva još jednom je poručeno da nije istina da je ministarstvo 70 dana šutjelo te se napominje da su posljednji sastanak s predstavnicima prijevoznika održali 14. kolovoza.
Kako dodaju iz ministarstva, redovite su sastanke i komunikaciju inicirali kao izraz partnerstva, kako bi zajednički došli do rješenja u interesu prijevoznika, iako im je od početka ukazivano da njihovi te motivi Konzorcija nisu isti.
- Svjesni ustavnih i zakonskih nadležnosti i, cijeneći činjenicu da unaprjeđenje u oblasti transporta zahtijeva koordiniran rad više državnih institucija, ministar Edin Forto je Vijeću ministara BiH predložio formiranje Odbora za olakšice u transportu. Činjenica da su ministri SNSD-a inicijativu oborili, u čemu im je rukovodstvo Konzorcija javno dalo podršku. Stoga se postavlja pitanje zašto se bježi od sustavnog rješenja i koordinacije svih nadležnih institucija, što otvara prostor i za diskusiju o motivima objava punih neistina, ističu iz resornog ministarstva uz najavu da će, unatoč daljnjem djelovanju bilo kojeg udruženja, nastaviti donositi mjere koje su u njihovoj nadležnosti i koje prijevoznici očekuju, a koje uključuju izdavanje treće registarske oznake u roku od 72 sata. Napominje se da su izrađene izmjene Pravilnika o registraciji vozila te je u tijeku zakonski propisan proces konzultacija s nadležnim institucijama. Najavljuje se i rad na licenciranju i administrativnim procedurama, dok su izmjene Pravilnika u završnoj fazi. Kada je u pitanju upis profesionalne kvalifikacije vozača (Code 95), Pravilnik je finaliziran i slijedi objava u listopadu, platforma za digitalni CEMT i naputak za korištenje, a kada je riječ o digitalizaciji (eCMR - elektronski tovarni list), odobrena je inicijativa ministarstva te je u tijeku sklapanje međunarodnog sporazuma. Ministarstvo komunikacija i prometa BiH pojašnjava i da ono ne može utjecati na pravo boravka profesionalnih vozača u EU, što je definirano Schengenskim sporazumom. Ono, nadalje, nije nadležno ni za pitanja trošarina, carinskih režima i entitetskih putarina, a što, kako se ukazuje, vozači i njihovi predstavnici rijetko ili nikako ne navode u svojim zahtjevima.
Uz poruku da podržavaju svaki legalan prosvjed, u Ministarstvu prometa i komunikacija BiH se, pak, pitaju da, ako je boravak vozača u zoni Schengena regionalni problem svih zemalja Zapadnog Balkana, koga točno u BiH ono blokira i kome se obraća.
Peulić: Glavni krivac za prosvjede je ministar Forto
Već od ponedjeljka bismo se u BiH mogli suočiti s gužvama i zastojima a, što je najgore, i s nestašicom pojedinih roba jer transportni i logistički sektor BiH počinje opći prosvjed pod sloganom 'Do ispunjenja zahtjeva'.
- Glavni krivac zašto idemo u prosvjed jest ministar komunikacija i transporta BiH Edin Forto, s kojim smo iscrpili sve razgovore, tvrdi Velibor Peulić, glavni koordinator Konzorcija 'Logistika BiH', koji je u programu RTRS-a poručio da prijevoznici više ne vjeruju u obećanja i da, nakon 20 mjeseci strpljivog traženja rješenja, više nemaju vremena ni za kakvu priču.
- Mi od države ne tražimo nikakav novac. Transportna industrija u BiH se nalazi na jednom raskrižju. A transportna industrija u cijelom svijetu je najbitnija. Mi smo krvotok domaćeg gospodarstva. Ako se taj krvotok zaustavi, zna se što se dešava. Mi ćemo u ponedjeljak ujutro u 06 sati taj krvotok i naše lance opskrbe zaustaviti, napomenuo je Peulić i pojasnio da se vozači i prijevoznici ne mogu više uvjeravati s carinom mora li bh. prijevoznik imati isti status kao onaj u Sloveniji.
- Mi ne možemo više čekati kada će ministar Forto uvažiti naše zahtjeve da, ako vozač iz BiH sa završenih osam razreda škole odlazi raditi u Sloveniji, a mi ga maltretiramo s raznoraznim preprekama. Zato smo rekli: ili ste na strani 47.000 obitelji u BiH ili ste na strani interesne grupe, dodao je Peulić i dodao da je glas prijevoznika glas hrabrih ljudi koji žele otvoriti novih 15.000 radnih mjesta. Konzorcij 'Logistika BiH' je, u povodu prosvjeda koji se održava pod sloganom 'Protest do ispunjenja zahtjeva' kojim se zahtijeva ukidanje diskriminacije bh. vozača u zemljama EU-a, apelirao na svoje članice poštivati sve naredbe policije i surađuju s organima reda.