Tko sabotira Njemačku željeznicu?

Svakim danom se oštećuje infrastruktura Željeznice, a zbog toga vlakovi kasne ili ne voze. Mnoge te štete su previše stručno izvedene da bi ih počinili balavci. Tek vandalizam? Ili ipak diverzija?, piše Deutsche Welle.
Svako malo budu prerezani debeli i dobro zaštićeni signalni kablovi uz prugu, svako malo iz čista mira plane signalno postrojenje. Ovih dana su sve češći napadi na željezničke objekte, a oni onda danima remete promet vlakova.
Političar Zelenih zadužen za sigurnosna pitanja, Konstantin von Notz za Deutschlandfunk priznaje kako je zabrinut: „Treba jednostavno prihvatiti činjenicu kako su mnogi od ovih napada posljednjih mjeseci izvedeni s velikim znanjem što bi bila najveća moguća šteta. U tom smislu onda se može sumnjati kako je riječ o hibridnom ratu protiv Europe."
Po nalogu Rusije?
No čak i ako nisu tek vandali nego diverzija, tko stoji iza toga? Jesu li počinitelji djeluju po nalogu Rusije kako bi izazvali kaos u Njemačkoj? Ili su to ekstremisti Ljevice koji su se više puta preuzimali i odgovornost za slične napade? Istraga je u tijeku. Obzirom na najnovije napade, njemačko ministarstvo unutrašnjih poslova odgovara kako je "još prerano" spominjati osumnjičene.
No isto tako je jedno jasno: njemački Ured za zaštitu ustavnog poretka već dulje vrijeme bilježi „rastući trend aktivnosti iz Rusije“. Budući šef te institucije, Sinan Selen bio je još konkretniji ovog lipnja na predstavljanju najnovijeg izvješća o djelatnosti Ureda: „Rusija koristi vrlo širok spektar instrumenata. Među njima su i agenti niske razine (low-level) koji su važni i u području špijunaže i sabotaže.“
Ministar vidi „novu prijetnju"
Takvi low-level agenti su veoma daleko i od Jamesa Bonda i Riharda Sorgea: tu nema ni ideologije, ni politike nego će netko u oskudici za sitne novce učiniti nešto što mu se kaže. Ali nalogodavac onda jest djelatnik strane sile.
Njemački ministar unutrašnjih poslova Alexander Dobrindt (CSU) govori o „novoj prijetnji" jer primjera već ima: „Trenutno se pred Višim zemaljskim sudom u Münchenu optužena već trojica tih, takozvanih low-level agenata. Tereti ih se za planiranje sabotaža u Njemačkoj po nalogu Rusije." Jedna od tih akcija je trebala biti i diverzija željezničke pruge kojom se iz Njemačke prevozi oružje u Ukrajinu.
Ekstremna ljevica?
No često se počinitelji ne otkriju. A i sumnja se često u posve drugom pravcu: na primjer u kolovozu, nakon napada na željezničku prugu Duisburg–Düsseldorf je pokrajinski ministar unutrašnjih poslova Sjevernog Porajnja i Vestfalije Herbert Reul (CDU) izjavio kako se javio navodni počinitelj: „Objavljeno je na jednoj platformi ekstremne ljevice. Vjerojatno su dakle počinitelji militantni ljevičarski ekstremisti."
Zašto bi ekstremna ljevica uopće napadala željezničke pruge i pritom štetila stanovništvu? Služba za zaštitu ustavnog poretka u svom izvješću tumači: „Njemačke željeznice u toj se sceni proglašavaju najvećim logističkim poduzećem ‘kapitalističke profitne privrede’.“
Infrastruktura se mora štititi
Bez obzira tko su počinitelji, službe u posjedu kritične infrastrukture moraju se zaštititi od sabotaže. Nova pravila EU-a čak ih obvezuju učiniti još više. Političar Zelenih von Notz također traži da nadležna tijela i Njemačke i svih pokrajina bolje surađuju i redovito objavljuju izvješća o stanju. „Njemačka javnost ima pravo jasno znati gdje se svakog dana i tjedna događaju napadi, što se sumnja i tko stoji iza njih."
Ponekad se sumnja na ekstremiste ljevice, ponekad tragovi vode prema Rusiji. A ponekad su u pitanju i obični lopovi koji žele prodati bakar iz signalnih kabela. I ponekad doista balavci i obični vandali.