Dnevni.ba - PRELOADER

IZBORNI ZAKON: Nove tehnologije, institut izvanrednih izbora, stože sankcije, sprječavanje gomilanja funkcija…

08 Lip 2021


IZBORNI ZAKON: Nove tehnologije, institut izvanrednih izbora, stože sankcije, sprječavanje gomilanja funkcija…

Piše: Dragan Bradvica

dragan@dnevni-list.ba

Reforma izbornog zakonodavstva u Bosni i Hercegovini najvažnija je politička tema u ovom mandatu vlasti ali je još uvijek uvelike neizvjesno hoće li uopće do općih izbora 2022. godine od toga biti išta.

Političkog dogovora još uvijek nema na vidiku ali ima dijametralno različitih stavova najvažnijih politički aktera. Uz tu činjenicu, traju peripetije oko toga treba li u procese biti uključeno Središnje izborno povjerenstvo BiH – stranke sa sjedištem u Sarajevu i međunarodna zajednica su stava kako trebaju dok HDZ BiH i SNSD smatraju kako ne trebaju jer su mišljenja da je ovaj saziv SIP BiH izabran mimo zakona.

 A u utorak je upravo SIP BiH sačinio i javnosti predstavio nacrt inicijative za izmjenu Izbornog zakona BiH. Kako je novinarima kazao predsjednik ove institucije Željko Bakalar niz je pojmova i instituta koji do sada nisu bili obuhvaćeni tekstom Izbornog zakona BiH - preuranjena kampanja, zlouporaba javnih sredstava i resursa u tzv. dužnosničkoj kampanji, govor mržnje, rano glasanje, izvanredni izbori, izvanredne okolnosti i izborne tehnologije.

Brojni noviteti u izbornom procesu

Konkretnije, ponuđeni su modeli koji će onemogućiti istovremeno obnašanje izabrane i izvršne funkcije. Tu su i rješenje financiranja izbora u slučaju neusvajanja proračuna, a dana su i dva različita modela formiranja biračkih odbora te norme kojima bi se zabranila trgovima mjestima u biračkim odborima.

Propisana je i obvezna elektronska registracija birača izvan BiH ali uz obvezu dostavljanja validnih dokaza o identitetu i boravištu izvan BiH. Uvodi se obveza elektronske prijave političkih subjekata za ovjeru na izborima.

- Propisana je mogućnost izricanja najstrožih sankcija političkim subjektima koji opstruiraju izborni proces na bilo koji način. Predložili smo i rješenja kojima bi se broj preferencija na kandidacijskim listama političkog subjekta za koji se mogu opredijeliti birači ograničio na maksimalno tri preferencije. S takvim rješenjem smanjila bi se veličina glasačkog listića što bi kod eventualnog uvođenja skeniranja glasačkog listića tehnički olakšalo taj proces, a povećala bi se brzina utvrđivanja rezultata te bi se smanjili troškovi tiskanja listića, kazao je Bakalar.

Predloženim amandmanima bi se izabranom dužnosniku izričito zabranilo korištenje javnih resursa u svrhu bilo kojeg oblika izborne kampanje, njegove osobne promocije, odnosno promocije političkog subjekta. U svrhu provođenja preporuka OESS-a ugrađena je definicija je govora mržnje i proširen vremenski okvir u kojem je isti zabranjen.

Zbog sve većeg utjecaja socijalnih mreža i mobilnih aplikacija u izbornom procesu proširile bi se odredbe vezane za preuranjenu kampanju. Smanjeni su limiti kada je u pitanju financiranje kampanje za opće izbore, a povećani su iznosi novčanih sankcija u samim kaznenim odredbama.

- U Izborni zakon BiH po prvi put bi se uveo institut izvanrednih izbora ali samo u slučajima kada i ukoliko to Ustav BiH dozvoljava. Želim posebno napomenuti kako SIP u svojim rješenjima nije tretirao rješenja za koja, po našem mišljenju, je potrebna izmjena Ustava BiH, a to je prije svega implementacija presuda Europskog suda za ljudska prava i Ustavnog suda BiH. O tome mora postojati politički dogovor u BiH, poručio je Bakalar. SIP smatra nužnim i iznimno važnim i uvođenje novih tehnologija u izborni proces i to zagovara već godinama. Međutim, državni parlamentarci su ti koji se moraju odrediti za koji vid novih tehnologija bi se naša država trebala opredijeliti.

Na pitanje novinare je li se raspravljala mogućnost sprječavanja sve češće pojave trgovine mandatima, Bakalar pojašnjava da nisu iz razloga što je međunarodni standard da je mandat osobni, a ne stranački.

Brojni akteri

On kaže kako je SIP duboko svjestan političke klime u BiH i nepostojanja političkog suglasja o sudjelovanju ove institucije u radi međuresorne radne skupine za izradu prijedloga izmjena Izbornog zakona BiH.

Međutim, SIP je odmah nakon provedbe lokalnih izbora započelo korake u smislu pripreme inicijative za izmjene Izbornog zakona BiH. Za to, kako kaže, ima zakonsku ovlast ali i činjenice da trebamo ispuniti uvjete iz Mišljenja Europske komisije da se izbori moraju provoditi sukladno europskim standardima tako što se provesti preporuke OESS-a i Venecijanskog povjerenstva.

- Ovu inicijativu ćemo uputiti Europskoj komisiji, OESS-u, Vijeću Europe sa molbom da nam daju mišljenja o ovim rješenjima. Nacrt inicijative ćemo dostaviti i predstavnicima međunarodne zajednice u BiH. Isto tako, pozivamo organe za provođenje izbora, akademsku zajednicu, civilno društvo, stručnjake iz oblasti izbornog prava kao i sve pojedince da svoje sugestije, mišljenja i primjedbe i prijedloge u vezi sa ovim tekstom nacrta inicijative dostave SIP-u na posebno kreiranu mail adresu, putem pošte, faksom ili osobno, istaknuo je Bakalar. Nakon što taj proces se okonča i utvrdi konačan tekst inicijative on će biti upućen Parlamentarnoj skupštini BiH.

DNEVNI


U novom broju donosimo

Novi broj

24 Ruj 2024

U novom broju donosimo

Novi broj

23 Ruj 2024

U novom broju donosimo

Novi broj

21 Ruj 2024