Javne servise pretvaraju u stranačka glasila
U prva dva tjedna izborne kampanje političke stranke potrošile su skoro milijun maraka na oglašavanje u medijima. Također, monitoring koji provodi TI BIH pokazao je ogromnu zloupotrebu javnih servisa u kampanji, objavio je rezultate istraživanja Transparency International (TI) u BiH.
Skoro milijun KM za dva tjedna kampanje
Prema rezultatima istraživanja TI-ja, za samo prva dva tjedna izborne kampanje za Lokalne izbore političke stranke u BiH potrošile su 862.554 KM na oglašavanje u medijima. Podaci se odnose samo na zakup prostora na televiziji i tiskanim medijima, a na ovo treba dodati i iznos od 136.300 KM kolika je tržišna vrijednost produkcije video spotova i oglasa koji su prikazivani u ovom periodu, što ukupni iznosi gotovo milijun KM. Ovi podaci su prikupljeni putem praćenja medijskog sadržaja koje je za potrebe TI BIH provela media monitoring agencija.
Nadalje, više od 63% ovog iznosa potrošen je u drugom tjednu izborne kampanje, a broj prikazivanih oglasa povećava se kako se približava dan izbora. Zanimljivo je da je od promatranih 15 najvećih političkih stranaka u BiH gotovo cijeli ovaj iznos potrošilo šest političkih stranaka. Najveći dio troškova za izradu i prikazivanje oglasa do sada su imali SNSD 351.357 KM i PDP 325.852 KM, a radi se o procijenjenoj tržišnoj vrijednosti prikazivanja oglasa i izrade video spotova.
Slijede SDS sa troškovima oglašavanja od 145.127 KM, Ujedinjena Srpska 90.878 KM, SDA 43.568 i DEMOS 41.520, s tim da je SDA tek u drugom tjednu kampanje intenzivirala emitiranje oglasa.
Ovi podaci obuhvaćaju samo oglašavanje na televizijama i u printanim medijima, odnosno 12 TV stanica i 34 tiskana medija iz cijele BiH, dok iznosi koji su potrošeni na druge vidove oglašavanja trenutno nisu dostupni. Kako navode iz TI-ja, prikupljeni podaci bit će uspoređeni s izvješćima političkih stranaka kako bi se utvrdilo koliko stranke prikazuju stvarne iznose prihoda s kojima raspolažu.
Na RTRS-u uvjerljivo najzastupljeniji SNSD Milorada Dodika
U prva dva tjedna izborne kampanje na tri javna televizijska servisa zabilježeno je 1.982 pojavljivanja javnih dužnosnika koja su svojim sadržajem ukazivala na promociju njihovih političkih i stranačkih stavova. Najveći broj ovakvih nastupa dužnosnika (1.369) zabilježen je na RTRS-u, 371 na BHRT-u i 242 na FTV-u.
Iako izborni zakon propisuje da u emisijama elektronskih medija nijedan politički subjekt ne smije imati povlašten položaj, kao ni dužnosnici na svim razinama vlasti koji su kandidati na izborima, u praksi se događa suprotno.
Za dva tjedna, od 1.369 ovakvih nastupa na RTRS-u, čak 1.080 odnosio se na nastupe nositelja javnih dužnosti iz SNSD-a, a njihovim stavovima posvećeno je više od 77 sati programa. Znatno više prostora od ostalih dobili su član Predsjedništva BiH i predsjednik SNSD-a Milorad Dodik (192 nastupa, 10 sati programa) i gradonačelnik Banja Luke Igor Radojičić, također SNSD-ovac, koji je ponovno kandidat za tu dužnost, a koji se tijekom dva tjedna pojavio 108 puta na RTRS-u, što ukupno obuhvaća 7,6 sati programa ovog javnog emitera.
Nakon dužnosnika iz SNSD-a, najviše prostora u emisijama RTRS-a dobili su dužnosnici iz Ujedinjene Srpske predsjednika Nenada Stevandića koji je, podsjetimo, na izborima 2018. bio nositelj kompenzacijske liste SNSD-a (!). Dakle, iz Ujedinjene Srpske na emisijama RTRS-a pojavili su se 65 puta, potom slijedi SDA (55), DEMOS (39), DNS (27) SDS (34), SPS (10), PDP (8).
SNSD dominira i na BHRT-u
Od početka kampanje najviše prostora na BHRT-u dobili su nositelji javnih dužnosti iz SNSD-a koji su se pojavili 130 puta, a njima je posvećeno 5,6 sati programa. Dužnosnici iz SDA imali su 94 pojavljivanja (3,9 sati programa), a iza njih su dužnosnici iz SBB-a koji su se u programu ovog javnih emitera pojavili 28 puta.
Na FTV-u javni dužnosnici koji dolaze iz SDA imali su 75 pojavljivanja, što je trajalo nešto više od 6 sati programa, a nakon njih najviše su bili zastupljeni javni dužnosnici iz SNSD-a (49 pojavljivanja), DF-a (21) i SBB-a (21). Na ova dva javna emitera nije zabilježeno da je netko od javnih dužnosnika pojedinačno dobio znatno više prostora od ostalih.
Velikom broju pojavljivanja pojedinih nositelja dužnosti, pored uređivačke politike javnih medija, najviše je doprinijela zloupotreba javnih dužnosti za izbornu promociju, jer su brojni dužnosnici intenzivirali aktivnosti i nastupe u izbornoj kampanji, a svoje dužnosti i prostor u medijima najčešće koriste za promociju svojih stranaka, jedan je od zaključaka TI BiH.
HDZ bojkotira BHRT i FTV
Međutim, iako istraživanje TI-ja za prva dva tjedna predizborne kampanje egzaktno pokazuje koliko su vladajuće stranke za svoje stranačke interese potpuno izmanipulirale i koliko uništavaju objektivnost javnih servisa pretvarajući ih u stranačka glasila, izostaje reakcija međunarodne zajednice koja, više-manje, prešutno prelazi preko ovog srozavanja (ne)pristranosti javnih medija i skoro potpunog izostatka prisutnosti oporbe.
S druge strane, očito je da najjača hrvatska stranka HDZ BiH na neki način bojkotira pojavljivanje na javnim servisima, posebice BHRT-u i FTV-u, što rezultira iskrivljenom percepcijom u javnosti kako su "Hrvati u javnim servisima nepoželjni".
Ova stranka svoje pojavljivanje isključivo je ograničila na RTV Herceg-Bosne gdje značajan prostor imaju i dužnosnici SNSD-a, a koju prati značajan dio hrvatskih gledatelja i slušatelja. Kako se čini, ova stranka je svjesno 'ograničila' svoju medijsku prisutnost na BHRT-u i FTV-u želeći naglasiti i potrebu javnog servisa na hrvatskom jeziku, ali je pri tom i oštetila gledatelje hrvatske nacionalnosti koji prate ove javne servise.