Dnevni.ba - PRELOADER

Kako 30-godišnji gigant ponovno osvaja tržište pomoću AI-ja

1 h 32 min


Kako 30-godišnji gigant ponovno osvaja tržište pomoću AI-ja
eBay

Kada je Jamie Iannone početkom 2020. preuzeo funkciju izvršnog direktora eBaya, kompanija je prolazila kroz velike promjene u vodstvu te je, pod pritiskom ulagača, prodavala dijelove poslovanja. Jedan od prvih internetskih shopping-sajtova izgubio je poziciju druge najveće e-commerce platforme – pretekao ga je Walmart – a eBay postupno gubio na relevantnosti.

Pandemija mu je, međutim, donijela neočekivan vjetar u leđa. Sada žele nastaviti zamah ulaganjem u umjetnu inteligenciju. Samo ove godine eBay je predstavio pet novih AI funkcija, uključujući AI procjene vremena dostave, razgovorni shopping-bot te partnerstvo s OpenAI-jem, tvorcem ChatGPT-a.

Ulagači djeluju optimistično. Od 2020. vrijednost eBayevih dionica porasla je 75%. Rastu više nego dionice tehnoloških giganata poput Microsofta, Mete i Amazona.

Ipak, povratak internetskog tržišta starog 30 godina nije lak zadatak, osobito uz konkurenciju sa svih strana – od Amazona i Sheina do Etsyja i Poshmarka. eBay se i dalje ubraja među najveće e-commerce platforme u SAD-u, ali mu tržišni udio pada: s više od 7% u 2016. na manje od 3% ove godine, prema podacima Emarketera.

Štoviše, gotovo svaki online trgovac trenutačno pokušava privući kupce novim AI alatima.

Iannone tvrdi kako starost eBaya zapravo predstavlja prednost u AI eri: ima desetljeća podataka, listinga i interakcija kupaca na kojima može trenirati modele umjetne inteligencije – uz 2,4 milijarde aktivnih oglasa.

"Imamo doista jedinstvene podatke, samo pomislite na sve kategorije u kojima poslujemo. Imamo 134 milijuna kupaca na platformi", rekao je Iannone za CNN.

AI za prodavače
Pandemija je stvorila mnoštvo "slučajnih poduzetnika", ljudi koji su, provodeći više vremena kod kuće, shvatili koliko stvari mogu prodati na eBayu. Sada eBay koristi AI kako bi tim amaterima olakšao kreiranje oglasa.

Njegov alat "magical listing" automatski ispunjava opis proizvoda i detalje kad prodavac fotografira predmet koji želi oglasiti. AI tehnologija može i uljepšati fotografije – učiniti da lutka koju ste uslikali na prašnjavoj polici izgleda kao da stoji na čistom, osvijetljenom stolu.

U kolovozu je eBay predstavio i AI asistenta za prodavače u SAD-u i UK-u koji može odgovarati na česta pitanja kupaca, primjerice o opcijama dostave, koristeći informacije iz opisa proizvoda.

Procjene eBaya pokazuju kako prosječan Amerikanac ima između 3.000 i 4.000 dolara vrijednih nekorištenih predmeta koji bi se mogli prodati.

"Ovo je velik izazov za cijelu industriju preprodaje", kaže analitičarka Emarketera Sky Canaves. "Prosječni potrošači u SAD-u posjeduju mnogo stvari koje ne koriste i koje propadaju – doniraju ih ili bacaju."

Ako eBay uvjeri ljude prodati ih, može znatno povećati svoj GMV (ukupnu vrijednost transakcija). Najnoviji kvartal pokazao je rast GMV-a od 10% na godišnjoj razini.

Analitičari Barclaysa u listopadu napisali su kako AI funkcije "dobivaju pravi zamah“ među kupcima i prodavačima.

Prihodi eBaya porasli su 9% – na 2,8 milijardi dolara u trećem kvartalu – brže nego Walmartovi i Etsyjevi te u rangu s Amazonovim rastom u Sjevernoj Americi. Iako AI doprinosi tom rastu, uspjeh i dalje najviše proizlazi iz fokusiranja na glavne kategorije poput autodijelova, tenisica i torbi.

AI za kupce
Pronalaženje vrlo specifičnih predmeta na eBayu oduvijek je bila vještina rezervirana za posebne entuzijaste. Oko 70% transakcija dolazi upravo od takvih korisnika, koji "platformu znaju pretraživati do savršenstva“, kaže Iannone.

Vjeruje kako će novi AI shopping-agent olakšati proces novim ili povremenim kupcima. Pomoću alata eBay.ai kupci mogu opisati što traže prirodnim jezikom, a bot će preporučiti proizvode na temelju razgovora.

Ovakvi AI alati mogli bi eBayu donijeti prednost, osobito jer se platforma razlikuje od velikih trgovaca po tome što nudi jedinstvene kolekcionarske i povoljne predmete, kaže Canaves.

Njihov je asortiman "vrlo specifičan i jedinstven, što predstavlja izazov, ali i područje u kojem AI može znatno poboljšati iskustvo“, dodaje ona.

Alat je trenutačno dostupan samo manjem broju korisnika, a eBay još nije objavio kada će biti široko lansiran. U međuvremenu se suočava s konkurentskim proizvodima Googlea, OpenAI-ja i startupa poput Daydreama. Amazonov shopping-bot ide prema dodatnih 10 milijardi dolara godišnje prodaje, prema riječima CEO-a Andyja Jassyja.

Ipak, Iannone vjeruje kako i eBay može profitirati od tih trećih strana. Nagovijestio je kako bi kompanija mogla pristupiti OpenAI-jevu programu instant naplate u ChatGPT-u, želeći eBay listinge učiniti lako pretraživima „na i izvan eBaya“.

Iako kompanija snažno gura AI, i dalje želi zadržati ljudski element. U rujnu je preuzela norvešku platformu Tise – društvenu mrežu za prodaju polovnih stvari, na kojoj korisnici mogu pratiti i komunicirati s prodavačima poput influencera, piše Forbes.

"Interakcija čovjeka s čovjekom iznimno je važna", kaže Iannone. "Ne želimo kako bi AI uklonio onaj osjećaj povezanosti s nevjerojatnim prodavačima i jedinstvenim proizvodima koje samo oni nude."

Biznis


Sarajevo i Girona jačaju avio povezanost i prijateljske veze

Delegacija Kantona Sarajevo, koju čine ministar privrede Zlatko Mijatović, direktor Međunarodnog ...

2 h 27 min

ZLATO

Znate li kod koga su najveće privatne rezerve zlata na svijetu? Procjenjuju se na 24.000 do 34.600 tona

Savezna vlada Sjedinjenih Država ima najveće službene nacionalne rezerve zlata – preko 8.133 tone...

4 h 54 min

ŠVICARSKA

Švicarsko gospodarstvo palo u trećem kvartalu

Švicarsko gospodarstvo palo je u trećem kvartalu za 0,5 posto. Posebno je smanjena dodatna vrijed...

5 h 1 min