Zbog naglog porasta otvaranja bolovanja u BHANSA-i stvoren ogroman problem u međunarodnom zračnom prometu

Reagirao i Eurocontrol
Ovim putem želim izraziti zabrinutost zbog utjecaja na Mrežu uzrokovanog kašnjenjima vezanim za nedostatak kontrolorskog osoblja, u prostoru nadležnosti oblasne kontrole letanja BiH, počevši od petka 27. lipnja. Ponovno jutros zabilježena je primjena koja je u početku izazvala 70 tisuća minuta kašnjenja - što je do trenutka pisanja ovog pisma smanjeno na 25 tisuća minuta', napisao je Prissinotta
Agencija za pružanje usluga u zračnoj plovidbi Bosne i Hercegovine (BHANSA) je u problemima već nekoliko mjeseci, a nova poteškoća, vezana za bolovanja radnika u ovoj agenciji, stvorila je i međunarodni problem, saznaje Klix.ba. Kako se saznaje, više od 15 posto kontrolora letova je u isto vrijeme otvorilo bolovanje. Zbog porasta u broju radnika koji su otvorili bolovanje, ravnatelj BHANSA-e Davorin Primorac je pisao dužnosnicima državne vlasti, gdje je objasnio situaciju u ovoj agenciji.
- U cilju informiranja nadležnih institucija o stanju u BHANSA, ovim putem vas izvještavamo o izvanrednoj situaciji u sistemu kontrole zračnog prometa, uzrokovanoj naglim i istodobnim bolovanjima operativnog osoblja koja po svemu sudeći imaju obilježja organiziranog djelovanja, stoji u pismu kojeg je Primorac poslao. Dalje govori kako je ovaj problem izazvao 'izravnu štetu međunarodnom zračnom prometu kroz BiH' te da predstavlja 'reputacijski rizik' za našu zemlju.
- Prema Upravitelju mreže (Network Manageru), zabilježeno je preko 70 tisuća minuta kašnjenja samo tokom proteklog vikenda, s tendencijom rasta, dalje piše Primorac.
Problemi
Ravnatelj BHANSA-e u pismu tvrdi da su svim zaposlenicima uplaćene 'pune plaće i naknade', iako vrijedi istaći da uposlenici ove agencije kažu da su im plate i dalje umanjene za 20 posto.
- Molimo žurnu koordinaciju kako bismo zajednički definirali institucionalni okvir odgovora na situaciju, jer je jasno da se ne radi o unutrašnjem radno-pravnom pitanju, već o ugrožavanju funkcioniranja sistema od strateškog značaja za BiH', navodi na kraju pisma Primorac.
U svojoj korespondenciji s državnom vlasti, Primorac je i priložio pismo Iacopa Prissinotta, ravnatelja za upravljanje mrežom pri EUROCONTROL-u.
- Ovim putem želim izraziti zabrinutost zbog utjecaja na Mrežu uzrokovanog kašnjenjima vezanim za nedostatak kontrolorskog osoblja, u prostoru nadležnosti oblasne kontrole letanja BiH, počevši od petka 27. lipnja. Ponovno jutros zabilježena je primjena koja je u početku izazvala 70 tisuća minuta kašnjenja - što je do trenutka pisanja ovog pisma smanjeno na 25 tisuća minuta', napisao je Prissinotta. Naveo je da su 'odstupanja od dogovorenih planova do sada rezultirala ukupno s 10 tiusća minuta kašnjenja zbog nedostatka osoblja.'
- Zbog toga se stvorio domino-efekt u cijeloj mreži, zbog čega su stotine letova morale biti preusmjerene. Imali smo sreću što vremenski uvjeti s olujnom grmljavinom, jakim vjetrovima i snažnim uzlaznim strujanjima zraka nisu bili izraženiji tokom posljednjih dana, ali zabrinut sam zbog promjene vremenske prognoze koja najavljuje pojačano pogoršanje vremena od četvrtka nadalje, što će u kombinaciji s mogućim nastankom kašnjenja zbog nedostatka kontrolorskog osoblja dodatno smanjiti sposobnost Mreže da se nosi s gustoćom prometa, dodao je.
'Organizirano bolovanje'
Posebno je, kako ističe, problem što sada nastupa prometno razdoblje u zračnom prometu.
- Još uvijek se nalazimo nekoliko dana prije početka najintenzivnijeg razdoblja sezone, a ako se ovakva razina kašnjenja zbog nedostatka osoblja nastavi i tijekom razdoblja ljetnog vrhunca, cjelokupna mreža bit će ozbiljno poremećena, naveo je Prissinotta. Pozvao je BHANSA-u da 'odmah djeluje kako bi potvrdila da se kašnjenja zbog nedostatka osoblja neće nastaviti.'
- Ukoliko postoji trajni problem, BHANSA bi ga trebala prijaviti Upravitelju mreže (NM - Network Manager) kako bi se mogao podijeliti i, u najvećoj mogućoj mjeri, ublažiti tijekom tjednih ustaljenih poziva savjetodavnog i koordinacijskog tijela koje svakog ponedjeljka okuplja ravnatelje operacija iz svih pružatelja usluga u zračnoj plovidbi članica EUROCONTROL-a (Rolling NDOP), dodao je Prissinotta na kraju svog pisma. Vrijedi istaći i odgovor Primorca Prissinotti, u kojem je, između ostalog, naveo da očekuje 'povratak u normalni režim' uskoro.
- Potvrđujemo kašnjenja uzrokovana nedavnim ograničenjima izazvanim nedostatkom kontrolorskog osoblja. Razlog je bio nagli i izniman porast bolovanja među kontrolorima zračnog prometa. O tome su obaviještene nadležne zdravstvene institucije, a pokrenuta je i interna provjera, stoji u Primorčevom odgovoru. Pojasnio je i prijašnje probleme u BHANSA-i, kojoj su blokirani računi zbog prisilne naplate pred belgijskim sudom, kojom su zamrznuta sredstva iz Sustava naplate rutnih naknada, a koja proizlazi iz arbitražnog spora protiv BiH u slučaju 'Viaduct.'
- Potvrđujemo da BHANSA zadržava prijavljenu konfiguraciju s četiri sektora u razdoblju od 7 do 23, kako je predviđeno Operativnim planom (NOP) i planiranjem u sklopu savjetodavnog/koordinacijskog tijela (NDOP). Uvjereni smo da će, ako uspješno prebrodimo ovu sedmicu, situacija biti potpuno stabilizirana i održiva. Spremni smo nastaviti s redovnim operativnim izvještavanjem putem sedmičnih izvještavanja kroz savjetodavno/koordinacijsko tijelo (NDOP). Vjerujemo da nas poduzete mjere dovode u poziciju za povratak punoj mrežnoj učinkovitosti i ispunjavanju svih obaveza u ljetnoj sezoni, naveo je Primorac. Podsjetimo, tvrdnje o 'organiziranim bolovanju' koje je u korespondenciji iznio Primorac su kritizirali iz sindikata radnika u BHANSA-i.
- Posebno zabrinjava izjava ravnatelja u kojoj se tvrdi da su kontrolori letenja na bolovanje 'otišli organizirano' te da je BHANSA tokom jednog vikenda uzrokovala više od 70 tisuća minuta kašnjenja. Prema zvaničnim podacima Eurocontrola, stvarna brojka iznosi približno 15 tisuća minuta, što jasno ukazuje na netočno i manipulativno predstavljanje činjenica, s ciljem narušavanja integriteta zaposlenih, pojasnili su iz Sindikata kontrolora letenja.