Dnevni.ba - PRELOADER

ZORAN PETRIĆ: Manje-više svima u Mostaru je poznato u kojoj mjeri se korupcija uvukla u pore Javnoga sektora i javnih usluga

15 Velj 2022


ZORAN PETRIĆ: Manje-više svima u Mostaru je poznato u kojoj mjeri se korupcija uvukla u pore Javnoga sektora i javnih usluga

Ne vidim da se kvaliteta javnih i komunalnih usluga popravila u zadnjih godinu dana mandata nove vlasti. Imam osjećaj da se u velikoj mjeri mostarski scenarij primjenjuje na Federalnoj razini, pa imamo vlast bez društvene i sistemske kontrole, bolje rečeno svojevrsno stanje kontroliranoga nereda, kazao je u intervjuu za Dnevni list Zoran Petrić, predsjednik gradske organizacije HDZ-a 1990 Mostar.

On je između ostalog govorio o sveprisutnoj korupciji kako u gradu na Neretvi tako i u državi, te je iznio niz kritika na račun gradskih vlastodržaca koji po njegovom mišljenju ne čine ništa da riješe krucijalne probleme građana.

Na koji način je izostanak demokratskih procesa od 2012. do 2020. utjecao na život stanovnika i razvoj grada i u kojoj mjeri je nova predstavnička i izvršna vlast uspjela popraviti stanje u Mostaru?

-Kad u gradu osam godina imate suspendirana demokratska prava, kada nemate zastupničku nego apsolutnu vlast u rukama dvije političke stranke, koje su usput rečeno, državu dovele do granice opstojnosti, što se može očekivati osim stagniranja zajednice i atrofiranje svega što grad čini gradom. U Mostaru je od 2012. do 2020. godine, stagnirao obim i kvaliteta javnih usluga. Nagomilali su se brojni komunalni problemi, jer su komunalna poduzeća oslabila i organizacijski i kadrovski i tehnološki. Marginalizirana je kultura, obrazovanje i sport, a društveni i socijalni odnosi dosegli najnižu točku od završetka rata. Pojedine gradske službe su u tome periodu personalizirale usluge, pa se bez dugih administrativnih, zakonskih procedura i proceduralnih zavrzlama, jednostavno nije moglo doći do potrebnih suglasnosti i odobrenja. Pogotovo kada su u pitanju investicijska ulaganja. Na žalost ne vidim da se kvaliteta javnih i komunalnih usluga popravila u zadnjih godinu dana mandata nove vlasti. Imam osjećaj da se u velikoj mjeri mostarski scenarij primjenjuje na Federalnoj razini, pa imamo vlast bez društvene i sistemske kontrole, bolje rečeno svojevrsno stanje kontroliranoga nereda. 

U kojoj mjeri je stanje suspendirane demokracije doprinijelo razvoju korupcije?

-Veliki broj građana i gospodarstvenika ovoga grada, je izravno osjetio posljedice suspendiranih demokratskih prava i bio izložen koruptivnim prohtjevima. Poznajem gospodarstvenike koji su izgubili svaku volju i želju za investicijskim ulaganjem jer je postalo etički nepodnošljivo, a u nekim slučajevima financijski neisplativo investirati u nove kapacitete i ispunjavati ne male koruptivne apetite. Manje-više svima u gradu je poznato u kojoj mjeri se korupcija uvukla u pore Javnoga sektora i javnih usluga. Na žalost u aktualnoj vlasti je previše moćan interesni lobi kojemu odgovara stanje bez javne kontrole i odgovornosti. Bolje rečeno stanje kontroliranoga bezvlašća.

U kojim oblicima i sferama društvenoga života je korupcija najizraženija? 

-Mislim da je taj maligni sindrom metastazirao u gotovo svim društvenim i političkim sferama. Svima je poznato da nitko u ovome gradu ne može ostvariti pravo na rad u Javnim poduzećima i državnim ustanovama bez stranačke iskaznice, bez odgovarajućih veza u vladajućim strukturama ili bez podeblje koverte.  U Mostaru se uglavnom zna koliko koštaju upisi na pojedine atraktivne fakultete. Kolika je cijena prolaznih ocjena na Sveučilištima, koliko pacijente koštaju pojedini operativni zahvati itd.

Prilagođavanje regulacijskih planova željama pojedinih investitora, pokrivenost građevinskih parcela van propisa, nedozvoljeno podizanje katnosti i slične usluge zaobilaženja zakonskih i urbanih propisa imaju protuvrijednost u novcu ili stambenim kvadratima. Javna je tajna kome i koliko je stanova u novogradnjama poklonjeno na ime koruptivnih usluga. Koliko je samo poslova  vezanih za kapitalne investicije u gradu dodijeljeno bez Javnih natječaja i koliko je Tendera prilagođeno referencama povlaštenih izvođača. Mnogo je novca bačeno za kozmetičke populističke projekte pokrenute u svrhu prikupljanja izbornih poena.

Ovim putem se želim ispričati svim časnim izuzecima uposlenim u državnom i javnom sektoru, kojima je moral i profesionalna etika iznad materijalne koristi. Nažalost dignitet i dostojanstvo takvim ljudima i institucijama narušavaju brojni akteri sistemski ukorijenjene korupcije. Da i ne govorimo koliko kompletna društvena zajednica trpi i stagnira zbog takvih pojedinaca.

U kojim oblastima ovako ukorijenjena korupcija ostavlja najveće posljedice?

-Teško je izdvojiti iti jedan segment političke vlasti, Javnoga sektora i državnoga aparata, u kome se mogu ostvariti interesi stanovništva i gospodarstva bez koruptivnih protuusluga. Pogotovo u sferi investicijskih ulaganja. U mnogo slučajeva se investitori otvoreno ucjenjuju, a investicije propadaju zbog nezajažljivih apetita javnih službenika i pripadnika izvršne i zakonodavne vlasti. Koruptivna mreža je toliko moćna da značajne društveno vrijedne investicije propadaju ako pojedini lokalni moćnici ne mogu izvući osobnu korist iz toga. Sve ovo je dobro poznato u međunarodnim, političkim i poslovnim krugovima. Uvjeren sam da niti grad niti država nemaju šansu za bilo kakva strana ulaganja sa ovako korumpiranim državnim aparatom, a pogotovo u uvjetima složenih društvenih odnosa, kakve imamo u Bosni i Hercegovini. Manje-više svima je poznato tko su glavni generatori  kontroliranog nereda u državi, ali se na žalost birači i dalje ne odlučuju za promjene.

Što bi, po vama trebalo učiniti da se smanji ili ublaži  korupcija u gradu Mostaru?

-Kada se korupcija ukorijeni u društvene pore nemoguće ju je iskorijeniti bez kirurškog odstranjivanja uzroka. Korupciju u ovoj državi ne može iskorijeniti vlast koja je stvorila sistemske uvjete pogodne za razvoj koruptivne mreže.  Prije svega nekompetentna, oportuna i usko stranačka kadrovska struktura, kojom suvladajuće stranke umrežile državni i javni sektor su, sami po sebi preduvjeti za protežiranje osobnih interesa. Suspendiranje demokratskih prava, nedostatak javne kontrole, nepoštivanje, neprovođenje zakona i  izborne volje građana je otvorilo prostor za ucjene i protuzakonske aktivnosti. Sudbena vlast u ovoj državi nije u stanju prevenirati niti sankcionirati koruptivno djelovanje jer nije neovisna. Korupcija je u ovome društvu toliko ukorijenjena i toliko javna, da je svi jasno vide i osjete, ali ne, na žalost i institucije koje bi je trebale razotkrivati i sankcionirati. Otvoreno govoreći, bez promjene aktualne vlasti i temeljitog kadrovskog reorganiziranja kompletnog državnog aparata, korupciju kakvu imamo neće biti moguće iskorijeniti.

I najuređenija društva nisu imuna na korupciju, ali ona ne ugrožava vladavinu prava. U našoj državi korupcija napreduje a prava su sve dalje od vladavine. A bez vladavine prava ćemo stagnirati do konačnoga društvenoga, političkoga i ekonomskog sloma. Dakle, glavne antikoruptivne poluge su u rukama birača. Da su stanovnici ovoga grada i države, na svakim izborima kažnjavali lošu vlast, uvjeren sam da bi u društvu bilo daleko manje koruptivnih aktivnosti. Svaka vlast koja je duže vremena na tronu, a koja nema odgovarajuću društvenu kontrolu će neminovno razviti koruptivnu mrežu. Zato je izborno kažnjavanje jedna od najboljih preventivnih mjera za sprečavanje korupcije, razvoj demokratskih odnosa  i vladavine prava. Dakle da zaključim. Od političke svijesti onih koji biraju vlast, isključivo ovisi u kojoj mjeri će društvo biti demokratsko, napredno i civilizirano.   J. S.                                                       

DNEVNI


U novom broju donosimo

Novi broj

23 Stu 2024

U novom broju donosimo

Novi broj

22 Stu 2024

U novom broju donosimo

Novi broj

21 Stu 2024