Penske Media tuži Google zbog korištenja novinarskog sadržaja u AI sažecima
Američki medijski konglomerat Penske Media, vlasnik časopisa Rolling Stone, Billboard i Variety, pokrenuo je tužbu protiv Googlea. Tvrtka tvrdi da tehnološki gigant koristi njihov novinarski sadržaj u AI sažecima bez dopuštenja. To smanjuje posjećenost njihovih portala i direktno utječe na prihode od oglasa i pretplata. Tužba je podnesena na saveznom sudu u Washingtonu i predstavlja prvi slučaj u kojem jedan veliki američki izdavač odvodi Google na sud zbog sadržaja generiranih umjetnom inteligencijom.
Utjecaj AI sažetaka na medijsku industriju
Medijski stručnjaci upozoravaju da AI pregledi Google pretraživača odvlače promet s izdavačkih stranica i smanjuju njihovu financijsku održivost. Penske Media tvrdi da Google prikazuje poveznice na njihove stranice samo ako smije koristiti sadržaj u AI sažecima. Time primorava izdavače na besplatno dijeljenje svojih radova. Bez tog oblika uvjetovanja, Google bi morao plaćati naknadu za korištenje sadržaja ili njegovo korištenje u treniranju AI sustava.
Kritičari navode da Google koristi svoju dominaciju u pretraživanju, gdje drži gotovo 90 posto američkog tržišta, kako bi postavio ove uvjete. Jay Penske, na čelu konglomerata, izjavio je da je ključno zaštititi budućnost digitalnih medija i očuvati integritet novinarstva. Prema dostupnim podacima, oko 20 posto pretraživanja koja vode na stranice Penske Media već uključuje AI preglede. Očekuje se da će taj udio porasti u budućnosti.
Financijski učinci i reakcija industrije
Zbog smanjenog prometa s Google pretraživanja, prihodi od partnerskih programa Penske Media pali su za više od trećine u odnosu na prethodni vrhunac. Sličnu tužbu protiv Googlea podnijela je i obrazovna tvrtka Chegg. Oni tvrde da AI pregledi smanjuju potražnju za izvornim sadržajem i narušavaju konkurentsku sposobnost izdavača. Google pak tvrdi da AI pregledi korisnicima pružaju bolje iskustvo i da generiraju promet na širi krug mrežnih stranica, no mnogi izdavači smatraju da to ozbiljno ugrožava njihovu konkurentnost i poslovnu stabilnost.
Sudske odluke i reakcije
Sud je početkom rujna odlučio da Google ne mora prodati preglednik Chrome kako bi se povećala konkurencija na tržištu pretraživanja. Ta odluka izazvala je razočaranje među izdavačima i u organizaciji News/Media Alliance, jer je time ograničena njihova mogućnost isključivanja iz AI pregleda. Prema pisanju Financija, nezadovoljstvo među izdavačima raste, jer smatraju da je ugrožena dugoročna stabilnost poslovnih modela temeljenih na digitalnom sadržaju.
Tužba Penske Media stoga se promatra kao važan test odnosa između tehnoloških divova i tradicionalnih medijskih kuća, s mogućim dugoročnim posljedicama za cijelu industriju, piše financa.