Samo 90 minuta dnevno ispred ekrana može negativno utjecati na razvoj djeteta
Dijete
Novo istraživanje otkrilo je da samo 90 minuta dnevno provedenih ispred ekrana može štetno utjecati na djetetove vještine čitanja i pisanja te može povećati rizik od problema u ponašanju. Istraživači sa Sveučilišta Canterbury na Novom Zelandu pratili su više od 6000 djece u dobi od dvije do osam godina kako bi istražili posljedice prekomjernog vremena provedenog ispred ekrana, piše index.
Djeca koja provode više od sat i pol dnevno pred ekranom pokazala su lošije rezultate u vokabularu, komunikacijskim vještinama, pisanju, osnovnim matematičkim sposobnostima i poznavanju slova. Osim toga, bila su manje socijalna, češće su se igrala sama i bila manje popularna među vršnjacima. Posebno zabrinjavajuće, djeca koja su provodila više od dva i pol sata dnevno uz ekrane bila su još sklonija jezičnim i problemima u ponašanju. S druge strane, djeca s manje od sat vremena dnevno ispred ekrana pokazivala su bolje jezične i socijalne vještine te su bila uspješnija u školi.
Ekrani utječu i na spremnost za školu
Istraživanje objavljeno u časopisu Developmental Psychology otkrilo je kako prekomjerno vrijeme pred ekranom može utjecati na pripremljenost djece za školu. Učitelji primjećuju sve veći broj petogodišnjaka s ispodprosječnim jezičnim i socijalnim vještinama, a stručnjaci vjeruju da je razlog tome upravo povećana upotreba ekrana u ranom djetinjstvu.
"Vrijeme provedeno pred ekranom u ranom djetinjstvu snažno predviđa vještine koje će djeca imati pri dolasku u školu", navode autori studije. Dramatičan porast vremena provedenog pred ekranom posljednjih godina djelomično objašnjava pad spremnosti djece za školu.
Tekst se nastavlja ispod oglasa
Zanimljivo je da se utjecaj na obrazovanje smatra ozbiljnijim od zdravstvenih rizika vezanih uz sjedilački način života, poput pretilosti ili učestalih bolesti.
Svjetska zdravstvena organizacija (WHO) preporučuje da djeca mlađa od dvije godine uopće ne koriste ekrane, dok bi ona u dobi od dvije do pet godina trebala provoditi manje od sat vremena dnevno ispred ekrana. Međutim, stvarnost je drugačija. U Velikoj Britaniji, primjerice, jedno od pet djece već posjeduje pametni telefon do druge godine života, a većina djece provodi više od dva sata dnevno uz ekrane.
Zabrinutost zbog zdravstvenih problema
Povezanost ekrana i razvoja djece izazvala je brojne rasprave. Jedna australska studija iz 2024. godine pokazala je da djeca u dobi od dvije godine, koja provode puno vremena ispred ekrana, mogu pokazivati simptome slične autizmu do 12. godine. No, istraživači su naglasili da njihova studija ne dokazuje uzročnu povezanost, a drugi stručnjaci upozoravaju kako nema stvarnih dokaza koji povezuju ekran s autizmom.